nieuwe imac gebruiker
- gvdnberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: nieuwe imac gebruiker
Addy welkom bij de Mac gebuikers!
De backup programma's voor Windows en Mac OS X zijn essentieel anders en de manier van opslaan op de harde schijf ook. Uitwisselen tussen de twee systemen is hiermee niet mogelijk. Je kunt dus het beste gewoon een kopie maken door kopiëren zoals hiervoor was beschreven (duidelijke uitleg trouwens!) dus eerst formatteren naar FAT32 en dan kopiëren naar externe harddisk, zoals je gedaan hebt.
Als je dan je externe schijf aansluit op de Mac dan kun je directory voor directory naar de Mac kopiëren, de subdirectories gaan dan mee. Soms is het zinnig om met de programma's van de Mac de data te importeren vanaf de externe schijf naar de harddisk van je iMac. Dat is bijvoorbeeld zo voor iTunes , maar ook foto's kun je via openen van iPhoto en dan kiezen voor importeer in het hoofdmenu Archief, op de juiste plaats op je iMac krijgen. Het voordeel van deze laatste manier is dat er direct een index aangemaakt wordt voor gebruik binnen iPhoto.
Voor bewerking van foto's en het presenteren ervan gebruik ik Nikon Capture NX2, voor inlezen op mijn MacbookPro gebruik ik ViewNX2 met Transfer 2. Beide werken prima en View NX2 met Transfer 2 zijn gratis te downloaden van de Nikon site, zij hebben zowel Windows als Mac OS X versies klaar staan voor downloaden.
Naast deze programma's heb ik ook Aperture 3 geïnstalleerd. Een erg mooi programma waarbinnen veel mogelijk is. Mijn enige probleem is perspectief controle (rechtzetten van achterover hellende gebouwen door de groothoek opname) daarvoor knutsel ik nu wat met een plugin voor Aperture. Voor CNX2 heb ik hiervoor nog niets gevonden.
Ik vind zowel CNX2 met ViewNX2 als Aperture fijnere programma's dan iPhoto, bovendien kan iPhoto slechts beperkt bewerken, zeker met nef bestanden kun je niet veel.
Tot slot: de overstap van Windows naar Mac OS X vond ik een verademing.
groeten en succes,
Gert van den Berg
(Macbook Pro met 23" Cinema Display en een stapeltje losse harddisks; Airport Extreme en Express draadloos netwerk)
De backup programma's voor Windows en Mac OS X zijn essentieel anders en de manier van opslaan op de harde schijf ook. Uitwisselen tussen de twee systemen is hiermee niet mogelijk. Je kunt dus het beste gewoon een kopie maken door kopiëren zoals hiervoor was beschreven (duidelijke uitleg trouwens!) dus eerst formatteren naar FAT32 en dan kopiëren naar externe harddisk, zoals je gedaan hebt.
Als je dan je externe schijf aansluit op de Mac dan kun je directory voor directory naar de Mac kopiëren, de subdirectories gaan dan mee. Soms is het zinnig om met de programma's van de Mac de data te importeren vanaf de externe schijf naar de harddisk van je iMac. Dat is bijvoorbeeld zo voor iTunes , maar ook foto's kun je via openen van iPhoto en dan kiezen voor importeer in het hoofdmenu Archief, op de juiste plaats op je iMac krijgen. Het voordeel van deze laatste manier is dat er direct een index aangemaakt wordt voor gebruik binnen iPhoto.
Voor bewerking van foto's en het presenteren ervan gebruik ik Nikon Capture NX2, voor inlezen op mijn MacbookPro gebruik ik ViewNX2 met Transfer 2. Beide werken prima en View NX2 met Transfer 2 zijn gratis te downloaden van de Nikon site, zij hebben zowel Windows als Mac OS X versies klaar staan voor downloaden.
Naast deze programma's heb ik ook Aperture 3 geïnstalleerd. Een erg mooi programma waarbinnen veel mogelijk is. Mijn enige probleem is perspectief controle (rechtzetten van achterover hellende gebouwen door de groothoek opname) daarvoor knutsel ik nu wat met een plugin voor Aperture. Voor CNX2 heb ik hiervoor nog niets gevonden.
Ik vind zowel CNX2 met ViewNX2 als Aperture fijnere programma's dan iPhoto, bovendien kan iPhoto slechts beperkt bewerken, zeker met nef bestanden kun je niet veel.
Tot slot: de overstap van Windows naar Mac OS X vond ik een verademing.
groeten en succes,
Gert van den Berg
(Macbook Pro met 23" Cinema Display en een stapeltje losse harddisks; Airport Extreme en Express draadloos netwerk)
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
@Flip, nogmaals bedankt voor de genomen moeite, in ieder geval lukt het met je tips. Ik dacht zelf dat het makkelijker kon maar had echt geen idee.
@Gert, jij ook bedankt voor je aanvulling op de tips.
Ik gebruik ook ViewNX2 en Transfer2 alsmede Capture NX2. Ik denk niet dat ik iPhoto ga gebruiken. Even uitzoeken later.
Zo belangrijke gegevens heb ik er niet op staan behalve mijn foto's en muziek en wat documenten.
Ik kom net van mijn werk af en zometeen heb ik een verjaardag dus van de week maar verder met de tips. Vrouw en kids willen ook aandacht
Maar wat een systeem, en wat een scherm. Ik wist dat een laptop niet echt geschikt was voor foto's maar dat scherm van de mac is echt mooier. En mega groot t.o.v. mijn 17 inch laptop.
groeten Addy
@Gert, jij ook bedankt voor je aanvulling op de tips.
Ik gebruik ook ViewNX2 en Transfer2 alsmede Capture NX2. Ik denk niet dat ik iPhoto ga gebruiken. Even uitzoeken later.
Zo belangrijke gegevens heb ik er niet op staan behalve mijn foto's en muziek en wat documenten.
Ik kom net van mijn werk af en zometeen heb ik een verjaardag dus van de week maar verder met de tips. Vrouw en kids willen ook aandacht

Maar wat een systeem, en wat een scherm. Ik wist dat een laptop niet echt geschikt was voor foto's maar dat scherm van de mac is echt mooier. En mega groot t.o.v. mijn 17 inch laptop.
groeten Addy
Breda.......here we come(back)
- Robin
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Hoi Addy gefeliciteerd met deze mooie aankoop. Baddy schreef:. Ik wist dat een laptop niet echt geschikt was voor foto's maar dat scherm van de mac is echt mooier. En mega groot t.o.v. mijn 17 inch laptop.
groeten Addy
Ben het alleen niet jou met mening eens, zelf doe ik al mijn foto werk op een Macbook Pro 15,4" en als je mijn foto's ziet dan gaat dit dus prima

Greetz... Robin
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
Dank je, ik wil alleen mijn Acer Vista laptop niet vergelijken met jouw Macbook Pro. Ik zou niet durven.theshadow schreef:Hoi Addy gefeliciteerd met deze mooie aankoop ben het alleen niet jou mening eens, zelf doe ik al mijn foto werk op een Macbook Pro 15,4 inch (unibody) en als je mijn foto's ziet dan gaat dit dus primaaddy schreef:. Ik wist dat een laptop niet echt geschikt was voor foto's maar dat scherm van de mac is echt mooier. En mega groot t.o.v. mijn 17 inch laptop.
groeten Addy

- gvdnberg
- Clublid
- Contacteer:
Addy,
Veel succes met de iMac. Ik gebruik iPhoto minder en minder, eigenlijk alleen nog om de foto's (bewerkte jpg's) beschikbaar te krijgen op de Apple TV die we hebben. Daarmee toon ik de foto's op ons 40" televisiescherm en dat is best mooi.
Verder is het hier heel veel CNX2 en een beetje Aperture 3.
groeten,
Gert van den Berg
Veel succes met de iMac. Ik gebruik iPhoto minder en minder, eigenlijk alleen nog om de foto's (bewerkte jpg's) beschikbaar te krijgen op de Apple TV die we hebben. Daarmee toon ik de foto's op ons 40" televisiescherm en dat is best mooi.
groeten,
Gert van den Berg
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg,
Gert van den Berg,
- Robin
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Zelf gebruik ik Iphoto alleen om mijn foto's te delen naar me Memobile galerie en inderdaad CNX 2 is bij mij een geliefd programma in combinatie met ViewNX.gvdnberg schreef:Addy,
groeten,
Gert van den Berg
Greetz... Robin
Ik gebruik zelf ook een Imac 27". Hierop heb ik met Parallels Desktop ook Windows 7 geinstalleerd. Hierdoor kan ik bestanden van het ene naar het andere besturingssysteem slepen. Je kunt beide besturingssystemen gelijktijdig draaien en zodoende gebruik maken van het beste uit twee werelden.
Addy, join the Mac club! Overzetten (indien het met alle tips nog niet gelukt is http://support.apple.com/kb/HT2518?viewlocale=nl_NL" onclick="window.open(this.href);return false; Kijk uit met windows draaien op je mac, je neemt ook weer alle nadelen mee.
Gert, kijk eens naar PT lens, werkt prachtig, voor- en achterover kantelen, ook voor links en rechts en ronddraaien. En het programma herkent de camera met de gebruikte lens.
Gert, kijk eens naar PT lens, werkt prachtig, voor- en achterover kantelen, ook voor links en rechts en ronddraaien. En het programma herkent de camera met de gebruikte lens.
- gvdnberg
- Clublid
- Contacteer:
Hoi Gewone Peter,
Dank je ik zal eens op zoek gaan. Klinkt aantrekkelijk en onlangs zag ik er iets over in een of ander computer of foto tijdschrift.
groeten,
Gert van den Berg
Dank je ik zal eens op zoek gaan. Klinkt aantrekkelijk en onlangs zag ik er iets over in een of ander computer of foto tijdschrift.
groeten,
Gert van den Berg
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg,
Gert van den Berg,
@Gewoon Peter,gewoon peter schreef:Addy, join the Mac club! Overzetten (indien het met alle tips nog niet gelukt is http://support.apple.com/kb/HT2518?viewlocale=nl_NL" onclick="window.open(this.href);return false; Kijk uit met windows draaien op je mac, je neemt ook weer alle nadelen mee.
Dit had ik ook al gevonden, maar toch bedankt voor het meedenken. Ben bijna rond met overzetten via verkenner. Kan ik de schijf daarna formatteren voor de mac (fat32 of HSF+J). En dan gaat de laptop naar het vrouwtje, haar eerste computer.....ze is pas dertig.

Ik heb maar gelijk een boek besteld als een soort naslagwerk

groeten Addy
Addy, leuk, ik draai beide schijven die intern zitten (heb een pro-mac) op Mac OS uitgebreid journaled. Ook m'n externe 1 X voor time machine (1 Tb) en nog een backup schijf van 1,5 Tb beide op Mac OS uitgebreid journaled. Laptop naar je lieverd, leuk, maar kijk uit. Mijne heeft nu ook een apple mac book 17" en wilde een tijdje terug haar "eigen" camera, mijn "afdankertjes" wilde ze niet meer. Het wordt dan snel "mijn computer en mijn camera"
.
Met sticks uitkijken indien je uitwisselt tussen mac en windows. Wat je weggooit vanuit je stick altijd daarna de prullebak legen anders blijft het hangen op de stick. Succes ermee en mocht je iets willen weten, macfreak forum, macworld, onemorething en nog een paar. Het moet niet zo moeilijk zijn of je kunt het opzoeken. (je mag me ook mailen) groet, peter

Met sticks uitkijken indien je uitwisselt tussen mac en windows. Wat je weggooit vanuit je stick altijd daarna de prullebak legen anders blijft het hangen op de stick. Succes ermee en mocht je iets willen weten, macfreak forum, macworld, onemorething en nog een paar. Het moet niet zo moeilijk zijn of je kunt het opzoeken. (je mag me ook mailen) groet, peter
Dank je, altijd makkelijk mijn eigen zoekmachine.gewoon peter schreef:Addy, leuk, ik draai beide schijven die intern zitten (heb een pro-mac) op Mac OS uitgebreid journaled. Ook m'n externe 1 X voor time machine (1 Tb) en nog een backup schijf van 1,5 Tb beide op Mac OS uitgebreid journaled. Laptop naar je lieverd, leuk, maar kijk uit. Mijne heeft nu ook een apple mac book 17" en wilde een tijdje terug haar "eigen" camera, mijn "afdankertjes" wilde ze niet meer. Het wordt dan snel "mijn computer en mijn camera"![]()
![]()
![]()
.

- gvdnberg
- Clublid
- Contacteer:
Toch heerlijk om te zien dat er meer mensen de betreffende Mac sites bezoeken, je was macrumors.com nog vergeten...
groeten,
Gert van den Berg
groeten,
Gert van den Berg
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg,
Gert van den Berg,
gvdnberg schreef:Toch heerlijk om te zien dat er meer mensen de betreffende Mac sites bezoeken, je was macrumors.com nog vergeten...
groeten,
Gert van den Berg
Klopt Gert, macminds, mac-forums, macworld, volgens mij iets met macmiep o.i.d. maar wat je ook zoekt schrijf (typ) achter alles "mac"; scheelt een heleboel gezoek. groet, peter
Robin, heb iphoto er al na 1 dag uitgegooid en voor het web kijk maar eens bovenin de balk van VNX2, zie je "picturetown" staan en ik heb nu voor het perspectivisch corrigeren PTlens ook bovenin de balk. Kun je alle foto's snel doorschakelen.
Gefeliciteerd met je Imac.
Na eerst een Imac 21 te hebben aangeschaft een uitbreiding met een macbook pro 13 inch.
Macbook gaat altijd mee als ik vanuit schuil positie fotografeer. Heerlijk om zodoende de kwaliteit van je opnames te beoordelen. Met een prepaid dongel ook nog eens internetten als de vogels lang op zich laten wachten.
Vooral de lange standby tijd is een plus. Voor backup gebruik ik timecapsule 1TB waar nog een externe harddisk aan hangt.
Voor de verwerking nikon transfer, vieuwnx, nx2 voor het eenvoudige werk. CS4 voor het grotere werk.
Inmiddels helemaal verslaafd aan de macbook pro waar ik dit berichtje op zit te tikken.
De zo goed als nieuwe Asus Laptop komt er niet meer aan te pas omdat die na twee uur weer een de stekker moet.Nooit meer terug naar windows.
Na eerst een Imac 21 te hebben aangeschaft een uitbreiding met een macbook pro 13 inch.
Macbook gaat altijd mee als ik vanuit schuil positie fotografeer. Heerlijk om zodoende de kwaliteit van je opnames te beoordelen. Met een prepaid dongel ook nog eens internetten als de vogels lang op zich laten wachten.

Vooral de lange standby tijd is een plus. Voor backup gebruik ik timecapsule 1TB waar nog een externe harddisk aan hangt.
Voor de verwerking nikon transfer, vieuwnx, nx2 voor het eenvoudige werk. CS4 voor het grotere werk.
Inmiddels helemaal verslaafd aan de macbook pro waar ik dit berichtje op zit te tikken.
De zo goed als nieuwe Asus Laptop komt er niet meer aan te pas omdat die na twee uur weer een de stekker moet.Nooit meer terug naar windows.