Kinderportretjes

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Grojan
Forumlid
Forumlid

Kinderportretjes

Bericht door Grojan » di sep 28 2010 10:00 pm

Vorige week wat kinderportretjes geschoten, de kinderen waren erg beweeglijk wat het scherpstellen niet gemakkelijk maakte maar ik heb toch een paar foto's overgehouden waar ik wel tevreden over ben. (broer en zus)

1
Afbeelding

2
Afbeelding

Groeten Jan

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Kinderportretjes

Bericht door weimaraner » di sep 28 2010 10:10 pm

Ik vind ze erg geslaagd. Mooi met scherptediepte gespeeld en goed belicht - en bovendien leuke nabewerking.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di sep 28 2010 11:05 pm

Erg leuke portretten. Iets te sterk van rechts verlicht, wat ik een beetje jammer vind. Verder zijn ze prima.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Diana Sinclair
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Diana Sinclair » do sep 30 2010 9:51 pm

Hallo Jan,

Mooie kinderen!

Hoe heb je deze nabewerking zo gekregen in Photoshop?

Groetjes,

Diana Sinclair
Nikon D90; Nikon D700; lenzen Nikkor AF 50 mm F 1.4 G, Nikkor 24-85 VR f 3.5-5.6, Nikkor AF-S 35 mm F 1.8, Nikkor 70-300
F 4.5-5.6, SB-900

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » vr okt 01 2010 7:48 am

mooi mooi !
kan wel iets met patrick mee maar eigenlijk kijk ik daar als tweede naar deze keer.
en dat is een plus voor jou en voor de kids die goed op de foto staan.

Arend

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » vr okt 01 2010 3:40 pm

Hallo mensen, bedankt voor de reacties, ik ben het wel met je eens Patrick, ik heb hier met een SB900 op de camera via een muur geflitst, een beetje de Neil van Niekerk methode ( http://www.planetneil.com/" onclick="window.open(this.href);return false; ) maar moet deze techniek nog verder finetunen,
maar ik vind dit er op zich al beter uitzien als een flits via het plafond en natuurlijk helemaal als een flits recht vooruit.

Daarnaast pas ik pas ik bij zwart/wit vaak een pittig contrast toe en zit daar bij wel op het randje maar daar houd ik zelf wel van.

Hier nog een voorbeeldje in kleur

Afbeelding

en in zwart/wit

Afbeelding

Hallo Diana, ik vind het ook erg mooie kinderen, het zijn een neefje en een nichtje van mijn vriendin, de kleine man vond m'n camera ook erg interessant en wou deze telkens om z'n nek hangen.

Over de bewerking, ik begin natuurlijk in kleur als ik daar tevreden over ben doe ik de zwartwit omzetting in PS. Maar als eerste heb ik bij de eerste twee foto's wat kunstmatige vignetering toegepast , ga hier voor naar filter, naar vervorm en dan naar lenscorrectie, trek bij vignet de schuifjes naar links tot je tevreden bent. Ga hierna naar laag en er dan weer een laag van maken.

Voor de zwart/wit omzetting ga naar afbeelding en dan naar aanpassing en dan naar zwart-wit, vink hier het hokje kleur aan en zet de verzadiging op +/- 9. Als je in de rode tinten gaat schuiven doet dit veel met de tint van het gezicht/huid.
Als je hier bent met bewerken is het vooral een kwestie van proberen.
Na de zwart-wit omzetting voer ik vaak het contrast nog flink op en maak de foto soms nog wat lichter.
Vaak licht ik ook de irissen wat op met behulp van het tegenhouden en doordruk gereedschap, dit doe ik vaak al in de kleurenversie.
Overigens moet ik je wel vertellen dat ik autodidact ben dus misschien zijn er wel veel handiger methoden.

Ik zou zeggen gewoon proberen en laat eens wat zien hier,

Groeten Jan

Diana Sinclair
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Diana Sinclair » vr okt 01 2010 4:01 pm

Hallo Jan,

Dank voor je uitleg.

Wat nabewerking in PS betreft ben ik ook een autodidact. Ik haal boeken uit de bibliotheek over Photoshop, heb een aantal fototijdschrifen waar in elk nummer iets staat over nabewerking in Photoshop waar ik soms wat uithaal en bezit een boek van Scott Kelby getiteld Portretten fotograferen en retoucheren (voor Photoshop CS2, CS3 en CS4). Ik bezit CS3.

Ik ben er al achter dat er in Photoshop verschillende manieren zijn om een kleurenfoto naar grijswaarden (zwart/wit) om te zetten. Dat is erg leuk om te doen. Ik ben momenteel achter drie methodes, en dan nog de methode die Scott Kelby beschrijft in bovenvermeld boek getiteld als: "Grijswaarden conversie met hoog contrast".

Ik ga wel eens aan de slag met jouw uitleg en ik zal wel eens wat plaatsen.

Groetjes,

Diana Sinclair
Nikon D90; Nikon D700; lenzen Nikkor AF 50 mm F 1.4 G, Nikkor 24-85 VR f 3.5-5.6, Nikkor AF-S 35 mm F 1.8, Nikkor 70-300
F 4.5-5.6, SB-900

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » vr okt 01 2010 4:21 pm

Jan, dat het leuke foto's zijn staat buiten kijf.
Wat mij alleen meteen opviel is het verschil tussen de ogen van de jongen en die van het meisje. Bij het meisje zie je de pupil, bij de jongen niet. Ok, zijn ogen zijn misschien donkerder, maar dan mis ik toch wat. Het is nu een groot zwart gat, met alleen een glinstering c.q. spiegeling. Later schreef je dat je juist wel houdt van veel contrast. Ik denk dus dat die jongen dan ietsje teveel contrast gekregen heeft.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

jessey
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door jessey » vr okt 08 2010 1:31 pm

ik vindt het inderdaad leuke foto`s van de kinderen bij de kleuren versie van die jonge zie ik in het rechteroog een blauwe gloed zweem maar dat zie je gelukkig niet terrug in de z/w versie

Maar verder mooie foto`s

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”