Nikkor AF-D 85mm F/1.8 - onscherp?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
sjakie

Re: Nikkor AF-D 85mm F/1.8 - onscherp?

Bericht door sjakie » vr sep 03 2010 8:21 am

ik meende ook al frontfocus te constateren, heb een foto van het bruidsstel van afgelopen weekend die ik qua houding het mooist vond maar eigenlijk onscherp verwacht had (AF-S, 3e uit een serie en ze bewogen) die onverwachts haarscherp blijkt te zijn. Bevestigt deze gok, stel liep namelijk op me af :)

Na het weekend is m'n besluit wel rond denk ik :)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr sep 03 2010 8:45 am

Je zou eerst nog eens kunnen kijken of je dat met fine-tuning beter kunt bijstellen. Om te beginnen op +20 en dan kijken of dat misschien al weer teveel is, dan kun je terug. Is het niet voldoende, tja, dan zou je kunnen informeren of dat via Nikon Service bijgesteld kan worden. Gebruik wel volle opening om het verschil makkelijker te kunnen zien. Niet diafragma f8
Vriendelijke groet, Léon Obers

sjakie

Bericht door sjakie » vr sep 03 2010 12:07 pm

logisch. Wilde in deze gewoon eens testen of dit objectief uberhaupt een scherp plaatje kon leveren. M'n d90s hebben overigens geen finetuning..

sjakie

Bericht door sjakie » vr sep 03 2010 12:35 pm

Net eens even op f/1.8 op ~95cm afstand haaks op een raufaserachtig muuroppervlak gericht. Wat me wél opvalt is als ik herhaaldelijk blijf scherpstellen dat ik 'm om de zoveel pogingen licht zie verstellen. Misschien is het maar een centimeter of maar 2, maar mijn scherptediepte bij 85mm f/1.8 op 95cm van een muur is 8,1mm met als gevolg dat ie volgens mij dáárom best weleens onscherp zou kunnen worden.

Mijn Tamron heeft dit grapje niet en de rest heb ik nu niet bij me, is er iemand in staat even met een AF-D objectief te testen of dit bij hun ook gebeurt?

Wat ik doe is: Haaks op de muur richten en herhaaldelijk het knopje half indrukken.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr sep 03 2010 12:52 pm

Dat de AF net wat kleine verschillen vertoont op die muur kan ik me wel voorstellen. Daar is een vlakke muur, ondanks een raufaserachtig structuurtje erin wellicht net wat te slecht als onderwerp om er goed op scherp te stellen. Verder kun je daar ook niet op bepalen hoeveel de scherpte afwijkt.
Sla in een plank wat spijkers op een rij achter elkaar. Fotografeer de plank overdwars voor je camera, maar duidelijk net niet helemaal parallel. Stel scherp op de middelste spijker. Zijn de spijkers links of rechts ervan meer scherp als die middelste heb je front- of backfocus.
Vriendelijke groet, Léon Obers

sjakie

Bericht door sjakie » vr sep 03 2010 1:12 pm

Schoonmoeder woont in Capelle, ik ga morgenochtend even naar KE. Kijken wat zij ervan vinden :frown:

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Frank Roelofs » vr sep 03 2010 1:30 pm

Ik heb de indruk dat de methode van testen niet helemaal optimaal is. Bijv. de foto van de hond. Als je niet helemaal stabiel zit, ga je zo een centimeter of zo heen en weer en ligt je scherpte niet meer op het juiste punt, raufaser muren zijn zeker niet geschikt voor dit soort testen.
Denk dat de enige manier is, camera op statief, vr uit, gebruik bijvoorbeeld een lineaal (mooiste zou zijn een met de 0 in het midden), camera onder een hoek van 45 graden op de 0 (of op 15) richten en foto's nemen.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.

sjakie

Bericht door sjakie » vr sep 03 2010 1:33 pm

Daarmee zeg je dus eigenlijk dat het niet mogelijk is om op AF een foto van een raufaser muur te nemen waarbij het licht er schuin overheen schijnt (wat dus schaduw creëert)?

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Frank Roelofs » vr sep 03 2010 1:39 pm

sjakie schreef:Daarmee zeg je dus eigenlijk dat het niet mogelijk is om op AF een foto van een raufaser muur te nemen waarbij het licht er schuin overheen schijnt (wat dus schaduw creëert)?
Kan wel, maar voor testen van een objectief zeker niet optimaal.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.

sjakie

Bericht door sjakie » vr sep 03 2010 1:56 pm

Okee. Wat mij in ieder geval opvalt is dat de Tamron zich trefzekerder gedraagt op dezelfde muur. Als ie eenmaal focus heeft focust ie niet opnieuw. Zegt volgens mij iets over hoe scherp het plaatje is dat de AF-sensor "ziet"?

Als dat zo is komt dat overeen met wat ik zelf constateer: De Tamron handmatig op liveview gefocust op f/2.8 is heel wat scherper dan de Nikkor op f/1.8, of zelfs op f/2.8, handmatig op liveview gefocust.

sjakie

Bericht door sjakie » zo sep 05 2010 1:40 pm

Dit lijkt trouwens dus toch nogal een frats van mijn bodIES te zijn... alleen in combi met dit objectief.
Word er niet zo blij van :evil:

flitslicht

Bericht door flitslicht » zo sep 05 2010 2:35 pm

Bedenk dat met live view het diafragma gesloten is en je dus de volledige scherptediepte ziet met scherpstellen.

Als je met de normale AF scherpstelt met S (Single) dan probeert het systeem iedere keer opnieuw een scherpste punt te vinden en vaak zie je dan de afstandsschaal heen en weer wippen. Het systeem is niet absoluut maar 'gokt' waar de optimale scherpte ligt. Het maakt dan ook uit of je vanaf dichtbij naar ver laat scherpstellen of andersom.

Doe AF in de C stand (Continuous) dan zie je niet het heen en weer wippen van de afstandsschaal. Het systeem vind het eerder best en wacht op een grotere afwijking die ontstaat door beweging.

Bij veel objectieven is de front- cq backfocus anders voor dichtbij en veraf. Een test dichtbij zegt nog niets over een situatie veraf. Zelf begin ik altijd met veraf en kijk dan meteen of er niet links en rechts in het beeld verschillen zijn door een verkeerde uitlijning.

sjakie

Bericht door sjakie » zo sep 05 2010 5:15 pm

flitslicht schreef:Bedenk dat met live view het diafragma gesloten is en je dus de volledige scherptediepte ziet met scherpstellen.
Weet niet waar je het vandaan haalt, maar dit is simpelweg niet waar. Heb je weleens gefilmd met een spiegelreflex?

Een aantal willen niet eens verder dan f/8 sluiten op liveview/tijdens filmen.
flitslicht schreef:Bij veel objectieven is de front- cq backfocus anders voor dichtbij en veraf. Een test dichtbij zegt nog niets over een situatie veraf. Zelf begin ik altijd met veraf en kijk dan meteen of er niet links en rechts in het beeld verschillen zijn door een verkeerde uitlijning.
Dit is op zich wel weer een goed idee. Ik ga er echter gewoon eens mee naar Nikon als ik een dagje vrij kan krijgen, tenzij de Sigma er snel is.

flitslicht

Bericht door flitslicht » zo sep 05 2010 7:18 pm

sjakie schreef:
flitslicht schreef:Bedenk dat met live view het diafragma gesloten is en je dus de volledige scherptediepte ziet met scherpstellen.
Weet niet waar je het vandaan haalt, maar dit is simpelweg niet waar. Heb je weleens gefilmd met een spiegelreflex?

Wat ik bedoel te zeggen en misschien niet duidelijk is is dat wanneer je camera op f/8 staat en je live view aanzet de camera het diafragma sluit tot f/8 waardoor nauwkeurig scherpstellen heel moeilijk is. En nee, ik heb nog nooit gefilmd met een spiegelreflex want dat kan helemaal niet met mijn camera's.

sjakie

Bericht door sjakie » zo sep 05 2010 7:36 pm

flitslicht schreef:
sjakie schreef:

Wat ik bedoel te zeggen en misschien niet duidelijk is is dat wanneer je camera op f/8 staat en je live view aanzet de camera het diafragma sluit tot f/8 waardoor nauwkeurig scherpstellen heel moeilijk is. En nee, ik heb nog nooit gefilmd met een spiegelreflex want dat kan helemaal niet met mijn camera's.
Ik bedoel dus te zeggen dat dat incorrect is. Bij een prime met een groot diafragma is het diafragma prima zichtbaar door de frontlens, eens?

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”