Overstap van D3 naar Leica M9 ?

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd
Vledder

Overstap van D3 naar Leica M9 ?

Bericht door Vledder » zo aug 29 2010 4:32 pm

Sinds enige tijd krijg ik de behoefte om terug naar de basis op het gebied van onze hobby. Toen ik in 1987 begon met fotograferen deed ik dat met een Praktica MTL3 en een 50mm lens waarbij alles volledig handmatig ging. Momenteel denk ik met heimwee terug aan de tijd dat je nog bij elke opname over de belichting nadacht en die instelde of controleerde en dat de scherpstelling handmatig werd gedaan.

Toen de digitale fotografie zijn intrede deed werd de levenscyclus van de fotoapparatuur ook steeds korter en daarin ging ik steeds vrolijk mee :D . Nu ik sinds een paar jaar (en ook een paar jaar daarvoor) met een D3, AF-S 28-70 f/2.8, AF-S 80-200 f/2.8, AF-S 300 f/4, AF-D 50 f/1.8, AF-D 50 f/1.4, AF-D 85 f/1.8, SB-900, SB-800, SB-28, SB-26 (en ga nog maar even zo door) werk, krijg ik het gevoel dat ik alleen nog maar aan het "schieten" ben en steeds minder betrokken raak bij de tot standkoming van het beeld.

Dit geconstateerd hebbende krijg ik warme gevoelens voor het Leica M-systeem en in het bijzonder de M9. Gewoon rustiger werken, met minder apparatuur en minder gewicht en anoniemer als fotograaf aanwezig zijn op straat.

Voorlopig heb ik al mijn apparatuur waar ik weinig tot geen gebruik van maak reeds op marktplaats gezet, de body, SB900 28-70 en 80-200 blijven voorlopig nog even tot ik een definitieve keuze heb gemaakt.

Hebben jullie ook wel eens behoefte aan het fotografische onthaasten met bijbehorende consequenties?

Groet, Paul Verrips

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Overstap van D3 naar Leica M9 ?

Bericht door Riemke » zo aug 29 2010 4:42 pm

Vledder schreef: Hebben jullie ook wel eens behoefte aan het fotografische onthaasten met bijbehorende consequenties?

Groet, Paul Verrips
Nee, geen last van. Als ik "back to basics" wil met mijn digitale apparatuur heb ik toch de keuze om alles manueel te doen?
De Leica M9 is natuurlijk een pracht camera, maar gezien je lenzenarsenaal kun je volgens mij ook met Nikon analoog goed uit de voeten.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door gongon » zo aug 29 2010 5:31 pm

Ik fotografeer met de D3 haast alleen nog maar manueel.

Heb dus geen behoefte om een ander systeem aan te schaffen. Ben 100 % tevreden.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo aug 29 2010 5:48 pm

Vledder schreef: Hebben jullie ook wel eens behoefte aan het fotografische onthaasten met bijbehorende consequenties?
Daar ben ik al jaren mee bezig :lol:

Maar ik heb niet de behoefte aan een Leica M9. Mechanisch allemaal mooi hoor, daar niet van. Maar het is allemaal niet op de benodigde nauwkeurige eisen afgesteld van de huidige digitale mogelijkheden en lenzen die je geboden worden. Daar zul je geregeld tegenaan gaan lopen, en dat tegen een wel heel kostbare prijs. Is het dat wel waard?
Het is een bekend feit dat de meetzoeker niet nauwkeurig genoeg is voor al die mooie super lichtsterke lenzen die Leitz daarvoor ontwikkeld heeft met een flinterdunne scherptediepte. Je blijft je camera opsturen om die meetzoeker af te blijven stellen. LiveView heeft die camera niet. Dus het blijft bij trial and error om de beste resultaten te krijgen. Zo'n meetzoeker met ingekaderde lijntjes wat er op de foto komt, is ook niet echt van deze tijd. Zeker als je wat naar een langer brandpunt grijpt. Wat een knullig klein beeldje om je compositie te bepalen.
Bij groothoek en lichtsterke lenzen die wat langer zijn, wordt een gedeelte van je beeld afgeschaduwd door een lens die je in de hoek ziet van je zoekerbeeld. Is ook niet echt mijn ding.

Overdenk het nog eens. Ikzelf heb een hele set aan manuele lenzen. Heerlijk om ermee te werken. Oude van Nikon zelf goedkoop via E-bay en marktplaats en een stuk kleiner en compacter als die nieuwe lenzen met AF-S en VR toestanden. Ook nieuwe nog meer compacte lenzen van Cosina Voigtländer. Je zou ook nog prachtige manuele Zeiss lenzen kunnen inzetten.
Dat biedt je net zo goed die "onthaasting", maar met een IMO veel beter op huidige maatstaven afgestemd systeem wat "werkt".

Met een Nikon (D700 is kleiner als D3) kun je ook minder provocerend te werk gaan. Kwestie van keuzes maken in lensjes:
Voigtländer 40mm/2.0 met dome zonnekap en Nikkor 24-70mm/2.8 zonder zonnekap (met wel een filter)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo aug 29 2010 7:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » zo aug 29 2010 6:01 pm

het werkgebied van een M9 is veel kleiner als van een DSLR. Van groothoek tot ca 105 mm. Veel verder kun je niet komen.
Imo is een M9 een camera voor erbij. De M9 kent evenwel nogal wat minpunten die niet-inherent zijn aan het systeem (langzaam wegschrijven van de beelden bijvoorbeeld).
Voor mij zou het een camera voor erbij zijn, maar beter wachten op de volgende generatie.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

AvanEijk

Bericht door AvanEijk » zo aug 29 2010 6:41 pm

Ik wil graag weer beiden.
Dus het zal inderdaad "en,en" worden.
Met de Leica ga ik geen betere foto's maken maar die M6 was wel heel bijzonder.
Heb spijt dat ik deze verkocht heb.

mvg,

Bram (die nog een poosje moet sparen)

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » zo aug 29 2010 6:51 pm

Ik heb nog een tijd getwijfeld tussen de M9 en de D3x. De D3x heeft uiteindelijk gewonnen en daar ben ik nog altijd heel blij mee. Te meer daar de onhandigheden van de M9 me nog behoorlijk tegenvielen.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » zo aug 29 2010 7:06 pm

Ik vraag me nog steeds af met welke cam je nu bijer moet zijn de D3S of de D3X.

Maar die fijnmechaniek van een Leica :wink:
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo aug 29 2010 7:28 pm

Gobert schreef:Ik vraag me nog steeds af met welke cam je nu bijer moet zijn de D3S of de D3X.
Tja, zo heeft iedereen zo zijn problemen... :wink2:

Is dat overigens niet vrj simpel. Het is in veel situaties toch vrij duidelijk met welke camera je beter af bent. Hoewel het bezit van eender welke geen straf kan zijn volgens mij.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Reest
Clublid
Clublid

Bericht door Reest » zo aug 29 2010 8:13 pm

Hebben jullie ook wel eens behoefte aan het fotografische onthaasten met bijbehorende consequenties?
Ik ben juist nog bezig met tegenovergestelde van 'onthaasten' :)
... ook met de bijbehorende (NAS) consequenties :mryellow:
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt

AvanEijk

Bericht door AvanEijk » zo aug 29 2010 8:33 pm

gongon schreef:Ik fotografeer met de D3 haast alleen nog maar manueel.

Heb dus geen behoefte om een ander systeem aan te schaffen. Ben 100 % tevreden.
Dan zou ik juist de Leica heerlijk vinden.
Je gebruikt ook het sublieme autofocussysteem niet van de D3 of de mogelijkheid om enorme iso-waarden in te stellen, de motordrive?
De rust en het pure fotograferen keert (voor mijn gevoel) dan terug met de Leica.

Hierbij een reclame die ik prachtig vind en voor mij de essentie uitlegt http://www.youtube.com/watch?v=PPboWVk3-7w

mvg,

Bram

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo aug 29 2010 8:39 pm

Gobert schreef:Ik vraag me nog steeds af met welke cam je nu bijer moet zijn de D3S of de D3X.

Maar die fijnmechaniek van een Leica :wink:
Misschien wat ot maar ze vullen elkaar prima aan hoor, gewoon allebei kopen en een wat grotere tas dan. :)

Maar als ik nu zou moeten kiezen dan zou ik toch de D3s nemen. Daar kun je echt wonderbaarlijke dingen mee doen. De D3x is dan een luxe grote broer voor overdag. De foto's die de D3x maakt kan de D3s ook alleen kleiner, al vind ik de kleur van de D3x net iets mooier.

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

gongon
Clublid
Clublid

Bericht door gongon » zo aug 29 2010 8:44 pm

Ik zei haast he. Gebruik de D3 ook met zijn autofocussysteem hoor, maar de laatste tijd ben ik veel manueel bezig. En hoge iso`s gebruik ik zeer zelden. Dat ik manueel bezig ben vind ik op het moment gewoon heel fijn, alleen als ik mijn kleindochter fotografeer gebruik ik toch maar de autofocus, want die meid is zo bewegelijk. Ze zit geen seconde stil.
Groetjes Gonnie.

gongon
Clublid
Clublid

Bericht door gongon » zo aug 29 2010 8:45 pm

Dat vraag ik me nou ook steeds af. Ben daar eigenlijk heel erg benieuwd naar.
Groetjes Gonnie.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo aug 29 2010 8:52 pm

gongon schreef:Dat vraag ik me nou ook steeds af. Ben daar eigenlijk heel erg benieuwd naar.
Nou, kijk eens 2 posts omhoog dan :wink2:

Plaats reactie

Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”