Avifauna: vliegende roofvogels

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Avifauna: vliegende roofvogels

Bericht door Patrick » vr aug 27 2010 3:23 am

Vorige week een dagje bezig geweest in Avifauna. Als je er bent, dan moet je zorgen dat je de vogelshows in ieder geval niet mist. Hier een paar vogels van de roofvogelshow. Het ging enorm snel, en ik had het idee dat het waarschijnlijk wel weer tegen zou vallen. Maar dat viel 200% mee. In het verleden met de D200 en de Sigma 100-300 f4 lukte dit soort dingen me niet zo heel goed. Nu met de D300s en de Nikon AFS 80-200 f2.8D gaat het fantastisch! En ik geloof niet dat ik ineens veel handiger ben geworden, dus het ligt echt aan de camera/lens combinatie. Ik ben er in ieder geval erg blij mee.

1. Enkelbandje wegklonen?
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

Meer te zien op mijn homepage, waar bijna dagelijks foto's bijgeplaatst worden.

Later volgt in ieder geval nog een serie van de niet-roofvogelshow. En ik ga nog een stukje in fotolocaties plaatsen met tips wat te doen en welk materiaal je volgens mij mee moet nemen om de beste resultaten te behalen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Daniël

Re: Avifauna: vliegende roofvogels

Bericht door Daniël » vr aug 27 2010 7:18 am

Ja die combinatie is echt geweldig.
Kan je nagaan wat een SWM lens doet.

De serie is wel erg mooi.
Bij de 1e zou ik inderdaad proberen om het bandje weg te halen.

Bob42
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Bob42 » vr aug 27 2010 8:08 am

De dynamische AF van de D300(S) werk inderdaad fantastisch, ook met mijn 70-300VR. Ik heb ook een C**, maar daar krijg ik dit soort shots niet mee voor elkaar. Ik heb op vogelshows in Duitsland gefotografeerd en vind het leuk te horen dat het zo dicht in de buurt bij Avifauna ook kan!
Mooie foto's trouwens en ik zou idd proberen waar mogelijk die riempjes weg te shoppen.

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door iefie » vr aug 27 2010 8:44 am

is goed gelukt, vooral 2 en 5, waarbij 5 heeeeel scherp is. en dat met F4.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr aug 27 2010 10:22 am

Daniël schreef:Ja die combinatie is echt geweldig.
Kan je nagaan wat een SWM lens doet.
Ik weet niet zeker hoe dit te lezen (kan op twee manieren), maar de AFS 80-200 f2.8 heeft een SWM motor.

Bedankt tot zover voor de complimenten!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Daniël

Bericht door Daniël » vr aug 27 2010 10:39 am

:roll: :lol:
De 80-200 die ik te leen had die had dat niet :mryellow:

Robin
Forumlid
Forumlid

Bericht door Robin » vr aug 27 2010 11:31 am

Best lekkere serie Patrick ,

Daarbij komt ook nog eens dat je mooi weer had :D dit komt lekker over in de kleuren!!
Alleen foto 4 vind ik wat raar van kleur overkomen? Groenzweem? (dit kan ook aan me ongekalibreerde schermpje komen)
Greetz... Robin

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

RoyD100

Bericht door RoyD100 » zo aug 29 2010 4:15 pm

Zeer mooie reeks foto`s uit het vogelpark:)

Mijn vraag is, welk instellingen heb jij gebruikt voor het maken van die fantastische plaatjes!

groetjes

roy

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo aug 29 2010 4:37 pm

theshadow schreef:Alleen foto 4 vind ik wat raar van kleur overkomen? Groenzweem? (dit kan ook aan me ongekalibreerde schermpje komen)
Ik zie geen groenzweem. Lijkt mij niet anders dan de anderen. Ze zijn allemaal op standje "zon" gemaakt, wat niet vreemd is met alleen maar zon.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo aug 29 2010 4:47 pm

RoyD100 schreef:Mijn vraag is, welk instellingen heb jij gebruikt voor het maken van die fantastische plaatjes!
Ik schiet eigenlijk ALTIJD op AF-C, maar dat komt omdat ik met de AF-ON knop scherpstel, en niet meer door het half indrukken van de ontspanknop. AF-ON loslaten is dan stoppen met focussen.

Deze foto's zijn genomen met AF-ON ingedrukt houden, 51 punten dynamisch veld AF. Ik kies het middelste punt om scherp te stellen, en probeer de vogel zo goed mogelijk te volgen, een kunst op zich. Daarna ben ik een beetje overgeleverd aan de hardware. Een snel objectief met een snelle camera doen het echte werk. Mijn vorige combinatie (D200 met Sigma 100-300 f4) had dit volgens mij niet zo goed gedaan. Nu waren hele series perfect scherp, en kan ik op m'n gemak de beste eruit selecteren. Dat is natuurlijk wat je eigenlijk ook wilt.

Ik kies hier zelf het diafragma, meestal f4 omdat ze dan ook voor bosjes en bomen nog goed afsteken maar toch niet zo snel uit de focus gaan als het ineens heel hard gaat. f5.6 Zou ook gekund hebben, maar levert iets langere sluitertijden op.

Ik heb ze op de hoogste snelheid geschoten, op m'n D300s dus 7 foto's per seconde. 8 Fps door met penlights of een dure accu te gaan schieten vind ik niet boeiend; daar is de snelheidswinst te gering voor.

Rest me te vermelden dat ik alles in NEF schiet. Ik doe nooit anders. 12 Bits is voldoende. 14 Bits zou me veel minder beelden per seconde opleveren en nauwelijks kwaliteitswinst.

Ik ga nog wat meer Avifauna posten. Roofvogels zie je vaak genoeg, maar ze hebben ook een niet-roofvogel show. Eigenlijk nog leuker!

Daviddvd

Bericht door Daviddvd » zo aug 29 2010 4:50 pm

Heb niks met foto's van vogels in parken en bij shows, maar ik vind 2 toch wel mooi.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo aug 29 2010 5:04 pm

Daviddvd schreef:Heb niks met foto's van vogels in parken en bij shows, maar ik vind 2 toch wel mooi.
Dat is dan een extra groot compliment. :mryellow:

Ik heb weinig keus. Ik kom dit soort vogels nergens anders tegen. En aan de meeste foto's zie je nauwelijks dat ze tijdens een show zijn gemaakt. Zeker niet als ik de bandjes weg zou klonen.

Reest
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Reest » zo aug 29 2010 5:36 pm

Patrick
Ik vind ze best mooi.
Riempjes wegklonen zou ik niet doen....zou mij het idee van 'faken' geven, maar ieder moet doen wat hij wil uiteraard
Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo aug 29 2010 6:21 pm

Reest schreef:Riempjes wegklonen zou ik niet doen....zou mij het idee van 'faken' geven, maar ieder moet doen wat hij wil uiteraard
Ik heb ook geen plannen in die richting hoor. Ik schaam me er niet voor dat ik ze niet in het wild gemaakt heb. :mryellow:

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”