Na het weekend is m'n besluit wel rond denk ik

Kan wel, maar voor testen van een objectief zeker niet optimaal.sjakie schreef:Daarmee zeg je dus eigenlijk dat het niet mogelijk is om op AF een foto van een raufaser muur te nemen waarbij het licht er schuin overheen schijnt (wat dus schaduw creëert)?
Weet niet waar je het vandaan haalt, maar dit is simpelweg niet waar. Heb je weleens gefilmd met een spiegelreflex?flitslicht schreef:Bedenk dat met live view het diafragma gesloten is en je dus de volledige scherptediepte ziet met scherpstellen.
Dit is op zich wel weer een goed idee. Ik ga er echter gewoon eens mee naar Nikon als ik een dagje vrij kan krijgen, tenzij de Sigma er snel is.flitslicht schreef:Bij veel objectieven is de front- cq backfocus anders voor dichtbij en veraf. Een test dichtbij zegt nog niets over een situatie veraf. Zelf begin ik altijd met veraf en kijk dan meteen of er niet links en rechts in het beeld verschillen zijn door een verkeerde uitlijning.
Wat ik bedoel te zeggen en misschien niet duidelijk is is dat wanneer je camera op f/8 staat en je live view aanzet de camera het diafragma sluit tot f/8 waardoor nauwkeurig scherpstellen heel moeilijk is. En nee, ik heb nog nooit gefilmd met een spiegelreflex want dat kan helemaal niet met mijn camera's.sjakie schreef:Weet niet waar je het vandaan haalt, maar dit is simpelweg niet waar. Heb je weleens gefilmd met een spiegelreflex?flitslicht schreef:Bedenk dat met live view het diafragma gesloten is en je dus de volledige scherptediepte ziet met scherpstellen.
Een aantal willen niet eens verder dan f/8 sluiten op liveview/tijdens filmen.
Ik bedoel dus te zeggen dat dat incorrect is. Bij een prime met een groot diafragma is het diafragma prima zichtbaar door de frontlens, eens?flitslicht schreef:Wat ik bedoel te zeggen en misschien niet duidelijk is is dat wanneer je camera op f/8 staat en je live view aanzet de camera het diafragma sluit tot f/8 waardoor nauwkeurig scherpstellen heel moeilijk is. En nee, ik heb nog nooit gefilmd met een spiegelreflex want dat kan helemaal niet met mijn camera's.sjakie schreef:Weet niet waar je het vandaan haalt, maar dit is simpelweg niet waar. Heb je weleens gefilmd met een spiegelreflex?flitslicht schreef:Bedenk dat met live view het diafragma gesloten is en je dus de volledige scherptediepte ziet met scherpstellen.
Een aantal willen niet eens verder dan f/8 sluiten op liveview/tijdens filmen.