Witbalans op AUTO of toch niet.

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
george013

Re: Witbalans op AUTO of toch niet.

Bericht door george013 » zo aug 29 2010 12:34 am

JaapV schreef:
iefie schreef:ik schiet in nef dus wb staat altijd op auto.
geen gezeik met presets en zelf meten enz enz.
ben je niet tevreden kun je de wb altijd per kelvin veranderen.
Beetje lomp eroverheen, imo...
Dus wat Léon en anderen aanraden is volkomen overbodige flauwekul? :frown:
Is niet lomp. Probleemstelling is ga je je de Auto witbalans gebruiken of iets anders. Het andere kan zijn een natte vinger waarbij je zelf de kleurtemperatuur instelt, een referentiefoto maakt en deze tijden de opname gebruikt of een grijs/witkaart gebruikt voor correctie achteraf. In Nef kun je het allemaal achteraf corrigeren.
Het is ook een manier van werken zoals Patrick bijv. die een vaste witbalans instelt en ervan uitgaat dat een fout in deze instelling een gelijke fout is over alle foto's uit deze serie waardoor correctie achteraf gemakkelijker is. Hetzelfde waar ik bij de belichtingsmeter vanuit ga in statische omgeving.
Als je reageert moet je zelf wat toevoegen.
George

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » zo aug 29 2010 12:42 am

Mijn ervaring is dat als je in ieder geval zoveel mogelijk moeite doet om de witbalans zo goed mogelijk te krijgen, met een grijs/wit kaart of welke andere manier dan ook, dat je in ieder geval met nabewerken minder werk hebt. Dat geldt overigens voor alle aspecten.

Natuurlijk heb je in raw alle data om alles weer te kunnen corrigeren, maar mijn insteek blijft: in een keer zo goed mogelijk. Je leert er ook nog het een en ander van.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo aug 29 2010 7:14 am

vermoedt dat Leon wel wat ervaring heeft.
De Auto stand is best handig, maar in een studio, in een zwembad, in een sporthal, tot 2 uur na of tot 2 uur voor zon-opkomst-ondergang, of met een dag dat er sneeuw op komst is: blijf er vanaf.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo aug 29 2010 8:46 am

Goede richtlijn die Hans geeft. Zou ik er tevens aan toe willen voegen: Binnen gewoon in huis onder kunstlicht-omstandigheden.
De meeste camera's hebben daar ook moeite mee. Hoewel je daar wellicht nog wel enigszins het karakter van de iets warme knusse huisverlichting wilt behouden, en niet een volledig neutrale weergave wilt. Dat geldt ook rondom zonsopgangen en zonsondergangen.

Overigens zijn er genoeg situaties waarin het binnen de normaal gebruikelijke omstandigheden dat men denkt dat het ook zou moeten werken, nog verkeerd uitpakt. Dat is bij composities met een kleurstelling waar één kleur sterk overheerst.

Verder is het ook, welke perfectie streef je na. Hobby met tante Truus in een kleurig carnavalspak die staat te hossen met ome Henk die toch al rood ziet van de beschonken toestand, of een fotograaf die een bruidsreportage schiet en het bruidje heeft net een een mooi licht zacht crème/kleurige bruidsjurk aan inplaats van wit. Die moet wel de gehele reportage door "dezelfde" kleur jurk aanhebben.
Vriendelijke groet, Léon Obers

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » zo aug 29 2010 3:37 pm

JaapV schreef:
iefie schreef:ik schiet in nef dus wb staat altijd op auto.
geen gezeik met presets en zelf meten enz enz.
ben je niet tevreden kun je de wb altijd per kelvin veranderen.
Beetje lomp eroverheen, imo...
Dus wat Léon en anderen aanraden is volkomen overbodige flauwekul? :frown:
Vind ik niet.

Ik maak foto's in NEF en JPG Fine. Ik probeer met de instellingen die JPG al zo goed mogelijk te krijgen zodat ie vaak als kant en klare foto uit de camera komt met een kwaliteit die ik bedoelde.
Willem.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma sep 06 2010 8:49 pm

Nog een vraag in het verlende van kunstlicht.

Ik doe momenteel (nog) weinig met de Witbalans, aangezien ik vooral buiten fotografeer waar de Auto WB meestal goed voldoet. Maar ik was laatst aan het fotograferen in een sporthal, en gebruik van een grijskaart was onmogelijk (ik fotografeerde vanaf de tribune op afstand schutters op de vloer, waar het licht anders was, waar ik niet mocht komen en ik kon ze ook niet vragen een grijskaart vast te houden... :lol: ).

Als gebruik van een grijskaart niet mogelijk of praktisch is onder dit soort omstandigheden, wat kun je dan het beste doen? Geen Auto WB neem ik aan, want dan kun je weer verschillen krijgen. Is het dan beter om een vaste instelling te 'gokken' en in RAW te fotograferen, zodat je die alsnog later kunt corrigeren? Of kun je dan misschien iets zien aan het kleurenhistogram? Een andere oplossing?

Ik wil er binnenkort mee experimenteren, want op het moment is Capture NX2 met 'Calculate Automatically' nog beter in het kiezen van de juiste WB dan ik zelf... :oops: :lol:
Spul waarmee je foto's maakt...

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma sep 06 2010 9:04 pm

ReneG schreef:Als gebruik van een grijskaart niet mogelijk of praktisch is onder dit soort omstandigheden, wat kun je dan het beste doen? Geen Auto WB neem ik aan, want dan kun je weer verschillen krijgen. Is het dan beter om een vaste instelling te 'gokken' en in RAW te fotograferen, zodat je die alsnog later kunt corrigeren? Of kun je dan misschien iets zien aan het kleurenhistogram? Een andere oplossing?
Supporter worden van een team dat met grijze shirts speelt? :mryellow:

Of sponsor worden, en zorgen dat ze allemaal een grijskaart met jouw naam erop op hun shirt hebben. :mryellow:

En als dat wat lastig is, op zoek naar iets dat grijs of eventueel wit is. Een keertje prikken, en als je denkt de goede witbalans te hebben gevonden, deze op de hele serie toepassen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door iefie » ma sep 06 2010 10:11 pm

En zo heeft dus iedereen een eigen benadering, dus zoek uit wat voor jou het beste werkt.
En vind je het ene beter werken voor jou dan het andere is dat andere natuurlijk niet ineens lomp.
Laatst gewijzigd door iefie op di sep 07 2010 3:49 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

iJoost

Bericht door iJoost » di sep 07 2010 8:08 am

Je moet de kleur toch altijd nog met de hand corrigeren. Het is maar zelden dat er geen kleine kleurzweem in zit.

En auto levert "goed werk" in de zin dat ie er in veel gevallen dicht bij komt. Dus waarom niet, zou ik zeggen. De enige omstandigheden waarin ik 'm niet op auto wil hebben is als ie er echt te ver naast zit (menglicht) of als ik in een serie uit praktische overwegingen overal de kleurtemperatuur hetzelfde wil hebben.

In alle andere gevallen is het de moeite niet waard om te proberen de witbalans goed te krijgen. Dat lukt je toch alleen maar bij benadering. En auto levert ook een goede benadering. ;-)

(Wil je het echt goed hebben, fotografeer dan een neutrale grijskaart mee. Dan kun je de kleurcorrectie achteraf op basis daarvan doen.)

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door iefie » di sep 07 2010 3:48 pm

Dat bedoel ik dus ook alleen met wat minder tekst :D
auto komt heel dicht in de buurt, zeker voor buiten.
zet je hem buiten op bewolkt of zonnig, dan vind ik de foto's vaak wat te geel en met auto wb zijn ze vaak gewoon goed (in mijn beleving dan he).
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Tobias

Bericht door Tobias » za sep 18 2010 1:21 pm

Auto WB werkt zo slecht nog niet. In de natuur verandert de kleurtemperatuur met de klok mee. Zijn er nog de factoren stand zon, zonnetje achter de wolken, veranderen van standpunt, reflectie (sec gezien absorberen) van kleuren door omgeving of materie waar het licht opvalt.

Deze mengeling van reflectie/absorptie en je eigen (on)kunde zullen altijd bij een gemiddelde uitkomen als je buiten fotografeert. Jouw gemiddelde maar gelukkig is er nog de afwerking.

De vraag is of je alles wel zo neutraal mogelijk voor ogen hebt op locatie, of toch juist die specifieke sfeer. Er zijn teveel wegen die naar Rome leiden. Als het voor jou een soort van standaard is om op 5000k te fotograferen kom je daar heus wel mee weg. Bij bewolk pas je het weer aan. Of niet. Belangrijk is je een manier van werken eigen te maken.

Toen ik nog voor het brood reportages maakte van geliefde die in het bootje stapte had ik niets van doen met kleurtemperatuur. Juist volgens een zo strak mogelijke standaard werken gaf het beste resultaat. Emulsie groot inkopen bij je centrale (toen was het Fifo Color waar je als gilde fotograaf je bij kon aansluiten). Deze centrale maakte clip testen van de emulsie die je bewaarde in de koeling. En dan was het een kwestie van werken, meer niet. Je hebt echt geen tijd om telkens weer met een temperatuurmeter te klungelen en een filter voor je. Soms schoot je eens grijskaart mee. Grote contrasten flitste je weg.

Het is gewoon welke route pas je consequent toe naar je eindproduct. Zodoende krijg je het meest betrouwbare resultaat. Wil je wit wit dan kan dat allemaal. WB auto, even een pre shot op een grijze stoeptegel, door een tempo zakdoek, het zijn allemaal trucjes en handigheidjes. Raak je bewust dat er veel mogelijkheden kosteloos om je heen zijn in de vrije buitenlucht om te standaardiseren.

In de studio maak je alles alles zo neutraal mogelijk. Ga ik nu niet even niet op in.

Wat belangrijker is hoe werkt het precies met kleur, hoe zit het spectrum in elkaar en in welk deel van het spectrum werkt bv een natriumlamp. Weetjes die het allemaal makkelijker maken. Wat is de gemiddelde kleurtemperatuur bij.... Staan ook nog eens op je camera maar reuze handig als je het zelf ook weet een net dat beetje in kelvin aan kan passen naar jouw smaak.

Als je iets groens ziet wil dat niet zeggen dat er groen wordt gereflecteerd maar blauw en rood worden geabsorbeerd van het licht wat op de materie valt. Even zwart wit gezien :lol:

Deze link is misschien leuk om eens wat te spelen met kleuren en wellicht een eerste stap om er verder in te duiken in. http://www.natuurkunde.nl/artikelen/vie ... tId=782357
Ook reuze handig als je zwemen weg wilt werken in je verwerkingsprogramma. Toevoegen kan ook :wink:

Voor mij is het allemaal zeer wisselend. Vaak WB auto en dan weer heel erg mierenneuken met grijkaartje/trap enz.. Fotografie is slechts een compromis van de werkelijkheid

Warner
Forumlid
Forumlid

Bericht door Warner » za sep 18 2010 1:33 pm

Ik stel de witbalans meestal handmatig in door het maken van een paar testopnamen.
Als de situatie anders is geworden doe ik het opnieuw. Als je vaak op deze manier werkt kun je aardig inschatten op
hoeveel graden Kelvin je moet zitten. En ik sla de foto's op in jpeg en Nef. Werkt voor mij prima.
Groet, W@rner

NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.

Tobias

Bericht door Tobias » za sep 18 2010 1:39 pm

Warner schreef:Ik stel de witbalans meestal handmatig in door het maken van een paar testopnamen.
Als de situatie anders is geworden doe ik het opnieuw. Als je vaak op deze manier werkt kun je aardig inschatten op
hoeveel graden Kelvin je moet zitten. En ik sla de foto's op in jpeg en Nef. Werkt voor mij prima.
Prima toch!

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » za sep 18 2010 2:19 pm

ReneG schreef:Nog een vraag in het verlende van kunstlicht.

Ik doe momenteel (nog) weinig met de Witbalans, aangezien ik vooral buiten fotografeer waar de Auto WB meestal goed voldoet. Maar ik was laatst aan het fotograferen in een sporthal, en gebruik van een grijskaart was onmogelijk (ik fotografeerde vanaf de tribune op afstand schutters op de vloer, waar het licht anders was, waar ik niet mocht komen en ik kon ze ook niet vragen een grijskaart vast te houden... :lol: ).
Wat je hier kan doen is, als je een camera met lifeview hebt, de lifeview aanzetten, de WB op K, en dan je WB vanaf 2500 K omhoog draaien (kan tot 10000 K) op het moment dat het beeld op je schermpje overeenkomt met wat je ziet in de sporthal zit je er nooit ver meer van af.

Groeten Jan

Tobias

Bericht door Tobias » za sep 18 2010 2:34 pm

@Grojan,
Deze kende ik nog niet. Een hele slimme. Snel toevoegen aan mijn collectie :D

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”