Hoe pak ik het flitsen aan

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Ruud Engels
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Hoe pak ik het flitsen aan

Bericht door Ruud Engels » vr sep 03 2010 9:12 am

Hallo,

Nu sta ik toch voor een vraagstuk waar ik nog niet helemaal mee weet hoe ik hier het beste mee om kan/moet gaan.

Voor aankomende maandag ben ik gevraagd om een barbeque feestje van mijn vriendin haar werkgever te fotograferen. Dat is op zich zeker geen straf :mryellow:
Nu wordt dit feestje tussen 18.00 uur en 22.30 uur gehouden en speelt zich een groot gedeelte onder partytenten af met enige sfeerverlichting.
De noodzaak om een flitser te gebruiken lijkt mij voor de hand liggend.

Maar dat laatste is toch een van mijn zwakke punten aangezien ik mijn flitser niet vaak uit de tas haal omdat ik simpelweg veel overdag fotografeer in landschappen, of als ik 's avonds fotografeer ook vaak op statief werk.
Heeft iemand ervaring met dergelijke situaties (lees feestjes) en zou me enkele tips kunnen geven waarmee ik toch een goed resultaat neer kan zetten.

In ieder geval wil ik te werk gaan met de volgende apparatuur: D90 - VR 18-105 en Tamron 10-24 objectieven (misschien nog een 70-300) en natuurlijk mijn Metz 48A flitser.
Zelf heb ik gedacht om met maximaal 1000 ISO te werken, en maximaal diafragma F/8 omdat het zich toch hoofdzakelijk gaat om "momenten" te fotograferen die weer snel voorbij zijn.
Maar hoe ga ik het beste met de flitser om. Kan ik het beste direct inflitsen op de mensen, of is het verstandig om indirect te flitsen (via het dak van de partytent)? Zijn er misschien instelling op de flitser waar ik rekening mee moet/kan houden of niet moet vergeten?

Het kan zijn dat ik misschien iets vergeten ben om e.e.a. duidelijk te maken, maar het staat je natuurlijk vrij om erna te vragen als het bij kan dragen tot een goede tip :wink2:
Groeten Ruud

Nikon D3X | Nikon 24-70 F/2.8 | Nikon 70-200 VR I F/2.8 | Nikon 50mm F/1.8 | Nikon 85mm F/1.8 | Nikon 105mm F/2.8 | Nikon SB 910

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Re: Hoe pak ik het flitsen aan

Bericht door Matthieu » vr sep 03 2010 9:20 am

Hoi

Nu weet ik niet of de genoemde flitser hetzelfde werkt
als de Nikon flitsers.....Als dat zo is dan heb ik hier twee
aardige linkjes voor je

http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... system.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... stemen.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Voorts gebruik de zoomfunctie even in het forum
Er zijn heel wat draadjes over flitstechniek te vinden
(huwelijk, feesten, binnen en buiten flitsen etc etc )

succes
Matthieu
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

iBub

Bericht door iBub » vr sep 03 2010 9:22 am

Ik ken de Metz op zich niet, maar op de SB800 zit er een reflectieplaatje wat je omhoog kan trekken. Die gebruik ik veelvuldig in dit soort situaties. Flitskop recht omhoog. Als alternatief kan je natuurlijk de diffusorkap gebruiken en de flitskop in een hoek van 45 graden.

Indirect flitsen via een tentdoek is een beetje vragen om problemen tenzij het echt een mooi wit tentdoek is. Die kans acht ik echter gering...

Gerard

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr sep 03 2010 11:06 am

iBub schreef: Indirect flitsen via een tentdoek is een beetje vragen om problemen tenzij het echt een mooi wit tentdoek is. Die kans acht ik echter gering...
Ik zou juist zeggen dat de omstandigheden waarschijnlijk juist prima zijn met zo'n tentdoek. De meeste partytenten zijn vanuit basis "wit". Dat het wat vuil is of wat vaal / "vergeeld" is geworden, is juist een prima combinatie om het koele flitslicht wat meer in de richting van warmkleurige feestverlichting te brengen. Is waarschijnlijk zelfs nog te weinig warm van toon. De rest stel je af in de verwerking achteraf.

ISO 1000 is prima te doen met een D90, alleen zou ik de gebruikte diafragma's veel meer open gooien dan die f8 om in ieder geval meer van de aanwezige feestverlichting in de opnamen mee te krijgen. Jammer dat je niet wat lichtsterkere objectieven hebt (zou je nog kunnen huren). Afhankelijk van de gebruikte brandpunten dan nog een vrij trage sluitertijd (1/30 sec.) Groothoek kan wat langzamer dan tele.

Zoek eens naar flitstips van ALE hier op het forum. Die heeft hier veel ervaring mee.
Vriendelijke groet, Léon Obers

iBub

Bericht door iBub » vr sep 03 2010 11:30 am

Léon Obers schreef:De meeste partytenten zijn vanuit basis "wit". Dat het wat vuil is of wat vaal / "vergeeld" is geworden, is juist een prima combinatie om het koele flitslicht wat meer in de richting van warmkleurige feestverlichting te brengen. Is waarschijnlijk zelfs nog te weinig warm van toon. De rest stel je af in de verwerking achteraf.
Oeps... ik ken hoofdzakelijk partytenten die groen van kleur zijn, vandaar mijn idee.... Maar in het geval van een witte tent is het natuurlijk één hele mooie softbox :mryellow:

Gerard

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » vr sep 03 2010 12:10 pm

Als je op dit forum flits vragen hebt moet je toch echt zoeken naar tips van Ale, onze eigen "meester" wat flitsen betreft.

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 32#p209510" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier moet je o.a wel wat mee kunnen.
Nikon Z Z & de maskers

Ruud Engels
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ruud Engels » za sep 04 2010 8:29 am

Hallo,

Jullie tips/adviezen/links hebben me voor de komende dagen al het nodige aan "leesvoer" opgeleverd :mryellow:
Ik zal er eens mee aan de slag gaan, waarschijnlijk dat ik hier het nodige uit haal zodat ik aankomende maandag toch een paar mooie resultaten weet te behalen.

Ik houdt jullie op de hoogte.
Groeten Ruud

Nikon D3X | Nikon 24-70 F/2.8 | Nikon 70-200 VR I F/2.8 | Nikon 50mm F/1.8 | Nikon 85mm F/1.8 | Nikon 105mm F/2.8 | Nikon SB 910

Ruud Engels
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ruud Engels » zo sep 05 2010 11:24 am

Hallo,

Gisteren heb ik jullie tips en links eens door gelopen en gelezen, en ik denk dat ik er wel iets mee kan of er verder mee kom en ben gekomen.
Gistermiddag had ik een activiteit waarbij ik nog niet over had nagedacht dat ik daar wel eens mijn fototoestel mee kon nemen inclusief flitser. Dus op het allerlaatste moment ging de D90 inclusief VR18-105mm en de flitser mee.

Ik heb daar foto's kunnen schieten en eens kunnen stoeien met de belichting/witbalans en de flitser.
Hieronder heb ik enkele voorbeelden van wat ik gefotografeerd heb. De foto's zijn alleen in de witbalans wat aangepast in Capture NX en sommige foto's heb ik voor het oog rechtgezet en gecropt.
Mijn camera instellingen waren:
Afhankelijk van het brandpuntafstand het laagste diafragma, sluitertijd aangepast op het diafragma.
ISO 400
Witbalans op TL-licht 2
Bij sommige foto's heb ik met de EV waarde van de flitser gespeeld en deze tussen de -1 en de -2 afgesteld.
Graag zou ik jullie op en/of aanmerkingen krijgen over het flitsen, of waar ik misschien nog verder op kan letten.

1. Dit is misschien wel de slechtste foto uit de serie, vanwege de overbelichte t-shirts/blouses, ik vermoed dat ik mijn flitskop recht op de personen gericht had staan :(
Afbeelding

2. Helaas is alles links in de raam overbelicht.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. Persoonlijk vind ik dit de best gelukte foto van de middag.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding
Groeten Ruud

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » zo sep 05 2010 12:34 pm

Mooi, het begin is er en helemaal niet zo verkeert. Even een paar tips waar je op moet gaan letten. Zie dit niet als belerend of betweterig van mijn zijde maar kijk of je er je voordeel mee kan doen.

Ik heb hier beneden een willekeurige foto gepikt en bewerkt. Ik zie dat er spotjes in het plafon zitten verwerkt maar ook dat er een TL-verlichting aanwezig is. En... je hebt nog eens een raam en daarbij plaats je je flitser. Vier verschillende soorten licht met allen hun specifieke kleurtemperatuur. Je had hier je flitser kunnen voorzien van een (groene) gel om zoveel mogelijk dezelfde kleurtemp te krijgen. Echter dit gaat, en nogmaals met alle respect, voor jou als beginner iets te ver dus laat de keuze over aan je camera en laat je WB op auto staan. Mocht die daar wel op hebben gestaan tijdens je fotoshoot dan heb je de plank met CNX2 volledig misgeslagen.
Sommige opnamen zijn wat vlak en zogenaamd "plat geflitst". Ik heb veel slechtere foto's gezien dus wees gerust, zo erg is het nu ook weer niet. Het plafon is nagenoeg wit dus die had je mooi kunnen gebruiken om je licht te bouncen. Hoe? Altijd zorgen dat de geportretteerden je licht niet kunnen zien dus de flitskop dusdanig naar achteren draaien of richting een zijwand zodat jij de richting van het licht bepaalt. Op die manier blijven de texturen in je foto bestaan, de doortekening in kleding en gezichten blijft perfect, etc. Het is wel enorm belangrijk dat je je histogrammen blijft controleren op de juiste belichting. Indien ze te donker zijn zijn, power van je flitser opvoeren. Achteraf in je post productie kun je tot op zeker hoogte de belichting bijstellen echter dat helpt ruis enorm in de hand en dat wil je te allen tijde voorkomen. Belangrijkste tip: goed belichten en controleren a.d.h.v. je histogram op je camera.

Lees de draadjes nog eens door die hierboven al staan aangegeven en blijf oefenen. Ook voor jou geldt, het is niet moeilijk maar een kwestie van oefenen en blijven doen. Binnen no time heeft de flitswereld ook voor jou geen geheimen meer.

Origineel:
Afbeelding

Aangepast:
Afbeelding

Suc6,

ALE

psttt, indien de foto's weg gehaald moeten worden, schroom niet en geef het aan.
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Ruud Engels
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ruud Engels » zo sep 05 2010 4:50 pm

Hallo Ale,

Bedankt voor je reactie! Van mij mogen de foto's blijven staan, zo kunnen andere er eventueel ook nog iets aan hebben ;)
Je noemt 2 zaken die ik in mijn laatste bericht niet heb genoemd, namelijk de positie van de flitser en de witbalans.

De flitskop heb ik bij alle foto's met difusor kap schuin naar boven gericht.
De witbalans had ik op TL licht gezet op stand 2 (warm tl licht, ff uit mijn hoofd)
Verder hou ik mijn histogrammen op de camera altijd al in de gaten (is een van de dingen waar ik eigenlijk direct naar kijk) en mijn EV waarde van de flitser had ik gister ook een paar keer aangepast aan de hand van mijn histogrammen in combinatie met de afbeelding op de display.

Maar begrijp ik uit jou verhaal het goed:
- Dat de flitskop beter helemaal naar het plafond gericht had kunnen zijn of misschien zelfs iets naar achter gekanteld ipv. schuin naar voren?
- De witbalance voor dit soort situaties beter op automatisch kan staan ipv. de gekozen TL Licht waar ik mijn witbalance op had staan? Gaat dit altijd op bij flitswerk of alleen als er meerdere soorten omgevingslicht aanwezig is (tl-verlichting, spotjes, zonlicht)?

Zou je me ook kunnen aangeven welke foto's jij bijvoorbeeld plat geflitst vindt? Dat zou ik wel fijn vinden om te weten om dit soort foto's als referentie te gebruiken om in te zien wat er bedoeld wordt met platflitsen.
Groeten Ruud

Gideon
Forumlid
Forumlid

Bericht door Gideon » zo sep 05 2010 11:27 pm

Ik zou de flitser op manual zetten, beetje afhankelijk van de afstand van je onderwerp, kun je beginnen met flitsen op halve kracht. Merk je dat de gezichtjes erg wit worden, kun je hem nog op 1/4 zetten. Maar hou hem daarna op de gewenste stand, en bepaal je belichting met je diafragma. Dus is het onderwerp net iets verder, gooi je diafragma verder open(lager getal). Verder je iso op 400-800 om niet teveel ruis te krijgen

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » wo sep 08 2010 10:23 pm

Arthur,

Ik ben een beetje aan het stoeien met jou tips voor binnenshuis flitsen en dan met name met normaal omgevingslicht. (gewoon overdag in de huiskamer dus). De muur achter mij is niet wit, dus zou ik de flitser met de kop naar achteren en dan 115% omhoog zetten. Dat snap ik niet helemaal. Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat ik me daar iets bij probeer voor te stellen. Hoe moet ik die 115 graden precies zien. Is het mogelijk dat je dat met een tekening of een plaatje verduidelijkt ??? .

Jouw flitstips voor buitenshuis heb ik dit jaar uitgeprobeerd in Arnhem (statues) en ik ben behoorlijk tevreden met de resultaten. Morgen ga ik lekker in mijn eentje een paar uurtjes naar de dierentuin hier in Amersfoort. Kan ik de buiten-tips hier ook toepassen, omdat ik natuurlijk voor een groot gedeelte met tele tot 300mm ga werken.

Alvast bedankt in ieder geval.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do sep 09 2010 9:21 am

Gideon schreef:Ik zou de flitser op manual zetten, beetje afhankelijk van de afstand van je onderwerp, kun je beginnen met flitsen op halve kracht. Merk je dat de gezichtjes erg wit worden, kun je hem nog op 1/4 zetten. Maar hou hem daarna op de gewenste stand, en bepaal je belichting met je diafragma. Dus is het onderwerp net iets verder, gooi je diafragma verder open(lager getal). Verder je iso op 400-800 om niet teveel ruis te krijgen
Het is een optie om manueel te werken, maar er zit een mooie belichtingsmeting op een Nikon camera inclusief de afregeling van het flitsvermogen om dat nu juist gewogen in balans automatisch voor je te doen met de juiste persoonlijke aanpassingen (zoals ALE beschrijft). Lijkt me meer voor de hand te liggen om dat in te zetten, dan manueel te gaan werken, zeker voor degene die (nog) wat minder ervaren is met flitsfoto's.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Ruud Engels
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ruud Engels » do sep 09 2010 9:32 am

Hallo,

Nou de fotosessie van afgelopen maandag is niet slecht verlopen, in ieder geval was ik persoonlijk redelijk tevreden. Natuurlijk zitten er bij een shoot van 280 foto's ook een hoop "slechte" foto's, maar de goede foto's maken veel goed!
Ik had me de adviezen van ALE in mijn oren geknoopt en er wat mee proberen te doen.

Aangezien ik met daglicht begon te fotograferen en dit eindigde in avondlicht inclusief divers feest/sfeerverlichting heb ik op het einde van de avond nog moeten stoeien met de afstelling van de flitser/camera.
Ik heb daarbij alles op de TTL stand van de flitser gedaan en wisselend de EV waarde aangepast. Zeker op het moment dat ik met ISO 1000 en het laagste diafragma (meestal F/5) stond te fotograferen.

Vanmiddag zal ik nog proberen enkele resultaten te plaatsen.

Een paar dingen zijn me absoluut duidelijk geworden... mijn glaswerk zal allemaal vervangen gaan worden :roll: Denk dat dit me heel, heel en heel veel winst gaat opleveren in de toekomst als ik allemaal lichtsterke objectieven op F/2.8 tot mijn beschikking heb.
Verder is me opgevallen dat flitsen bij daglicht ook positieve effecten tot gevolg kan hebben.
Groeten Ruud

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » do sep 09 2010 9:36 am

Hey, Sint Jozef Doelen, daar heb ik afgelopen dinsdag nog geschoten... Koningsschieten of zo? :mryellow:

Goede resultaten voor een eerste poging tot flitsen. Inhoudelijk commentaar laat ik over aan de flitsexperts onder ons. :wink:
Spul waarmee je foto's maakt...

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”