Nikkor AF-D 85mm F/1.8 - onscherp?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
sjakie

Re: Nikkor AF-D 85mm F/1.8 - onscherp?

Bericht door sjakie » zo sep 05 2010 7:47 pm

Dan zie alhier een paar zojuist gemaakte foto's:

Nr. 1 is in de fotomodus met het diafragma ingesteld op f/2.8 (het staat dus vol open op f/1.8, en zal dichtklappen naar f/2.8 op het moment dat ik af zou willen drukken). Er zijn dan ook geen diafragmabladen zichtbaar:
Afbeelding

Nr. 2 is gelijk aan bovenstaande foto, maar dan direct na het indrukken van het liveview knopje. Je kan duidelijk zien dat de diafragmabladen een stukje dichtgegaan zijn, nl. naar f/2.8, om de juiste scherptediepte en hoeveelheid licht weer te kunnen geven op het scherm:
Afbeelding

Nr. 3 is gelijk aan de Nr. 2, maar dan na het úit liveview halen van de D90, verstellen van diafragma naar f/5.6 en het weer inschakelen van de liveview-modus:
Afbeelding

Hier worden de diafragmabladen nog duidelijker zichtbaar. Ik heb even getest - ook de D90 staat in film/liveview wel het ínstellen van f/16 toe, maar het diafragma gaat niet verder dicht. Zodra je het objectief van de camera afdraait zie je het diafragma dichtklappen naar f/16 (de instelling van de ring om automatische diafragma-instelling voor elkaar te krijgen).

flitslicht

Bericht door flitslicht » zo sep 05 2010 9:07 pm

Ik heb mijn D300 aan de computer gehangen, op f/8 gezet en aangezet. Contact met Camera Control Pro. Vervolgens live view aangezet, de sluiter gaat omhoog en het diafragma wordt duidelijk een stuk gesloten en na controle met de camera van de computer losgekoppeld is dit inderdaad tot f/8. Dus het beeld wat je via live view ziet is het beeld dat de camera gaat registreren met f/8. En dit maakt 'live' scherpstellen erg moeilijk. Je moet dan eerst de lens helemaal open zetten, scherpstellen, de camera eventueel op manueel scherpstellen zetten als je AF gebruikte, naar f/8 diafragmeren en dan pas de foto maken.

Mogelijk werkt dit bij de D90 anders dan bij de D300, wat dan een verbetering zou zijn vanuit mijn optiek.

sjakie

Bericht door sjakie » zo sep 05 2010 9:26 pm

Heb je nou je laatste post gewijzigd of heb i khet net verkeerd gelezen? De camera sluit het diafragma idd tot de gekozen instelling. Het scherpstellen wordt hier niet door bemoeilijkt doordat de sensor d.m.v. gevoeligheid verhogen het scherm licht houdt.

Edit: Ik heb het net verkeerd gelezen. Je eerste post was incorrect, je tweede niet :) Mijn excuses.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo sep 05 2010 9:33 pm

sjakie schreef: Ik heb even getest - ook de D90 staat in film/liveview wel het ínstellen van f/16 toe, maar het diafragma gaat niet verder dicht. Zodra je het objectief van de camera afdraait zie je het diafragma dichtklappen naar f/16 (de instelling van de ring om automatische diafragma-instelling voor elkaar te krijgen).
Naar aanleiding van je test heb ik ook getest met een D700, het resultaat in LiveView zal je nog veel meer verbazen.

Probeer het ook eens na te doen. Situatie 's avonds binnen (net gedaan), met een paar schemerlampen en spots aan.

LiveView mode op statief instelling (is misschien enkele een functie op de D700). Zet de ISO op 1000, Belichtingsmode A (voorkeuze diafragma) stel je diafragma in op F1.4. Richt nu je camera naar een felle lichtbron en schakel LiveView in. Het diafragma wordt behoorlijk gesloten, dus kleiner dan wat je hebt ingesteld. Richt je camera naar een zwart gat (nu 's avonds naar buiten gericht) en schakel LiveView in. Het diafragma staat nu vol open.

Andersom, stel je diafragma in op F16. Richt nu je camera naar een donker zwart gat (nu 's avonds naar buiten gericht) en schakel LiveView in. Het diafragma staat helemaal open, dus maximaal groter dan wat je hebt ingesteld. Richt je camera naar een felle lichtbron en schakel LiveView in. Het diafragma wordt behoorlijk gesloten.

Het lijkt erop dat LiveView zijn eigen keuzes maakt op basis van lichtomstandigheden, ondanks de variabele sluitertijd welke de camera gaat kiezen. Een en ander hangt wellicht samen met het LiveView beeld zelf om dat optimaal op het Monitor-scherm te tonen.

Dat alles met lenzen met CPU, zowel AF-lens alsook een manuele lens met CPU (Voigtländer Ultron 50mm/1.4 SLII).

Test met manuele lens zonder CPU (2 lenzen uitgeprobeerd), ISO 1000.
Ongeacht het ingestelde diafragma, en of er op een zwart gat of felle lichtbron wordt gericht, bij LiveView mode blijft het diafragma volledig open staan.

Ik kom er dezer dagen nog een keer op terug. Ga het ook eens overdag testen.
Niet morgen (is laatste vakantiedag van mijn dochter, gaan we nog naar de dierentuin).
Vriendelijke groet, Léon Obers

flitslicht

Bericht door flitslicht » zo sep 05 2010 9:44 pm

Dat is goede informatie, Léon, was ik nog niet opgekomen.

@sjakie: ik heb mijn posts niet veranderd en wie er uiteindelijk 'gelijk' had op een bepaald moment zal me echt worst wezen, het gaat erom dat we uiteindelijk de juiste conclusie trekken en daarbij helpt Léon weer eens...en dat is op een gegeven moment wel irritant, ja :lol:

sjakie

Bericht door sjakie » zo sep 05 2010 10:19 pm

Hmm, da's een linke frats van die D700. M'n D90 lijkt het niet te doen, zal soon nog eens even goed testen met donker en licht.
Stel je namelijk scherp op F1.8 en maak je vervolgens een foto op F8.0, dan maakt het niks uit.
Doe je het andersom... dan kan die foto weleens heel goed heel onscherp zijn.

flitslicht

Bericht door flitslicht » zo sep 05 2010 10:30 pm

sjakie schreef:De camera sluit het diafragma idd tot de gekozen instelling. Het scherpstellen wordt hier niet door bemoeilijkt doordat de sensor d.m.v. gevoeligheid verhogen het scherm licht houdt.
Daar gaat het niet om; het gaat erom dat je aan het scherpstellen bent met een kleiner diafragma waardoor de grotere scherptediepte maakt dat visueel de verschillen tussen scherp/onscherp afnemen. Dat maakt scherpstellen moeilijker.

sjakie

Bericht door sjakie » ma sep 06 2010 12:14 am

flitslicht schreef:Daar gaat het niet om; het gaat erom dat je aan het scherpstellen bent met een kleiner diafragma waardoor de grotere scherptediepte maakt dat visueel de verschillen tussen scherp/onscherp afnemen. Dat maakt scherpstellen moeilijker.
Dan zijn we het toch niet eens. De verschillen worden niet groter, de scherptediepte wordt groter. Je zit hooguit minder nauwkeurig in het midden doordat je nu scherpstelt met de scherptediepte zoals je die ook op de foto krijgt en niet met een fractie daarvan, maar zien wat scherp wordt en wat niet schaal ik stukken hoger in dan weten waar het midden van m'n scherptediepte ligt. Ik ben vrij goed in het inschatten hoe groot ik kan schieten op een bepaald onderwerp, maar het blijft natte vinger werk.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma sep 06 2010 1:50 am

Het is niet een kwestie van weten waar het midden van een scherpte ligt, meer of minder scherptediepte.
Gediafragmeerd of vol open "kunnen" lenzen een focus-shift hebben (maar hoeft. Een focus-verloop is echter geen uitzondering).
Dus scherpte kan verlopen afhankelijk van de gekozen diafragma-opening. Stel je scherp op basis van LiveView met die variabele openingen is het dus gokken wat scherp is in de uiteindelijke opname. Tenminste bij de specifieke testsituatie in de avond binnen.
LiveView biedt dus minder garantie op de juiste scherpstelling dan men mocht veronderstellen.
Ik moet het eerst nog verder gaan onderzoeken hoe het verder in elkaar zit. Het geeft in ieder geval te denken.
Vriendelijke groet, Léon Obers

sjakie

Bericht door sjakie » ma sep 06 2010 11:39 am

Ken het probleem Léon, schiet nog weleens analoog... vandaar dat het me ook zo enorm verbaast dat die camera's op liveview niet op het daadwerkelijke diafragma weergeven - waar is liveview anders voor dan handmatig scherpstellen?

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”