na update sleutel nx2 onecht geworden?

Discussies over fotobewerking en archivering
henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

na update sleutel nx2 onecht geworden?

Bericht door henkk » wo sep 08 2010 5:31 pm

Na de laatste update meldt mijn nx2 ineens dat de sleutel niet echt is. :twisted: Ik heb het programma al meer dan een jaar en het ooit netjes en nieuw gekocht. Ik heb de sleutel ook aan niemand weggegeven. Hebben meer mensen die ervaring?
Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

gewoon peter

Re: na update sleutel nx2 onecht geworden?

Bericht door gewoon peter » wo sep 08 2010 6:12 pm

henkk schreef:Na de laatste update meldt mijn nx2 ineens dat de sleutel niet echt is. :twisted: Ik heb het programma al meer dan een jaar en het ooit netjes en nieuw gekocht. Ik heb de sleutel ook aan niemand weggegeven. Hebben meer mensen die ervaring?
Henk.
Helaas Henk voor jou maar ik heb die ervaring niet gehad. Ik zou Nikon even bellen als ik jou was. groet, peter

peterpj
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door peterpj » vr sep 10 2010 5:20 pm

ja heb ik ook gehad. Waar heb je de sleutel gekocht?
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » zo sep 12 2010 11:06 am

peterpj schreef:ja heb ik ook gehad. Waar heb je de sleutel gekocht?
Bij een zo te zien net internetbedrijf in de US, Imagemixer.net. Het bestaat ook nog steeds en is o.m. wederverkoper van Nikon spullen. Hoe is het probleem bij jou opgelost?
Mijn eerste stap zou zijn om imagemixer te mailen.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » zo sep 12 2010 11:15 am

Wederverkoper? Illegalekeysverkoper voor veelteveel geld toch?

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » zo sep 12 2010 11:18 am

Zie hier: http://midocr.blogspot.com/2010/07/imag ... fraud.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kon mn vorige bericht niet wijzigen.

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » zo sep 12 2010 11:48 am

Interessant ... Ik lees ook in de link dat ze klagers een nieuwe sleutel hebben verstrekt. Maar het is wel geknoei! Het is ook de vraag wie er dan knoeit, het bedrijf of een van de medewerkers.
Vreemd dat het meer dan een jaar wel goed heeft gewerkt. Ik zou toch zeggen dat ik dan de eerste geregistreerde gebruiker zou moeten zijn en Nikon geen volgende registraties zou moeten accepterren ipv de hele sleutel deactiveren voor alle gebruikers.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » zo sep 12 2010 12:44 pm

Het bedrijf. Je krijgt toch ook geen CD, maar je moet het spul gewoon downloaden? En zó veel goedkoper is het niet eens. Volgende keer gewoon in NL bestellen bij een bekende winkel. Geen marktplaatsgeneuzel ofzo, want dan weet je ook niet altijd wat je koopt. Daar staan namelijk ook volop kopieën tussen.

Kost ietsje meer, maar je hebt gegarandeerd geen gezeur.

peterpj
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door peterpj » zo sep 12 2010 2:02 pm

Imagemixer dacht ik al. Ik snap niet dat Nikon geen black list publiceert van verkopers of wederverkopers of firma's die geen legale sleutels verkopen.
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » zo sep 12 2010 3:36 pm

Tom schreef:Het bedrijf. Je krijgt toch ook geen CD, maar je moet het spul gewoon downloaden? En zó veel goedkoper is het niet eens. Volgende keer gewoon in NL bestellen bij een bekende winkel. [ ... ]
O nee? De 'vorige keer' had ik een nette Capture NX gekocht in NL voor de volle mep, met CD en doos. Werkte prima met een D50. Tijdje later een D700 gekocht en wie schetst m'n verbazing dat CNX niet met bestanden van een D700 overweg kan en dat er ook geen upgrades meer voor komen. Nikon NL haalt de schouders op en zei dat het zo nu eenmaal gaat.

Heel anders bij Photoshop Elements (versie 6 nog wel). Gewoon een patch downloaden en alles werkt weer.

Dan ga je toch niet opnieuw voor de hoofdprijs een bewerkingsprogramma kopen alleen omdat de fabrikant te beroerd is binnen een jaar na aanschaf het spul up to date te houden met z'n eigen hardware? Overigens was ik gewoon te goeder trouw met het spul in US te kopen.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » zo sep 12 2010 7:47 pm

henkk schreef:
Tom schreef:Het bedrijf. Je krijgt toch ook geen CD, maar je moet het spul gewoon downloaden? En zó veel goedkoper is het niet eens. Volgende keer gewoon in NL bestellen bij een bekende winkel. [ ... ]
O nee? De 'vorige keer' had ik een nette Capture NX gekocht in NL voor de volle mep, met CD en doos. Werkte prima met een D50. Tijdje later een D700 gekocht en wie schetst m'n verbazing dat CNX niet met bestanden van een D700 overweg kan en dat er ook geen upgrades meer voor komen. Nikon NL haalt de schouders op en zei dat het zo nu eenmaal gaat.
En wat heeft dat precies te maken met een key die niet werkt? De software deed prima waar het voor gemaakt is. Dat het sneu is, en wat matig van Nikon, dat ben ik met je eens.
Dan ga je toch niet opnieuw voor de hoofdprijs een bewerkingsprogramma kopen alleen omdat de fabrikant te beroerd is binnen een jaar na aanschaf het spul up to date te houden met z'n eigen hardware? Overigens was ik gewoon te goeder trouw met het spul in US te kopen.
Dan loop je dus dit risico. Toch is de upgrade van CNX2 niet zo duur?

Over dat te goeder trouw, dat geloof ik direct. Geen idee hoe dat wettelijk zit, want dan krijg je te maken met de US en NL wet vrees ik. Maar iets met ianal enzo.

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » zo sep 12 2010 10:47 pm

Als ik een objectief koop, dan verwacht ik dat nog 25 jaar of veel langer te kunnen gebruiken, ook met nieuwe camera's (historisch feit).
Als ik een camera koop, verwacht ik die nog 5 - 10 jaar te kunnen gebruiken, ook met nieuwe objectieven (historisch feit, deels nog veel langer tijd tot tientallen jaren).
Als ik software koop, verwacht ik dat nog 3 jaar te kunnen gebruiken. Historisch feit: binnen een jaar geen ondersteuning meer. Ik koop geen software voor een specifieke camera, maar voor een systeem. Helaas niet dus.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo sep 12 2010 11:20 pm

henkk schreef:Als ik een objectief koop, dan verwacht ik dat nog 25 jaar of veel langer te kunnen gebruiken, ook met nieuwe camera's (historisch feit).
Als ik een camera koop, verwacht ik die nog 5 - 10 jaar te kunnen gebruiken, ook met nieuwe objectieven (historisch feit, deels nog veel langer tijd tot tientallen jaren).
Als ik software koop, verwacht ik dat nog 3 jaar te kunnen gebruiken. Historisch feit: binnen een jaar geen ondersteuning meer. Ik koop geen software voor een specifieke camera, maar voor een systeem. Helaas niet dus.
Ik denk dat je gewoon een beetje pech hebt gehad. Capture NX 2 is er alweer ruim 2 jaar volgens mij. Als je die gekocht had, ga je die 3 jaar vast wel halen.

Trouwens, als je zo lang met een camera doet, waarom moet de software die erbij hoort dan zoveel langer mee gaan? :twisted:

Volgens mij is Capture NX trouwens niet uitzonderlijk op die vlak. Adobe doet niet anders. Zij dwingen je ook regelmatig tot een update omdat ze bepaalde nieuwe camera;s niet meer ondersteunen met een oude(re) versie van Photoshop en dergelijke.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

gongon
Clublid
Clublid

Bericht door gongon » ma sep 13 2010 10:33 am

Ik had eerst een D200 en ook Capture NX, toen ik de D3 kreeg ondersteunde Capture NX die ook gewoon.
Maar Capture NX2 is toch niet zo heel veel duurder dan de versie die je bij Imagemixer gekocht hebt?
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » di sep 14 2010 9:39 pm

Het bedrijf heeft ca. 6 uur na een mail van mij over het probleem een nieuwe sleutel gestuurd. Die werkt wel en daarmee heb ik NX2 inmiddels geupdate naar 2.2.5. Als verklaring voor het probleem kreeg ik dat er een technisch probleem lijkt met de laatste versie 2.2.5 van de software. Ook schreef men dat alle sleutels echt zijn en uniek voor elke klant.
So far so good zou ik zeggen.

N.a.v. de div. opmerkingen in de draad:
- ik koop geen software bij een camera of computer maar als onderdeel van een systeem. Dus er is geen relatie met de levensduur van de camera maar ik wil niet bij elke nieuwe camera ook een nieuwe software moeten kopen. Dat hoefde ook niet in de tijd van de vergroters.
- upgrade van CNX naar CNX2 was in NL net zo duur als een integrale versie via genoemd bedrijf. Gelet op de eerdere slechte ervaringen met upgrades van Capture 4.X koos ik niet voor een update van CNX, bijv. omdat ik het ooit op een nieuwe compu zou willen kunnen installeren (als systeem; een nieuwe compu moet niet betekenen een nieuwe aanschaf van software (zelfs bij Microsoft is dat niet zo als je een eigen licentie hebt)).
- Capture NX2 in NL als geheel was wel degelijk substantieel duurder dan een versie via internet. Als het enige is dat het programma je nieuwste camera niet herkent, heb je geen zin alleen om zoiets sufs een geheel nieuwe software release te kopen die maar heel beperkt voordelen biedt. N.B. voor een camera waarvoor je bijna 2 k€ betaalt!
- de D3 was zoals bekend eerder op de markt dan de D700 en is dus blijkbaar wel werkbaar bij CNX. Ook uit andere info heb ik de indruk dat het probleem dat CNX niet werkt met een D700 heel eenvoudig is (en oplosbaar voor whizz-kids die de info bij de beeldbestanden kunnen bewerken). Ik vind het nog steeds een stuk onwil van Nikon.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”