Tips fotograferen Beekse Bergen gevraagd

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Tips fotograferen Beekse Bergen gevraagd

Bericht door Patrick » vr okt 01 2010 11:45 am

Door omstandigheden moet ik binnenkort een bezoekje gaan brengen aan de Beekse Bergen. Het is niet anders... :mryellow:

Ik ben er nog nooit geweest. Wat kan ik verwachten? Wat is de beste manier om er doorheen te gaan? Kan je meerdere methoden na elkaar doen? Tips wat betreft het fotograferen daar (niet zozeer technisch, dat lukt wel)?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Arend-ho

Re: Tips fotograferen Beekse Bergen gevraagd

Bericht door Arend-ho » vr okt 01 2010 11:59 am

ik denk dat je wat dieren kan verwachten :roll:
sinds wanneer weet je niet hoe je foto's moet maken in een dierentuin ?
ik vond het niet veel..althans mooie omgeving waar de dieren kunnen lopen...
je kan met de auto en de bus...bus heb je fototechnisch geen z... aan
auto eigenlijk ook niet daar de ramen niet open mogen.
ohw een giraf op de open vlakte..wow !
kortom een dierentuin.

ik denk dat je nog wel 100 tips krijgt die je ook met de zoekfunctie had kunnen vinden.
zeker jij !

Arend

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door hans1956 » vr okt 01 2010 1:51 pm

Even googlen Patrick: http://www.beeksebergen.nl/" onclick="window.open(this.href)return false;

Veel plezier
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr okt 01 2010 2:26 pm

Verwijzen naar andere sites, zoekfuncties en dergelijke, daar doe je me toch wat tekort mee. Natuurlijk kan ik zelf ook wel die site vinden. Sterker nog; ik heb er al even rondgekeken. Waar ik op hoop is dat er mensen zijn die met tips komen waar ik wat aan heb. Iets in de trend van "doe dit en dit niet, want dan...", "je moet zeker daar en daar even heen" en zo. Maar niets moet hoor. Als ik hier de informatie niet ga ontvangen, dan weet ik de weg best wel naar andere websites..
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » vr okt 01 2010 4:30 pm

Neem in ieder geval mm's mee! Je hebt toch de 80-200? Dat heb je zeker nodig bij dierentuinfotografie.
Dierentuindieren reageren altijd anders als dat jij verwacht, neem dus een goed humeur en een portie geduld mee :D
Als je in het bezit bent van een monopod, meenemen. Is vooral handig bij hokken met gaas, die daarvoor nog een balustrade hebben om te zorgen dat het publiek niet te dichtbij komt. Monopod met camera en objectief erop over de balustrade zetten, objectief tegen het gaas aan laten leunen.

Ik heb ooit eens een workshop dierentuinfotografie gedaan en dit waren tips die ik me weet te herinneren :D
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Jolanda
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jolanda » vr okt 01 2010 4:34 pm

In ieder geval zorgen dat de ruiten van je auto goed schoon zijn, maar zover ik me herinner zorgen de giraffen daar ook altijd voor.

Misschien dat je ook nog even op de site van de BB kunt kijken. Ik meen iets van een kindersafari te hebben gezien. Dat is een jungle-wandelpad of iets dergelijks. Leuk voor de mannen.

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door hans1956 » vr okt 01 2010 5:24 pm

Patrick schreef:Verwijzen naar andere sites, zoekfuncties en dergelijke, daar doe je me toch wat tekort mee. Natuurlijk kan ik zelf ook wel die site vinden. Sterker nog; ik heb er al even rondgekeken. Waar ik op hoop is dat er mensen zijn die met tips komen waar ik wat aan heb. Iets in de trend van "doe dit en dit niet, want dan...", "je moet zeker daar en daar even heen" en zo. Maar niets moet hoor. Als ik hier de informatie niet ga ontvangen, dan weet ik de weg best wel naar andere websites..
Patrick,

Je gaat gewoon naar dat park toe, laat je verrassen zou ik zeggen. Er zijn zoveel leuke dingen te zien dat ik je niet kan zeggen waar je op moet letten. Gewoon lekker met je gezin mee en lekker foto's maken!

Nogmaals heel veel plezier! :P
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr okt 01 2010 5:36 pm

Ik ben er vorige maand nog geweest. Het is erg groot en door de opzet heb je op veel plaatsen (zeker de buitenliggende gebieden) meestal wat meer mm. nodig dan bij andere dierentuinen, al zal de 80-200 bijna altijd wel voldoen.

Wat betreft de looproute: Mijn 80-200 voldeed op zich prima, al kwam ik in sommige van de gebieden die aan de buitenkant van het terrein liggen wat mm. te kort. Maar daar had ik het met 300mm. denk ik ook nog niet gered. Als de dieren wat dichterbij zijn is het geen probleem. In sommige stukken sta je wel boven de dieren (op loopbruggen e.d.) en dat is vaak jammer voor de compositie (een zebra van boven gefotografeerd is nou eenmaal niet zo interessent als in profiel).

Heel af en toe behoefte aan de standaard zoom maar dat was vooral bij de kleinere verblijven in het binnenste gedeelte van het park, maar meestal kon ik er met de telelens en wat lopen ook wel uitkomen. Een monopod is idd. een goede tip, niet alleen vanwege afzettingen of gaas want die heb je daar relatief weinig, alleen bij de roofdieren zit er gaas of (vies) glas tussen. Maar er zitten daar stukken in de bossen (en dus in de schaduw), dus misschien zijn je sluitertijden te lang en heb je de monopod daarvoor nodig.

Als je met de auto gaat, idd. je ruiten wassen. Al moet je dat waarschijnlijk opnieuw doen als je eruit komt, want de giraffen wassen ze ook... :lol: In het eerste gedeelte van de route had ik veelal de telelens weer nodig (bij de bisons, herten etc.), maar tegen het einde (zeg maar na de rustplaats bij het restaurant in het midden) had ik de standaard zoom meer nodig. Zeker bij de giraffen kan dat heel leuk zijn want die komen vaak erg dichtbij, ze hangen met hun koppen recht voor je ruit of gaan plompverloren voor je auto staan. Ik denk dat je hier met een fisheye lens (die heb ik helaas niet) ook misschien heel erg leuke effecten kunt bereiken; Bijvoorbeeld een foto waarbij je duidelijk 'uit de voorruit' van de auto kijkt met zo'n giraffenkop ervoor die met zijn tong over je voorruit gaat. Voor de bus geldt denk ik zo'n beetje hetzelfde als voor de auto, hij rijdt dezelfde route.

TIP: Laat iemand anders rijden en ga op de bijrijdersstoel zitten om te fotograferen. Dan kun je eventueel ook nog van lens wisselen als het nodig is. Dat was mijn fout en daarom ook geen foto's van de giraffes, mijn tele zat erop, de rest lag achterin en ik zat er te dicht op... :(

Ik ben niet op de boot geweest, maar van wat ik zag is dat ook telewerk, je bent toch altijd wel minimaal een aantal meters van de oever verwijderd en de beesten komen niet op de boot af.

Dan nog de roofvogelshow, ABSOLUUT doen. Die is erg goed en door de opstelling kun je ze soms met een vrije achtergrond in de vlucht fotograferen. Beste positie leek mij te zijn staand achterop de tribune; Er stonden daar nl. een clubje nikonianen met D3's en 200-400 lenzen, ik dacht die zullen wel weten waar ze moeten staan. Ik stond zelf dus naast hen, zo'n beetje midden achterop de tribune met mijn rug tegen de houten afzetting en dit was het resultaat:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 34&t=27590" onclick="window.open(this.href)return false;

Dit was met de 80-200 zoombereik en dat ging dus erg goed. Het hielp ook dat die valkeniers vrij veel rondlopen.

Verder nog een goed humeur meenemen en je hebt een goede dag. :mryellow:
Spul waarmee je foto's maakt...

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr okt 01 2010 6:32 pm

Kijk, ik heb het draadje toch niet voor niets gestart. Dit is inderdaad het soort tips waar ik op hoopte. Dank iedereen, met name Rene.

Meer ervaringen zijn natuurlijk meer dan welkom!

In ieder geval mee dus:

80-200 f2.8 met 1.4x TC
17-55 f2.8

Er zijn ook plekken waar je vrij dicht op de dieren komt begrijp ik. Dus de 105mm VR macro ook mee (die focust lekker dichtbij). Alles is buiten, of kan ik het beste ook wat werk als de 50mm f1.8D meenemen? Niet dat die vaak thuis blijft trouwens.

Veel plezier ga ik in ieder geval sowieso hebben. Ik vermaak me nog altijd prima in Artis (waar ik vaak ben geweest omdat onze plaatselijke supermarkt elke zomer een actie heeft), maar de Beekse Bergen lijkt me gewoon een heel leuk park. Met name omdat het zo anders is als Artis.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr okt 01 2010 7:12 pm

Alles is buiten, met uitzondering van het restaurant en een of twee apenverblijven. Maar toen wij er waren zat alles toch buiten. Ik ben overigens op 1 of 2 kooien na nergens zo dicht bij de dieren gekomen dat je een korte scherpstelafstand nodig had, en het was (misschien een uitzondering daargelaten) ook niet echt een plek waar je nou naar macro-onderwerpen gaat zoeken, al is er in een bos natuurlijk altijd wel wat te vinden als je goed zoekt. Maar weinig bloemen en insecten of zo, los van wat er normaal in een bos rondvliegt. Het 105mm bereik heb je verder al in de 80-200 zitten.

PS: Ze hebben her en der (in en om het afrikaans dorp) wat aardige zandsculpturen staan. Of ze er nu nog zijn na al die regen weet ik uiteraard niet. ;)

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » vr okt 01 2010 9:16 pm

Patrick schreef:Kijk, ik heb het draadje toch niet voor niets gestart. Dit is inderdaad het soort tips waar ik op hoopte. Dank iedereen, met name Rene.
Meer ervaringen zijn natuurlijk meer dan welkom!
In ieder geval mee dus:
80-200 f2.8 met 1.4x TC
17-55 f2.8
Er zijn ook plekken waar je vrij dicht op de dieren komt begrijp ik. Dus de 105mm VR macro ook mee (die focust lekker dichtbij). Alles is buiten, of kan ik het beste ook wat werk als de 50mm f1.8D meenemen? Niet dat die vaak thuis blijft trouwens.
Toen René schreef "80-200" dacht ik meteen al "nou, beter 70-300!". Ik ben al flink wat jaartjes niet meer in De Beekse Bergen geweest, maar als de afstanden daar nog groter zijn dan Blijdorp, dan kom je er met 200mm niet uit. Maar je brengt ook je 1,4TC mee, dus vooruit dan maar! :wink2:
Verder denk ik met giraffentongen aan je voorruit eerder aan je Tokina "Patrick" dan aan een macro toeter. Maar ja, wie ben ik?

Veel plezier!

(EDIT: kleine correctie)
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr okt 01 2010 9:35 pm

Check. Tokina "Patrick" 12-24 f4 (is dat al officieel de naam?) gaat natuurlijk ook mee. Hij gaat zelden niet mee. De 105 kan thuisblijven.

De 70-300 VR heb ik niet. Maar ik heb veel vertrouwen in de AF-S 80-200 f2.8, al dan niet met TC (ik heb de Kenko). Hoe goed de 70-300 VR ook is, hij legt het toch echt af tegen die bijna 1600 gram die ik meezeul. :wink:

Wederom bedankt voor de tips. Een en ander is al een stuk duidelijker.

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » vr okt 01 2010 9:46 pm

Patrick schreef:Check. Tokina "Patrick" 12-24 f4 (is dat al officieel de naam?)...
Misschien nog niet. Maar ik doe mijn best! :mryellow:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr okt 01 2010 11:21 pm

Het ging best goed met de 80-200, alleen af en toe (helemaal aan het begin en einde van de wandelroute) kom je dusdanig grote open vlakten tegen dat je dan soms te kort kan komen, zeker als de dieren niet in de buurt staan. Maar je zult niet verschrikkelijk veel missen. En die mooie onscherpte van de 80-200's mis je dan weer wel... :)

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”