1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

En de analoge meester aan het werk:
11

Ik hoorde net dat dat waarschijnlijk bij het ontwikkelen is gebeurt.Henk schreef: Ondanks dat ik 't over 't algemeen niet storend vind, ben ik wel benieuwd waar die krassen veroorzaakt zijn.
HemaMelliw schreef: Waar heb je hem trouwens laten ontwikkelen David?
De camera is nadien al weer verschillende keren gebruikt, geen problemen meer mee gehad verder.gewoon peter schreef:
misschien nog een rolletje in de camera?
Onzin, het kan ook in de camera ontstaan. Lengte krassen, dus in de looprichting van de film door de camera.gewoon peter schreef:Lengtekrassen (dus in de looprichting van de film door de ontwikkelmachine) ontstaan altijd tijdens het ontwikkelen.
gewoon peter schreef:Lengtekrassen (dus in de looprichting van de film door de ontwikkelmachine) ontstaan altijd tijdens het ontwikkelen. Controle of het aan de drager of aan de emulsiekant zit was voor ons precies een reden om te zien welke rollen het waren die dit probleem veroorzaakten. Nog een tip, films in de koelkast bewaren maar wel ruim van te voren laten "acclimatiseren". groet, peter
Waar ontstaat mijn onzin volgens jou?gewoon peter schreef:gewoon peter schreef:Lengtekrassen (dus in de looprichting van de film door de ontwikkelmachine) ontstaan altijd tijdens het ontwikkelen. Controle of het aan de drager of aan de emulsiekant zit was voor ons precies een reden om te zien welke rollen het waren die dit probleem veroorzaakten. Nog een tip, films in de koelkast bewaren maar wel ruim van te voren laten "acclimatiseren". groet, peter
Fred, eerst lezen, daarna onzin roepen, groet, peter
Hoi gewoon peter,gewoon peter schreef:Beste Fred, ik maak het kort, Een probleem, krassen op de film, diverse suggesties, ik ook 2, 1e is ontwikkelmachine en 2e is rolletje in camera. Daarna de TS; zegt geen rolletje in de camera, want er zijn daarna nog films mee belicht die geen krassen meer hadden. Rest de ontwikkelmachine.
In jouw post daarna citeer jij een deel van mijn post, nl. dat van de ontwikkelmachine. En reageert daarop met een zin, waarin je het woord "onzin" gebruikt. En ook dat het wel eens in de camera kon zitten. Dit was dus al in de post daarvoor door de TS ontzenuwd.
Ik had inderdaad in mijn antwoord naar jou moeten schrijven dat het woord "onzin" door mij in iets andere context geplaatst had mogen worden. Waarschijnlijk heb jij het geïnterpreteerd dat het onzin was wat jij stelde. Sorry daarvoor, zo ben ik niet en hoort al helemaal niet op dit forum thuis. Nu duidelijk? met vriendelijke groet, peter