D90 of een (minder)geavanceerde camera

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
sjakie

Re: D90 of een (minder)geavanceerde camera

Bericht door sjakie » di aug 31 2010 8:14 am

Lesingerouge schreef:maar weet wel dat de prijzen van de D3000 dan zullen dalen.
Gebaseerd waarop? Ik denk namelijk dat dat nog flink gaat tegenvallen..

Lesingerouge

Bericht door Lesingerouge » di aug 31 2010 6:27 pm

sjakie schreef:
Lesingerouge schreef:maar weet wel dat de prijzen van de D3000 dan zullen dalen.
Gebaseerd waarop? Ik denk namelijk dat dat nog flink gaat tegenvallen..
Gebaseerd op een subjectieve assumptie :egeek: .

Gizmootje

Bericht door Gizmootje » wo sep 01 2010 3:54 pm

Nou ik heb internet vele uren bekeken op testen, fotos, informatie etc. oeffff dus..

Qua kleuren en scherpte van de foto's, en daar gaat het om, kies ik voor een Nikon 90. De Canon 550 vind ik iets fletsere kleuren geven, maar wel een nieuwer toestel (betere filmmogelijkheden, dat dan weer wel).

De Pentax k-7, qua bouwwijze super. Veel features, maar vanaf iso 200 teveel ruis op de foto.
Veel pentax forums erop nagelezen en daar zie je ook soms staan dat huidige gebruikers de kleuren iets te flets vinden.
Let wel het gaat dan wel vaak op daglichtopnamen, met zon. Ook is het dynamisch bereik wat minder.
Je ziet ik maak mij de termen al snel eigen.

Nou kan ik een Nikon d90 kopen, maar er komt waarschijnlijk een opvolger aan. Eind september. Die gaat dan voor de adviesprijs, maar dan heb je wel een modernere camera dan een D90 die in 2008 is ontworpen. Ik verwacht meer features, etct..

Wat is wijsheid in deze, € 629 neerleggen voor een boddy of ca., € 900,- in september. Die prijs hangt dan ook weer dicht tegen de D300 aan, .....je blijft aan de gang...Maar ik moet wel zeggen dat ik zeer gecharmeerd ben van Nikon, en ik zet de Pentax op 2. Ik weet het is vloeken in de kerk, op een Nikon forum, maar.................wat is wijsheid. De Pentax moet ik nog wel even zien en voelen, het lijkt wel een nieuwe date..... :D

Ronald-D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ronald-D » wo sep 01 2010 4:52 pm

Persoonlijk zou ik even af wachten wat de daadwerkelijk features zijn van de D7000 (opvolger D90)
Dan kan je nog beslissen of de nieuwe mogelijkheden het geld waar zijn. Vind je dan de meerwaarde niet van belang, dan kan je altijd nog voor de D90 gaan.

Als het goed is (volgens de geruchten) wordt de D7000 rond 15 september aangekondigd...... dus nog even geduld :wink:
Met vriendelijke groet, Ronald

Nikon D7000+MB-D11
Tokina 11-16 2.8 AT-X PRO DX
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
Nikon AF-D 50 F/1.8Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED
SB700+SB900
AF-ON

Multi

Bericht door Multi » wo sep 01 2010 9:06 pm

Gizmootje schreef:Nou ik heb internet vele uren bekeken op testen, fotos, informatie etc. oeffff dus..

Qua kleuren en scherpte van de foto's, en daar gaat het om, kies ik voor een Nikon 90. De Canon 550 vind ik iets fletsere kleuren geven, maar wel een nieuwer toestel (betere filmmogelijkheden, dat dan weer wel).

De Pentax k-7, qua bouwwijze super. Veel features, maar vanaf iso 200 teveel ruis op de foto.
Veel pentax forums erop nagelezen en daar zie je ook soms staan dat huidige gebruikers de kleuren iets te flets vinden.
Let wel het gaat dan wel vaak op daglichtopnamen, met zon. Ook is het dynamisch bereik wat minder.
Je ziet ik maak mij de termen al snel eigen.

Nou kan ik een Nikon d90 kopen, maar er komt waarschijnlijk een opvolger aan. Eind september. Die gaat dan voor de adviesprijs, maar dan heb je wel een modernere camera dan een D90 die in 2008 is ontworpen. Ik verwacht meer features, etct..

Wat is wijsheid in deze, € 629 neerleggen voor een boddy of ca., € 900,- in september. Die prijs hangt dan ook weer dicht tegen de D300 aan, .....je blijft aan de gang...Maar ik moet wel zeggen dat ik zeer gecharmeerd ben van Nikon, en ik zet de Pentax op 2. Ik weet het is vloeken in de kerk, op een Nikon forum, maar.................wat is wijsheid. De Pentax moet ik nog wel even zien en voelen, het lijkt wel een nieuwe date..... :D
zo te lezen ben je er nog niet echt, weten wat je wilt en wat je ermee wil doen.
Nikon range D3000/5000/7000/90/300....dat zijn toch wel grote verschillen hoor. Foto's van D90: hmm, ook bekeken van de 5000? (volgens vele profs geen verschil) D3000 menu stond je erg aan begreep ik...D3100 heeft nu ook een grotere sensor...In welke vergroting zie je ruis verschillen?
Er is ook nog een D3s.. :)
Dan de systeem camera's.... neem je die niet meer mee in je keus?
pentax foto's flets..hmmm, instellingen? Nabewerking? Persoonlijke meningen? Forums zijn niet altijd objectief..kan ook niet, zeker niet bij beoordelen foto's. Realiseer je dat je de foto's nog eens na kan bewerken op je PC, bijv. in RAW format ipv jpg, al kan dat ook. Zo zie je, het bos heeft nog veel meer bomen dan je kan zien haha.
In het begin vond je compactheid een belangrijk argument i.v.m. meenemen op de Duc. Nog steeds?
Wens je veel wijsheid in je uiteindelijke keus!

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo sep 01 2010 9:24 pm

Een leuke camera kopen is pas het begin. Je koopt jezelf in een systeem. Hoewel ik nog steeds een lief plekje ergens in m'n hart heb voor Pentax (heb er in een grijs analoog verleden zelf mee geschoten), zou ik niet snel meer voor zo'n klein merk kiezen. Voor mij zijn eigenlijk alleen Nikon en Canon valide alternatieven. En wellicht binnenkort Sony, want die timmeren ook flink aan de weg.

Ga maar eens kijken wat je allemaal bij je camera wilt hebben. Buiten de grote merken ben je al snel afhankelijk van 3rd party objectieven en dergelijke. Die heb ik liever als alternatief dan als onontkoombaar feit.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » wo sep 01 2010 11:59 pm

Patrick schreef:---<>---En wellicht binnenkort Sony, want die timmeren ook flink aan de weg.
---<>---
(Even off topic) ...maar ik dacht dat Minolta destijds eigenlijk ook bij de 3 grote merken hoorde en het is nog geen 5 jaar geleden dat dat Sony is gaan heten...
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do sep 02 2010 12:36 am

JaapV schreef:
Patrick schreef:---<>---En wellicht binnenkort Sony, want die timmeren ook flink aan de weg.
---<>---
(Even off topic) ...maar ik dacht dat Minolta destijds eigenlijk ook bij de 3 grote merken hoorde en het is nog geen 5 jaar geleden dat dat Sony is gaan heten...
Klopt. Veel korter geleden. Maar vergeleken Nikon en Canon zijn alle andere spelers op de DSLR markt klein te noemen. Alleen zit Sony volgens mij al een tijdje flink in de lift. Vandaar mijn voorbehoud t.a.v. Sony.

Vooralsnog zie ik alleen Canon als volwaardig alternatief voor ons vertrouwde merk als we het hebben van een volledig volwassen systeem met veel objectiefkeuzen en alle extra toeters en bellen.

Ik heb even snel geteld. Pentax heeft op het ogenblik 15 objectieven in hun folder staan. Sony heeft er volgens mij onderhand al 34.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » do sep 02 2010 1:26 am

Patrick schreef: Ik heb even snel geteld. Pentax heeft op het ogenblik 15 objectieven in hun folder staan. Sony heeft er volgens mij onderhand al 34.
Wat dus m.i. alleen betekent dat Sony gewoon (Konica-)Minolta's "runner-up" positie overgenomen heeft. Toen Sony erin dook werd de A-mount aangehouden en bestaande lensproductie werd alleen "omgedoopt" (wat ik er toen van begreep) en verder ontwikkeld onder de Sony vlag.
Dat gebeurde trouwens rond begin 2006.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Gizmootje

Bericht door Gizmootje » do sep 02 2010 8:47 am

Multi de grootte van de camera is voor mij geen isue meer. Ik wil gewoon mooie foto's kunnen schieten.
Verder maakt het mij ook niet uit of de menustructuur wat ingewikkelder is. Ik ga mij er gewoon in verdiepen en ik kom er dan wel uit.
Ook de prijsrange heb ik inmiddels naar boven aangepast; een goede hobby mag wat kosten...

Dus ik ga liever voor kwaliteit. Verder komt het mij ook niet op een dag aan, dus ik wacht op de nieuwe Nikon D95, of d7000, hoe hij ook mag gaan heten. Dan maak ik mijn keuze.

Ik zet in de voorlopige rangorde wel Nikon op een, Pentax k-7 op twee. Deze laatste blijft echter wel mijn belangstelling trekken.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”