Hallo mensen, bedankt voor de reacties, ik ben het wel met je eens Patrick, ik heb hier met een SB900 op de camera via een muur geflitst, een beetje de Neil van Niekerk methode (
http://www.planetneil.com/" onclick="window.open(this.href);return false; ) maar moet deze techniek nog verder finetunen,
maar ik vind dit er op zich al beter uitzien als een flits via het plafond en natuurlijk helemaal als een flits recht vooruit.
Daarnaast pas ik pas ik bij zwart/wit vaak een pittig contrast toe en zit daar bij wel op het randje maar daar houd ik zelf wel van.
Hier nog een voorbeeldje in kleur
en in zwart/wit
Hallo Diana, ik vind het ook erg mooie kinderen, het zijn een neefje en een nichtje van mijn vriendin, de kleine man vond m'n camera ook erg interessant en wou deze telkens om z'n nek hangen.
Over de bewerking, ik begin natuurlijk in kleur als ik daar tevreden over ben doe ik de zwartwit omzetting in PS. Maar als eerste heb ik bij de eerste twee foto's wat kunstmatige vignetering toegepast , ga hier voor naar filter, naar vervorm en dan naar lenscorrectie, trek bij vignet de schuifjes naar links tot je tevreden bent. Ga hierna naar laag en er dan weer een laag van maken.
Voor de zwart/wit omzetting ga naar afbeelding en dan naar aanpassing en dan naar zwart-wit, vink hier het hokje kleur aan en zet de verzadiging op +/- 9. Als je in de rode tinten gaat schuiven doet dit veel met de tint van het gezicht/huid.
Als je hier bent met bewerken is het vooral een kwestie van proberen.
Na de zwart-wit omzetting voer ik vaak het contrast nog flink op en maak de foto soms nog wat lichter.
Vaak licht ik ook de irissen wat op met behulp van het tegenhouden en doordruk gereedschap, dit doe ik vaak al in de kleurenversie.
Overigens moet ik je wel vertellen dat ik autodidact ben dus misschien zijn er wel veel handiger methoden.
Ik zou zeggen gewoon proberen en laat eens wat zien hier,
Groeten Jan