HAMA, Omega Carbon III

Discussies over statieven
Plaats reactie
burning-phoenix

HAMA, Omega Carbon III

Bericht door burning-phoenix » di sep 07 2010 5:44 am

Hi allemaal,

Ik ben nieuw hier maar kom maar meteen met een vraag.

Ik ben op zoek naar een goed alround statief.
Hij moet nog goed mee te nemen zijn maar ook bij wind stevig staan.

Nu ben ik de Omega Carbon III tegen gekomen en ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.

Hij is vrij zwaar maar ik denk nog wel draagbaar genoeg als ik deze aan mijn rugzak bevestig.
Hij ziet er stevig uit en dient ook nog een als Mono statief.

Mocht iemand hier ook maar enige gedachtes over hebben dan hoor ik die graag.

http://www.dslr.nl/?cat=reviews&id=1326

€ 145,00 :P

Minimale hoogte: 71 cm
Maximale hoogte: 202 cm
Diameter poten: 3,2 cm
Gewicht: 3,2 kg
Ondersteund gewicht: tot 4 kg
Incl. statief tas

Alvast bedankt,

Phoenix

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: HAMA, Omega Carbon III

Bericht door Hans Braakhuis » di sep 07 2010 7:24 am

Je moet van dezelfde recensenten ook eens dit artikel lezen:
http://www.dslr.nl/?cat=reviews&id=1534" onclick="window.open(this.href);return false;

En wat een prijsverschillen voor zo'n ding, 304 bij KE !!.

Voor mij zit Hama bij de groep statieven Niet aanbevolen: (alfabetisch) Benro, Bilora, Cullmann, Exalas, Gorillapod, Falcon Eyes, Feisol,
Hama, Luxon, Mamiya, Redget, Revue, Slik, Vanquard, Velbon, Viola, Vivitar, Walimex, Weifeng.
Hama producten zijn soms wel handig, maar hebben zelden kwaliteit.

Ga het statief eens uit testen in de winkel, zet er eens een Manfrotto naast. Enkele doe het zelf testen staan hier beschreven:
http://home.kpn.nl/braak117/Statieven.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Ivan10
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivan10 » di sep 07 2010 12:24 pm

Ik ben me ook aan het heroriënteren op een statief. Die Hama ziet er toch mooi uit. Ik heb nu een statief uit het rijtje niet aanbevolen merken van Hans. Je kunt er bijvoorbeeld wel aan draaien om de boel vast te zetten, maar de camera blijft niet level. Dat is dus nog horizontaal, laten we daarom maar het verticale gebeuren helemaal niet bespreken. Is onderstaande wat?

Manfrotto Digi Compact 3W 728 B
http://www.digicamshop.nl/product/48563 ... comparison" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik zie prijzen variëren tussen de 300-400 euro, dan heb ik het niet eens over de zwaar professionele statieven, over de 1000 euro. Wat ik er mee wil? Het zal voor het merendeel binnen worden gebruikt op beursen of workshops en misschien een enkele keer buiten. Er gaat wel een wereld voor je open, als je het Nikon artikel leest omtrent statieven. Maar goed ik moest ook eerst dit 'slechte' statief kopen, om er achter te komen, wat een statief dus echt moet doen. En dat is dus in ieder geval de camera stabiel recht houden. En dat natrillen is wel belangrijk. Dat is niet erg handig.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » di sep 07 2010 5:12 pm

Die Hama Omega Carbon III ziet er niet slecht uit. De instabiliteit door 4 segmenten wordt al in de review aangegeven. Ik vind meer dan 3 kg wel veel om aan je rugzak te hangen (het kan wel als je goede bevestigingsriempjes hebt).
Belangrijk is waar je het statief voor gaat gebruiken en welke objectieven je gebruikt (Deze Hama vind ik bijvoorbeeld niet geschikt voor macro omdat hij met middenkolom niet laag bij de grond kan).
Lees dit draadje ook eens door http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 31&t=24461
(Overigens vind ik de reviews op dslr.nl zeer oppervlakkig - van deze Hama en de Gitzo's - en de conclusies zijn niet gebaseerd op objectieve vergelijkingen).

Er zijn hier op het forum en elders zeer tevreden gebruikers van statieven met merken op de zwarte lijst van Hans.
Zelf gebruik ik naar volle tevredenheid een Velbon als reis- en macrostatief (de CF640 en daarnaast nog een aantal Berlebachs). Natuurlijk is Gitzo zeer goed, maar dat betekent niet dat de andere merken niet bruikbaar zijn (En in deze test kun je zien dat Gitzo niet altijd de stabielste is).

Wat ik wel met Hans eens ben is dat welk statief je ook overweegt, je het eerst met je apparatuur in de winkel moet gaan uitproberen.
Kijk dan niet alleen naar stabiliteit, maar ook of je de bediening handig vindt.

Ivan, het Digi Manfrotto Compact statief is een echt reisstatiefje, dat waarschijnlijk weinig stabiliteit gaat bieden.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

burning-phoenix

Bericht door burning-phoenix » di sep 07 2010 7:22 pm

Alvast bedankt voor een ieders reactie.

Hans
En wat een prijsverschillen voor zo'n ding, 304 bij KE !!.
Voor mij zit Hama bij de groep statieven Niet aanbevolen
Het prijsverschil is inderdaad groot. Bol heeft dan nu een aanbieding waardoor dit voor mij een mogelijke keuze is geworden.

Helaas heb ik gewoon niet de mogelijkheid om voor 300 euro aan een statief uit te geven.

Ik waardeer de info, maar als ik altijd iedereens wel of niet lijsten had moeten volgen dan had ik nu een Canon gehad.

Ik snap heel goed dat deze statieven niet de hoogste kwaliteit bieden maar daar is de prijs dan ook naar.

ArendV
Die Hama Omega Carbon III ziet er niet slecht uit. De instabiliteit door 4 segmenten wordt al in de review aangegeven. Ik vind meer dan 3 kg wel veel om aan je rugzak te hangen (het kan wel als je goede bevestigingsriempjes hebt).
Belangrijk is waar je het statief voor gaat gebruiken en welke objectieven je gebruikt (Deze Hama vind ik bijvoorbeeld niet geschikt voor macro omdat hij met middenkolom niet laag bij de grond kan).
Lees dit draadje ook eens door http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 31&t=24461" onclick="window.open(this.href);return false;
(Overigens vind ik de reviews op dslr.nl zeer oppervlakkig - van deze Hama en de Gitzo's - en de conclusies zijn niet gebaseerd op objectieve vergelijkingen).
Ik vond het statief er inderdaad ook goed uit zien.
Het is mij nog niet gelukt om dit statief in de winkel te vinden. Wel de kleinere uitvoeringen maar niet dit model.
Ik zit er dan ook aan te denken om hem te bestellen en thuis te kijken.
Bol geeft als het goed is de mogelijkheid om het terug te sturen als het niet bevalt.

Voor stabiel gebruik is het naar mijn mening ook mogelijk om deze te gebruiken zonder het laatste deel van poten uit te schuiven.
Ik doe nog niet veel met macro fotografie maar het lijkt mij de mogelijkheid om de zuil om te draaien dit toch deels weer goed maakt.

Mocht iemand een betere suggestie hebben voor een statief met goede hoogte voor iemand van 1,90 en prijs klasse voor Max 200 euro.

Nog een vraag die ik heb gaat over het max gewicht. Deze geeft aan een max van 4 KG wat ik wel wat laag vind.
Het zou genoeg moeten zijn voor mijn D5000 en een 70-300 lens maar wat vinden anderen.

THX.

Phoenix

Gideon
Forumlid
Forumlid

Bericht door Gideon » di sep 07 2010 7:34 pm

Ivan10 schreef:Ik ben me ook aan het heroriënteren op een statief. Die Hama ziet er toch mooi uit. Ik heb nu een statief uit het rijtje niet aanbevolen merken van Hans. Je kunt er bijvoorbeeld wel aan draaien om de boel vast te zetten, maar de camera blijft niet level. Dat is dus nog horizontaal, laten we daarom maar het verticale gebeuren helemaal niet bespreken. Is onderstaande wat?

Manfrotto Digi Compact 3W 728 B
http://www.digicamshop.nl/product/48563 ... comparison" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik zie prijzen variëren tussen de 300-400 euro, dan heb ik het niet eens over de zwaar professionele statieven, over de 1000 euro. Wat ik er mee wil? Het zal voor het merendeel binnen worden gebruikt op beursen of workshops en misschien een enkele keer buiten. Er gaat wel een wereld voor je open, als je het Nikon artikel leest omtrent statieven. Maar goed ik moest ook eerst dit 'slechte' statief kopen, om er achter te komen, wat een statief dus echt moet doen. En dat is dus in ieder geval de camera stabiel recht houden. En dat natrillen is wel belangrijk. Dat is niet erg handig.
Ik ben in het bezit van de Manfrotto 728. Hij bevalt mij erg goed, mooi en degelijk statief. Het enige wat ik jammer vind, is het ontbreken van een waterpas.

Ivan10
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivan10 » di sep 07 2010 7:44 pm

[Excuus burning-phoenix, dat ik door je thread heen wandel! Laat nog weten hoe de Hama is bevallen!]

Ok, dank je Arend en Gideon! Ja, het moet wel stabiel zijn. Anders kan ik het houden op het statief wat ik nu heb even (in)stabiel. Cameraland is in de buurt, maar heeft alleen veel Velbon. Niet heel veel Manfrotto op voorraad, zoals een 728 jammer, maar toch genoeg om er een beeld van te krijgen. Wat een keuze online:

Manfrotto Basic Tripod Black 055XDB + 804RC2
http://www.digicamshop.nl/product/70214 ... 04rc2.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Manfrotto 055XPROB,804RC2, Pro Tripod Black + 3-way VideoHead
http://www.kamera-express.nl/ProductDet ... =424&pc=84" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit ziet er ook aardig uit:

Vanguard Alta Pro 263AT + SBH-300, Aluminium Tripod + Ball Head w/ Quick Release
http://www.kamera-express.nl/ProductDet ... x?id=30452" onclick="window.open(this.href);return false;

Is een Feisol CT-3371 Carbon Giant 3-secties geen overkill? Dan ben je met 360 euro klaar.
http://www.cameratools.nl/FEISCT3371-ar ... cties.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja, dat wordt denk ik toch maar eens wat winkels binnen stappen, die dit soort dingen op voorraad hebben staan om er feeling mee te krijgen.

gvdnberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » di sep 07 2010 8:04 pm

Hoi Ivan10,

In een van je postings verwijs je naar de Manfrotto 055XPROB met de 804RC2 kop. Ik heb die combinatie en vind het een erg prettig statief. Het is tamelijk zwaar, zodat ik het niet mee wil nemen als ik op stap ga, maar thuis voldoet het prima. De kop is voor mij een plezierige kop, ik kan er goed mee uit de voeten. Zelfs met de D300+MB-D10 en de 70-200 2.8 VR I erop (toch zo'n 2750 gram, dus bijna 3 kg!!) is de opstelling stabiel.
Het enige wat ik heb aan te merken op dit statief is de mogelijkheid om de middenzuil 90 graden te kantelen, die heb ik nog niet gebruikt en ik denk deze optie ook niet zoveel te gaan gebruiken. Voorts overweeg ik wel om separaat een korte middenzuil aan te schaffen, kost iets van 30 euro en dan kan ik het statief ook laag bij de grond gebruiken.

Succes met je keuzes,

Gert van den Berg
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

gvdnberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » di sep 07 2010 8:05 pm

je kunt trouwens met je aanschaf wachten tot ZOOM 2010, daar zullen beslist aantrekkelijke aanbieding zijn voor statieven!!

groeten,

Gert van den Berg
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”