Ik heb een probleem waar ik al vele maanden mee aan het sukkelen ben en ben nu op het punt gekomen om de handoek in de ring te gooien.
Ik heb al eens eerder iets geplaatst over het probleem witbalans.
Ik heb een d700 met daarop een 28-70 2.8 van nikon en gebruik nx 2.2.
Ik werk in raw dus kan alles achteraf nog aanpassen.
Ik werk met windows en heb een gecalibreerde eizo cg 222 mijn prints komen ook zo uit de printer zoals op mijn scherm.
Ik ga alsvolgt te werk vaak laat ik mijn witbalans gewoon op auto staan omdat er situaties zijn waar je snel moet reageren en ik toch achteraf de witbalans nog aan kan passen omdat ik in raw werk.
Nu heb ik mijn fototjes gemaakt en ga ze verwerken in nx 2 ik kies dan vaak de presets dus voor zon de optie direct zonlicht voor bewolkt bewolkt enz.
Nu komt het grootste probleem als ik dat doe dan is de warmte van mijn foto wel redelijk goed maar de gehele foto heeft een vervelende vieze groen achtige kleur .
Als ik nu dan in de finetune optie van de witbalans optie de kleurtoon aan pas naar -1 heeft heel mijn foto een magentaachtige zweem dus ook niet te gebruiken op 0 weer die vieze tint.
Toen maar de optie met de grijs punt instelling ik ga op zoek naar iets wat grijs is en grijs moet zijn maar soms zit er in bosfoto's geen grijs dus ben ik weer terug bij af .
Als er wel grijs in zit bijvoorbeeld wit in de schaduw of water in de schaduw dan weet je niet wat je ziet wat ik dan aanvink wat grijs zou moeten zijn wordt nu helemaal paars,cyaan of een andere rare kleur terwijl ik toch echt aangeef dat ik dat grijs wil hebben.
Wie kan mij aub helpen met hoe ik de witbalans wel goed kan instellen in de nx software zodat ik gewoon mooie natuurlijke foto's krijg zonder die lelijke tinten. (hoe gaan jully te werk)