juiste gebruik van ND filters

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: juiste gebruik van ND filters

Bericht door Hans Braakhuis » ma aug 23 2010 8:44 am

ALE schreef:
a90 schreef:kali Spera, ALE
Learn to Speak Greek: http://www.magicaljourneys.com/greekcul ... guage.html" onclick="window.open(this.href)return false;

Over Fader filters, lees eens paragraaf 7.7 Fader ND filters in m'n filter publicatie op m'n website.

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » ma aug 23 2010 10:37 am

Hans Braakhuis schreef:
ALE schreef:
a90 schreef:kali Spera, ALE
Learn to Speak Greek: http://www.magicaljourneys.com/greekcul ... guage.html" onclick="window.open(this.href)return false;
Over Fader filters, lees eens paragraaf 7.7 Fader ND filters in m'n filter publicatie op m'n website.
Zou je dan daarvoor svp ook even een koppeling willen neerzetten?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Bart Gossen

Bericht door Bart Gossen » ma aug 23 2010 11:23 am

Zie ook het onderschrift. Dit is de directe link.

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » ma aug 23 2010 3:23 pm

Dank.
De naam "NikonCatalogus" zette me op het verkeerde been: bij mijn weten maakt Nikon geen fader filters.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » di aug 24 2010 3:19 pm

Frank B schreef:kun je hier wat van laten zien, ik bedoel de foto's i.c.m. nd filter + flits als beschreven?
Back in town, zoals beloofd hier een viertal voorbeelden. De dames smeren zich altijd veel te dik in met zonnebrand vandaar die glimmers die niet te voorkomen waren :(

1) Afbeelding

2) Afbeelding

3) Afbeelding

4) Afbeelding

Normaal had ik bij de gebruikte diafragma's een sluitertijd van rond de 1/2000e of sneller moeten gebruiken zonder het ND filter.
Hope this helps,

ALE
Laatst gewijzigd door ALE op di aug 24 2010 4:11 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » di aug 24 2010 3:27 pm

Dat ziet er zeker niet verkeerd uit Arthur! Goede oplossing voor fotograferen tijdens zonvakanties :D
Heb je eerst scherpgesteld en daarna het filter erop geschroefd?
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » di aug 24 2010 4:28 pm

Riemke schreef:Heb je eerst scherpgesteld en daarna het filter erop geschroefd?
Nee, ook met het filter op het objectief stelt de camera zich perfect scherp. Ik zal een dezer weken een ander draadje openen met een soort van "review" over dit filter. Heb toch wel een paar tekortkomingen ontdekt bij specifieke instellingen. Niet onoverkomelijk indien je het weet maar toch...
Groet,

ALE

pstt... heb er nog een bij geplaatst van onze Babs. Bewust iets warmer van kleur gekozen :D

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di aug 24 2010 5:44 pm

ALE schreef: Normaal had ik bij de gebruikte diafragma's een sluitertijd van rond de 1/2000e of sneller moeten gebruiken zonder het ND filter.
Afgezien misschien van dat water, wat er met een 1/250 sec. nog steeds redelijk scherp opstaat, brengt het toch geen ander soort opnamen met die hoge sluitertijd teweeg bij die andere opnamen. De Dames bewegen niet. Had net zo goed gekund met een 1/2000sec. Dus wat is dan de meerwaarde om toch een grijsfilter te gebruiken?

EDIT:
Oh wacht, ingeflitst (binnen een in dat geval normaal haalbare flits synchronisatietijd), OK, duidelijk.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo aug 25 2010 11:59 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Adriaan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Adriaan » wo aug 25 2010 11:35 am

Arthur,
Wat bedoel je met "meet het licht, knijp dan m'n diafragma met 1 stop en daarna verdraai ik het filter zodat ik het gewenste diafragma krijg".
Bedoel je dat je als je f8 meet, je het diafragma dan op f11 zet en daarna het filter verdraait (bij gelijkblijvende sluitertijd) tot f11?

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » do aug 26 2010 5:39 pm

Adriaan schreef:Arthur,
Wat bedoel je met "meet het licht, knijp dan m'n diafragma met 1 stop en daarna verdraai ik het filter zodat ik het gewenste diafragma krijg".
Bedoel je dat je als je f8 meet, je het diafragma dan op f11 zet en daarna het filter verdraait (bij gelijkblijvende sluitertijd) tot f11?
Ik werk 9 van de 10 keer manueel. Ik belicht mijn achtergrond liever 0,7 tot 1 stop onder om zodoende mijn onderwerp "los" te krijgen van de achtergrond. Ik verkrijg hiermee een soort van 3D effect. Hier een misschien makkelijkere manier om dit te bereiken:
- Program mode: S
- Sluitertijd fixed op 1/250e, high speed sync flash....(!)
- EV op -0,7 of -1 draaien (of meer/minder indien gewenst). Totale beeld wordt nu onderbelicht echter je onderwerp wordt gecompenseerd door de flitser
- Verdraai je filter nu zover totdat je het gewenste f-getal ziet waar je mee wilt fotograferen omdat het diafragma automatisch wordt gekozen

Ik gooi er nog twee voorbeelden tegen aan, mijn oudste dochter en een pauw. Diafragma was zonder filter ergens rond f/11 - f/16 uitgekomen (met een sluitertijd van 1/250e wel te verstaan).

Afbeelding

Afbeelding

Hope this helps,

ALE

Die automatische schaal aanpassing is en blijft waardeloos. Je foto's verliezen alleen maar kwaliteit :(

Adriaan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Adriaan » do aug 26 2010 10:06 pm

Bedankt Arthur. Ik begrijp het. Jouw werkwijze is dus met name bij inflitsen belangrijk. Ik vertrek maandag naar Pelopponesos. Het variabele nd-filter zit in de tas..we gaan eens proberen!

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » vr aug 27 2010 12:43 am

De boven omschreven werkwijze is voornamelijk bedoelt voor flitsfotografie midden op de dag wanneer je vanwege het harde licht eigenlijk niets kan beginnen. Op deze manier wel dus. Maar er zijn natuurlijk legio andere mogelijkheden te bedenken, zie bijvoorbeeld hier de watermolentjes op het Lassithi Plateau - Kreta.

Gebruik het filter niet op z'n maximale instelling anders kan je nog wel eens van de koude kermis terug komen....
Heel veel plezier gewenst met je vakantie.
Groet,

ALE

Daniël

Bericht door Daniël » vr aug 27 2010 7:45 am

ziet er wel erg goed uit.
Als het me is lukt ga ik er ook even naar kijken

Frank B
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Frank B » vr aug 27 2010 8:47 am

ALE schreef:
a90 schreef:Light Craft ga ik naar op zoek
De zaak waar Eelco werkt verkoopt deze filters o.a.
kali Spera,

Ook maar eens gekeken bij camera.nu naar zo'n light craft.
Chips! :shock: de 82 mm ND fader voor de 77 filtermaat kost 149 euri's en de iets kleinere 62 mm ND fader maar 65 euri's. Nogal een groot prijsverschil. Dit ook met de andere maten overgiens. Komt dit grote verschil door de meer gangbare lensfiltermaat van 77 mm? :huh:

Brava
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brava » vr aug 27 2010 11:58 am

Frank B schreef:ND fader voor de 77 filtermaat kost 149 euri's
Ik zie de Light Craft ND faders (nieuw) in deze maat voor 98 € incl. verzenden ook op Ebay even zoeken en je bespaart zomaar 1/3 aan euro's.

Iemand enig idee hoe dit filter zich verhoudt tov een polarisatie filter wat je door ''aangepast= dichtdraaien'' gebruik ook enigzins als ND filter kunt gebruiken.

De foto's van Mac Ale zijn weer buitengewoon.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”