Als tijdelijke oplossing is een Tamron 17-35mm, een Sigma 15-30 of Sigma 12-24 ook wel een goeie oplossing.
Met name de eerste oplossing is erg scherp mits een beetje teruggestopt.
D 700 groothoeklens
- André
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: D 700 groothoeklens
Kijk eens aan, dat zou ook zo maar een mooie (tijdelijke) vervanger voor mijn 10-24 DX kunnen zijn, want die werkt ook niet op mijn D700.
Vandaag in Arnhem bij Camex even de 24-70 op mijn D700 gehad, gewoon even het gewicht "voelen". Dat viel eigenlijk best wel mee, en ga nu
toch overwegen, even door te sparen voor dit objectief en dus geen Tamron 28-75 te kopen, iets wat de verkoper mij ten zeerste afraadde.
Grappig is wel dat, toen ik om een verklaring vroeg op de vraag waarom geen Tamron, hij daar eigenlijk geen antwoord op kon geven.
Ik wel : hij verdient aan een 24-70 veel meer.
Vandaag in Arnhem bij Camex even de 24-70 op mijn D700 gehad, gewoon even het gewicht "voelen". Dat viel eigenlijk best wel mee, en ga nu
toch overwegen, even door te sparen voor dit objectief en dus geen Tamron 28-75 te kopen, iets wat de verkoper mij ten zeerste afraadde.
Grappig is wel dat, toen ik om een verklaring vroeg op de vraag waarom geen Tamron, hij daar eigenlijk geen antwoord op kon geven.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Meer omzet, dat wel. Ik denk dat hij aan een Tamron meer marge overhoudt gezien de geknepen prijzen door de webwinkels.
Een kundige verkoper, wat je bij Camex had kunnen verwachten, had je de ins en outs moeten kunnen vertellen.
Maar wel een goede keuze. Alternatief kan natuurlijk de 28-70 zijn, maar die mist wel wat groothoek.
Gerard
Een kundige verkoper, wat je bij Camex had kunnen verwachten, had je de ins en outs moeten kunnen vertellen.
Maar wel een goede keuze. Alternatief kan natuurlijk de 28-70 zijn, maar die mist wel wat groothoek.
Gerard
Dat kan ik je wel vertellen. De 28-75 geeft op een fullframe in het midden een hoop detail, is een heel goed bruikbaar objectief als je om de nukken heen kan werken. Die zijn o.a.:flippie17 schreef:Kijk eens aan, dat zou ook zo maar een mooie (tijdelijke) vervanger voor mijn 10-24 DX kunnen zijn, want die werkt ook niet op mijn D700.
- vignetting bij groot diafragma
- flare
- de hoeken zijn écht niet scherp, ook niet op f/8 (then again: hoe vaak plaats je je onderwerp in de hoek?)
- buiten het centrum loopt het detail wat terug, maar het is zeker acceptabel
- vervorming
- had ik vignetting al genoemd?
Klinkt alsof ik de lens heel graag heel hard afkraak. Niets is minder waar: Ik heb dit objectief met veel plezier gebruikt op een EOS 5D. Houd wel rekening met: you get what you pay for. Optisch is dat vrij veel, ondanks de nukken. De bouwkwaliteit is mwah en de ingebouwde focusmotor (voor Canon) is niet bepaald rap. Ik weet niet of de 28-75 voor Nikon ook een ingebouwd motortje heeft.
Eenzelfde situatie ga je vinden bij de 17-35 f/2.8-4: Erg scherp in het centrum, met de hoeken met je een beetje oppassen en hij is ook wel erg plastic. Then again: Hij was indertijd in de aanbieding bij Konijnenberg voor 149,-... als je dat afzet tegen een 17-35 f/2.8 Nikkor is die laatste waaay overpriced