Capture nx 2 witbalans probleem

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
j.a foto

Capture nx 2 witbalans probleem

Bericht door j.a foto » zo sep 12 2010 8:53 pm

Hoi allemaal
Ik heb een probleem waar ik al vele maanden mee aan het sukkelen ben en ben nu op het punt gekomen om de handoek in de ring te gooien.
Ik heb al eens eerder iets geplaatst over het probleem witbalans.
Ik heb een d700 met daarop een 28-70 2.8 van nikon en gebruik nx 2.2.
Ik werk in raw dus kan alles achteraf nog aanpassen.
Ik werk met windows en heb een gecalibreerde eizo cg 222 mijn prints komen ook zo uit de printer zoals op mijn scherm.
Ik ga alsvolgt te werk vaak laat ik mijn witbalans gewoon op auto staan omdat er situaties zijn waar je snel moet reageren en ik toch achteraf de witbalans nog aan kan passen omdat ik in raw werk.
Nu heb ik mijn fototjes gemaakt en ga ze verwerken in nx 2 ik kies dan vaak de presets dus voor zon de optie direct zonlicht voor bewolkt bewolkt enz.
Nu komt het grootste probleem als ik dat doe dan is de warmte van mijn foto wel redelijk goed maar de gehele foto heeft een vervelende vieze groen achtige kleur .
Als ik nu dan in de finetune optie van de witbalans optie de kleurtoon aan pas naar -1 heeft heel mijn foto een magentaachtige zweem dus ook niet te gebruiken op 0 weer die vieze tint.
Toen maar de optie met de grijs punt instelling ik ga op zoek naar iets wat grijs is en grijs moet zijn maar soms zit er in bosfoto's geen grijs dus ben ik weer terug bij af .
Als er wel grijs in zit bijvoorbeeld wit in de schaduw of water in de schaduw dan weet je niet wat je ziet wat ik dan aanvink wat grijs zou moeten zijn wordt nu helemaal paars,cyaan of een andere rare kleur terwijl ik toch echt aangeef dat ik dat grijs wil hebben.
Wie kan mij aub helpen met hoe ik de witbalans wel goed kan instellen in de nx software zodat ik gewoon mooie natuurlijke foto's krijg zonder die lelijke tinten. (hoe gaan jully te werk) :( :( :(

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Capture nx 2 witbalans probleem

Bericht door Léon Obers » zo sep 12 2010 10:22 pm

Het zou handig zijn om een NEF-bestand online te zetten op de wijze gecorrigeerd zoals jij denkt dat het goed is.
Kunnen anderen het downloaden, bekijken en zien of er een betere versie van te maken is.
Ook weer als NEF ter beschikking stellen zodat je ziet wat eraan veranderd is.

Voor het geval je zelf geen gelegenheid hebt een bestand online te zetten voor de gelegenheid hier een makkelijke uitwisseling.
Met de onderstaande link kun je bestanden met "drag & drop" zo op mijn ftp-server schuiven. Anderen kunnen het er dan ook weer uithalen en bekijken.

Werkt alleen met de Microsoft Internet Explorer browser, omdat die een ingebouwde FTP-engine heeft.
Firefox met de gratis add-on ** IE Tab Plus ** gaat ook als je terugschakelt naar de IE-engine.
Firefox met FTP Client add-on ** FireFTP ** gaat ook als je met de rechtermuisknop boven de link voor Open Link in FireFTP klikt (voorkeur add-on).

De FTP link waar je bestanden in de betreffende map kunt schuiven (en terugkijken): ** HIER **
(Gebruik de map Subject Witbalans).

(Eventueel browservenster verversen als je al eerder op de ftp-server bent geweest, om de actuele situatie te zien,
anders bekijk je mogelijk een eerdere niet meer actuele situatie vanuit de cache-gegevens van een browser).
Vriendelijke groet, Léon Obers

j.a foto

Bericht door j.a foto » di sep 14 2010 5:25 pm

Hoi Léon Obers
Bedankt voor je reactie op mijn vraag.
Sorry dat ik zo laat reageer maar ben gister heel de avond bezig geweest en ja hoor het lukt.
Ik had ook nog een clublid opgebeld van de fotoclub waar ik ook lid van ben en eerst niet wist dat hij ook nx 2 gebruikte en die heeft mij goed uitgelegd hoe het werkt met nx2.
Voorheen gebruikte ik de camera raw van photoshop maar na aanschaf van mijn d700 las die deze nef files niet meer omdat het cs 3 is dus heb toen besloten om nx 2 aan te schaffen na lovende woorden van jully hier.
Ik ben nog veel lerende in nx 2 waarvan ook met de witbalans en heb gemerkt dat het prikken met de witbalans iets anders is dan met camera raw.
ben erg blij dat ik nu weer een stukje verder ben in nx 2.
wilde naar de cursussen komen van de nikonclub maar was bij de data verhinderd.
Wat mij betreft mag er een slotje op.
mvg j.a foto

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di sep 14 2010 6:20 pm

j.a foto schreef:Ik ben nog veel lerende in nx 2 waarvan ook met de witbalans en heb gemerkt dat het prikken met de witbalans iets anders is dan met camera raw.
Vertel eens. Ik meen deze informatie nog niet gezien te hebben in dit draadje. Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd! :egeek:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di sep 14 2010 6:33 pm

j.a foto schreef: Wat mij betreft mag er een slotje op.
Prima natuurlijk dat je elders al goed op weg geholpen bent. Maar het aanbod om een bestand goed te corrigeren blijft gewoon staan.
Juist omdat je zegt nog veel te leren te hebben, kan het een aardige leerschool zijn om een bewerkt NEF-bestand weer opnieuw in te laden en de bewerkingslijst in een NEF-bestand te bestuderen. Weet je wat de opties zijn voor een volgende keer.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”