[80-200] Bokeh / portret

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
vvo
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

[80-200] Bokeh / portret

Bericht door vvo » wo sep 22 2010 11:35 am

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar krijg eigenlijk geen hits. Kan aan mij liggen hoor :D

Daarom toch deze vraag. Ik ben erg benieuwd naar de bokeh van de 80-200/2.8 bij portretwerk.
Schiet graag met mijn 24-70, maar wil eens kijken naar de 80-200 als 2e objectief.

Wie kan me wat laten zien?

Groet,

Johan.
D700 & LX3 shooter (FBA) :: ex K10D bezitter :: Mijn Youtube filmpjes :: Fotostudio van ca 90m2 in Zwolle :: Strobist workshops

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: [80-200] Bokeh / portret

Bericht door ReneG » wo sep 22 2010 11:54 am

Welke 80-200? AF-D schuifzoom, draaizoom of AF-S?

Ik heb zelf sinds kort de 80-200 f/2.8 AF-D Draaizoom en heb even snel door mijn bibliotheek gebrowsed. Helaas (nog) geen portretfoto's gemaakt met die lens, daar gebruik ik meestal andere lenzen voor dan mijn telezooms... Ik denk dat dat voor meer mensen hier zal gelden... Verder heb ik alleen DX camera's, geen FX.

Het enige wat ik je kan laten zien is een foto van een vogel (200mm, gemaakt op een meter of 5 afstand). De foto is licht verscherpt, iets gecropt en ik heb meen ik het contrast iets verhoogd. En dus DX, niet FX... Dus deze foto is niet bepaald representatief voor een portretfoto gemaakt met deze lens op een D700. Ik weet echter niet of dat nog invloed heeft op de bokeh, dus ik plaats hem toch maar. Of je daarmee de bokeh kunt beoordelen kan iemand anders je misschien vertellen, misschien kun je de bokeh wel vergelijken met een D700 op een andere diafragma waarde dan een DX camera (geen idee).

Overigens zijn de lichte roze vlekken op de achtergrond mensen. :wink:

Afbeelding

PS: Wel nog een opmerking over de AF-D versies: Ik heb op verschillende plekken gelezen dat het objectief er bij het scherpstellen tussen de minimale scherpstelafstand (1.5 meter) en 2 meter er incidenteel net naast zit met de AF. Dat is ook mijn ervaring. Een verklaring heb ik niet, is proefondervindelijk vastgesteld en wordt beaamd op verschillende fora. Verder dan 2 meter heb ik nog geen problemen ondervonden...
Laatst gewijzigd door ReneG op wo sep 22 2010 12:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Matthieu » wo sep 22 2010 11:58 am

Hoi Johan

Ik gebruik mijn flicjr account nog wel eens om voorbeelden te zoeken
van een bepaald objectief of instelling

hier twee linkjes....

http://www.flickr.com/search/?q=80-200+ ... int#page=2" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.flickr.com/groups/340549@N21 ... 618434469/" onclick="window.open(this.href);return false;

wellicht heb je er wat aan.

Groet Matthieu
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

vvo
Forumlid
Forumlid

Bericht door vvo » wo sep 22 2010 12:02 pm

Rene en Mathieu bedankt voor de reacties.

Dat ik zelf niet aan flickr heb gedacht. Zit daar erg veel op.
Maar is ook leuk om een discussie te houden op dit forum over dit onderwerp vind ik.

Zag nu al bij flickr veel voorbeelden. Zoiets bedoel ik dus (linkje)

@Rene: hmmm dat AF probleem baart me een beetje zorgen. Ik heb altijd ruzie met handmatig scherpstellen, dus AF is echt wel mijn ding.
D700 & LX3 shooter (FBA) :: ex K10D bezitter :: Mijn Youtube filmpjes :: Fotostudio van ca 90m2 in Zwolle :: Strobist workshops

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo sep 22 2010 12:43 pm

vvo schreef: Maar is ook leuk om een discussie te houden op dit forum over dit onderwerp vind ik.
....
Ik heb altijd ruzie met handmatig scherpstellen, dus AF is echt wel mijn ding.
Dan hoef ik dus niet aan te komen om te overwegen via E-bay of marktplaats een 105mm/2.5 AIS lensje aan te bevelen. :wink:

Ik snap wel dat je met één lens wellicht meerdere soorten onderwerpen wilt overlappen en je die keus voor een zoomlens maakt. Maar als het je echt te doen is wat serieuzer werk te maken van portretfoto's is het gebruik van zo'n vrij zware en grote zoomlens niet echt handig om ermee te werken. Kun je beter een losse prime gebruiken die er beter voor geschikt is.
Nu met de komst van de nieuwe 85mm/1.4G AF-S komen er misschien wat vaker 2e hands lenzen voorbij van het oude type 85mm/1.4. Een toppertje voor portretfotografie. Andere bokeh kampioen is de speciaal voor portretfotografie afgestemde AF-D 105mm/2.0 DC

Goedkoper zou een AF-D 85mm/1.8 ook een optie kunnen zijn. De bokeh is van die lens best goed, zolang je maar geen hoge lichten blinkertjes in de achtergrond hebt, want dan komen de diafragmavlekken wat meer geprononceerd in hun diafragmavorm naar voren. De verzachting naar onscherpe is op zichzelf prima. Maar door de overheersende bekendheid met betrekking tot die diafragmavlekken, IMO sterk ondergewaardeerd.
(Wanneer heb je blinkertjes in je achtergrond?).
Vriendelijke groet, Léon Obers

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo sep 22 2010 1:07 pm

vvo schreef:@Rene: hmmm dat AF probleem baart me een beetje zorgen. Ik heb altijd ruzie met handmatig scherpstellen, dus AF is echt wel mijn ding.
Ik vind het niet echt een probleem. Het treed slechts sporadisch op, en ik sta met een telelens nagenoeg nooit binnen 2 meter van mijn onderwerp... Dus dat valt m.i. wel mee. Ik weet overigens niet of de AF-S versie hier last van heeft, ik heb alleen maar meldingen gezien betreffende de AF-D's.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo sep 22 2010 1:08 pm

Ik gebruik mijn AF-S 80-200 f2.8 meestal niet als portretlens (te groot, te zwaar, je kan niet heel dichtbij focussen), maar ik heb 'm vaak gebruikt tijdens het sinterklaasfeest vorig jaar. Twee bewust gekozen voorbeeldjes:

Afbeelding

Afbeelding

Je kan eventueel de rest van de foto's ook bekijken, maar ze zijn niet allemaal geschoten met dit objectief. Maar meestal kan je wel zien welke wel en welke niet.

Ik vind het bokeh onder dit soort omstandigheden (lampjes op de achtergrond) mooier dan dat van de Nikon AF 85mm f1.8D, omdat het diafragma van de laatste niet zo mooi rond is. Overall ben ik erg te spreken over de kwaliteiten van dit objectief. Zeker een van mijn mooiste.

Voor de duidelijkheid: het gaat hier om de grootste, snelste (AF), zwaarste en duurste versie!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo sep 22 2010 1:09 pm

ReneG schreef:
vvo schreef:@Rene: hmmm dat AF probleem baart me een beetje zorgen. Ik heb altijd ruzie met handmatig scherpstellen, dus AF is echt wel mijn ding.
Ik vind het niet echt een probleem. Het treed slechts sporadisch op, en ik sta met een telelens nagenoeg nooit binnen 2 meter van mijn onderwerp... Dus dat valt m.i. wel mee. Ik weet overigens niet of de AF-S versie hier last van heeft, ik heb alleen maar meldingen gezien betreffende de AF-D's.
Mijn AF-S versie is perfect wat dit betreft. "Altijd" precies goed, geen back- of frontfocus.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

vvo
Forumlid
Forumlid

Bericht door vvo » wo sep 22 2010 1:21 pm

Met mijn vorige camera (APS-C) schoot ik veel portretten met een een 28-200. Goedkoop Sigma objectief, maar met een mooi boterzachte bokeh (mijn smaak he!). Kon makkelijk model/onderwerp los maken v/d achtergrond.

Ik heb nu alleen een 24-70 op de D700. Soms zit ik er voor mijn gevoel te dicht bij het onderwerp. Kan natuurlijk verder weg staan en croppen, maar dat vind ik niet altijd wenselijk. De 24-70 bevalt overigens prima :P

Maar ik begrijp dat de 80-200 redelijk zwaar is. Beetje fitness dus :lol:

De 85mm/1.8 heb ik mogen lenen van een bevriende fotograaf. Moet zeggen dat het een fijne prime is. Heerlijk scherp. Helaas niet heel lang aan de tand kunnen voelen.

vvo
Forumlid
Forumlid

Bericht door vvo » wo sep 22 2010 1:24 pm

@Patrick: heb je Sinterklaas foto's bekeken. Zijn prima van kwaliteit. Ik zie een aantal foto's waarvan ik denk; ja daar wil ik de 80-200 voor gebruiken.

Bokeh vind ik redelijk belangrijk en ik vind momenteel de 80-200 het 'mooier' doen dan de 85 prime.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo sep 22 2010 2:22 pm

ReneG schreef:
Ik vind het niet echt een probleem. Het treed slechts zeer sporadisch op, en ik sta met een telelens nagenoeg nooit binnen 2 meter van mijn onderwerp...
Het is echt niet zo dat hij er 1 op de 10 keer langs zit of zo, dat valt m.i. dus wel mee. Ik weet overigens niet of de AF-S versie hier last van heeft (denk het niet gezien de reactie van Patrick), ik heb alleen maar meldingen gezien betreffende de AF-D's. En ja de 80-200 is best zwaar...

En verder met Leon eens, zoals ik eerder al zei gebruik ik voor portretten eigenlijk nooit mijn telezooms maar mijn primes.
Laatst gewijzigd door ReneG op wo sep 22 2010 2:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo sep 22 2010 2:30 pm

vvo schreef:Bokeh vind ik redelijk belangrijk en ik vind momenteel de 80-200 het 'mooier' doen dan de 85 prime.
Dan heb je het neem ik aan over de 1.8D versie? Want de 1.4's zijn van een heel andere orde!

Ik kan me overigens goed voorstellen dat de minimale werkafstand naast het gewicht het grootste punt is om de 80-200 er niet voor te gebruiken als je een alternatief hebt.

vvo
Forumlid
Forumlid

Bericht door vvo » wo sep 22 2010 2:35 pm

Patrick schreef:
vvo schreef:Bokeh vind ik redelijk belangrijk en ik vind momenteel de 80-200 het 'mooier' doen dan de 85 prime.
Dan heb je het neem ik aan over de 1.8D versie? Want de 1.4's zijn van een heel andere orde!

Ik kan me overigens goed voorstellen dat de minimale werkafstand naast het gewicht het grootste punt is om de 80-200 er niet voor te gebruiken als je een alternatief hebt.

85 prime was/is een 1.8D.

Gewicht vind ik niet echt interessant. Daarvoor hebben we statieven en monopods. Zoals gezegd zoek ik een hele mooie bokeh.
Alle opties staan echter nog open. Dus ik pin me absoluut niet vast op een 80-200.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo sep 22 2010 4:49 pm

Tja, koop dan de 85mm f1.4, de "cream machine". De "oude" AF-D versie was altijd moeilijk tweedehands aan te komen, wellicht nu met een opvolger die net uit is komen er weer een paar op de markt. En dan zijn er nog objectieven als de 105mm f2 DC, idem 135mm etc. Keuze genoeg.

sjakie

Bericht door sjakie » wo sep 22 2010 8:40 pm

Niet alleen over de bokeh, maar over alles: Wat een enorme klaagzang!

http://www.youtube.com/watch?v=vXJMUQG7ZqA

Geloof niet dat ik dit helemaal geloof.. :)

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”