sjakie schreef:
Ik heb even getest - ook de D90 staat in film/liveview wel het ínstellen van f/16 toe, maar het diafragma gaat niet verder dicht. Zodra je het objectief van de camera afdraait zie je het diafragma dichtklappen naar f/16 (de instelling van de ring om automatische diafragma-instelling voor elkaar te krijgen).
Naar aanleiding van je test heb ik ook getest met een D700, het resultaat in LiveView zal je nog veel meer verbazen.
Probeer het ook eens na te doen. Situatie 's avonds binnen (net gedaan), met een paar schemerlampen en spots aan.
LiveView mode op statief instelling (is misschien enkele een functie op de D700). Zet de ISO op 1000, Belichtingsmode A (voorkeuze diafragma) stel je diafragma in op F1.4. Richt nu je camera naar een felle lichtbron en schakel LiveView in. Het diafragma wordt behoorlijk gesloten, dus kleiner dan wat je hebt ingesteld. Richt je camera naar een zwart gat (nu 's avonds naar buiten gericht) en schakel LiveView in. Het diafragma staat nu vol open.
Andersom, stel je diafragma in op F16. Richt nu je camera naar een donker zwart gat (nu 's avonds naar buiten gericht) en schakel LiveView in. Het diafragma staat helemaal open, dus maximaal groter dan wat je hebt ingesteld. Richt je camera naar een felle lichtbron en schakel LiveView in. Het diafragma wordt behoorlijk gesloten.
Het lijkt erop dat LiveView zijn eigen keuzes maakt op basis van lichtomstandigheden, ondanks de variabele sluitertijd welke de camera gaat kiezen. Een en ander hangt wellicht samen met het LiveView beeld zelf om dat optimaal op het Monitor-scherm te tonen.
Dat alles met lenzen met CPU, zowel AF-lens alsook een manuele lens met CPU (Voigtländer Ultron 50mm/1.4 SLII).
Test met manuele lens zonder CPU (2 lenzen uitgeprobeerd), ISO 1000.
Ongeacht het ingestelde diafragma, en of er op een zwart gat of felle lichtbron wordt gericht, bij LiveView mode blijft het diafragma volledig open staan.
Ik kom er dezer dagen nog een keer op terug. Ga het ook eens overdag testen.
Niet morgen (is laatste vakantiedag van mijn dochter, gaan we nog naar de dierentuin).