Auto WB werkt zo slecht nog niet. In de natuur verandert de kleurtemperatuur met de klok mee. Zijn er nog de factoren stand zon, zonnetje achter de wolken, veranderen van standpunt, reflectie (
sec gezien absorberen) van kleuren door omgeving of materie waar het licht opvalt.
Deze mengeling van reflectie/absorptie en je eigen (on)kunde zullen altijd bij een gemiddelde uitkomen als je buiten fotografeert. Jouw gemiddelde maar gelukkig is er nog de afwerking.
De vraag is of je alles wel zo neutraal mogelijk voor ogen hebt op locatie, of toch juist die specifieke sfeer. Er zijn teveel wegen die naar Rome leiden. Als het voor jou een soort van standaard is om op 5000k te fotograferen kom je daar heus wel mee weg. Bij bewolk pas je het weer aan. Of niet. Belangrijk is je een manier van werken eigen te maken.
Toen ik nog voor het brood reportages maakte van geliefde die in het bootje stapte had ik niets van doen met kleurtemperatuur. Juist volgens een zo strak mogelijke standaard werken gaf het beste resultaat. Emulsie groot inkopen bij je centrale (toen was het Fifo Color waar je als gilde fotograaf je bij kon aansluiten). Deze centrale maakte clip testen van de emulsie die je bewaarde in de koeling. En dan was het een kwestie van werken, meer niet. Je hebt echt geen tijd om telkens weer met een temperatuurmeter te klungelen en een filter voor je. Soms schoot je eens grijskaart mee. Grote contrasten flitste je weg.
Het is gewoon welke route pas je consequent toe naar je eindproduct. Zodoende krijg je het meest betrouwbare resultaat. Wil je wit wit dan kan dat allemaal. WB auto, even een pre shot op een grijze stoeptegel, door een tempo zakdoek, het zijn allemaal trucjes en handigheidjes. Raak je bewust dat er veel mogelijkheden kosteloos om je heen zijn in de vrije buitenlucht om te standaardiseren.
In de studio maak je alles alles zo neutraal mogelijk. Ga ik nu niet even niet op in.
Wat belangrijker is hoe werkt het precies met kleur, hoe zit het spectrum in elkaar en in welk deel van het spectrum werkt bv een natriumlamp. Weetjes die het allemaal makkelijker maken. Wat is de gemiddelde kleurtemperatuur bij.... Staan ook nog eens op je camera maar reuze handig als je het zelf ook weet een net dat beetje in kelvin aan kan passen naar jouw smaak.
Als je iets groens ziet wil dat niet zeggen dat er groen wordt gereflecteerd maar blauw en rood worden geabsorbeerd van het licht wat op de materie valt. Even zwart wit gezien
Deze link is misschien leuk om eens wat te spelen met kleuren en wellicht een eerste stap om er verder in te duiken in.
http://www.natuurkunde.nl/artikelen/vie ... tId=782357
Ook reuze handig als je zwemen weg wilt werken in je verwerkingsprogramma. Toevoegen kan ook
Voor mij is het allemaal zeer wisselend. Vaak WB auto en dan weer heel erg mierenneuken met grijkaartje/trap enz..
Fotografie is slechts een compromis van de werkelijkheid