RoyD100 schreef:Mijn vraag is, welk instellingen heb jij gebruikt voor het maken van die fantastische plaatjes!
Ik schiet eigenlijk ALTIJD op AF-C, maar dat komt omdat ik met de AF-ON knop scherpstel, en niet meer door het half indrukken van de ontspanknop. AF-ON loslaten is dan stoppen met focussen.
Deze foto's zijn genomen met AF-ON ingedrukt houden, 51 punten dynamisch veld AF. Ik kies het middelste punt om scherp te stellen, en probeer de vogel zo goed mogelijk te volgen, een kunst op zich. Daarna ben ik een beetje overgeleverd aan de hardware. Een snel objectief met een snelle camera doen het echte werk. Mijn vorige combinatie (D200 met Sigma 100-300 f4) had dit volgens mij niet zo goed gedaan. Nu waren hele series perfect scherp, en kan ik op m'n gemak de beste eruit selecteren. Dat is natuurlijk wat je eigenlijk ook wilt.
Ik kies hier zelf het diafragma, meestal f4 omdat ze dan ook voor bosjes en bomen nog goed afsteken maar toch niet zo snel uit de focus gaan als het ineens heel hard gaat. f5.6 Zou ook gekund hebben, maar levert iets langere sluitertijden op.
Ik heb ze op de hoogste snelheid geschoten, op m'n D300s dus 7 foto's per seconde. 8 Fps door met penlights of een dure accu te gaan schieten vind ik niet boeiend; daar is de snelheidswinst te gering voor.
Rest me te vermelden dat ik alles in NEF schiet. Ik doe nooit anders. 12 Bits is voldoende. 14 Bits zou me veel minder beelden per seconde opleveren en nauwelijks kwaliteitswinst.
Ik ga nog wat meer Avifauna posten. Roofvogels zie je vaak genoeg, maar ze hebben ook een niet-roofvogel show. Eigenlijk nog leuker!