Ik ben er vorige maand nog geweest. Het is erg groot en door de opzet heb je op veel plaatsen (zeker de buitenliggende gebieden) meestal wat meer mm. nodig dan bij andere dierentuinen, al zal de 80-200 bijna altijd wel voldoen.
Wat betreft de looproute: Mijn 80-200 voldeed op zich prima, al kwam ik in sommige van de gebieden die aan de buitenkant van het terrein liggen wat mm. te kort. Maar daar had ik het met 300mm. denk ik ook nog niet gered. Als de dieren wat dichterbij zijn is het geen probleem. In sommige stukken sta je wel boven de dieren (op loopbruggen e.d.) en dat is vaak jammer voor de compositie (een zebra van boven gefotografeerd is nou eenmaal niet zo interessent als in profiel).
Heel af en toe behoefte aan de standaard zoom maar dat was vooral bij de kleinere verblijven in het binnenste gedeelte van het park, maar meestal kon ik er met de telelens en wat lopen ook wel uitkomen. Een monopod is idd. een goede tip, niet alleen vanwege afzettingen of gaas want die heb je daar relatief weinig, alleen bij de roofdieren zit er gaas of (vies) glas tussen. Maar er zitten daar stukken in de bossen (en dus in de schaduw), dus misschien zijn je sluitertijden te lang en heb je de monopod daarvoor nodig.
Als je met de auto gaat, idd. je ruiten wassen. Al moet je dat waarschijnlijk opnieuw doen als je eruit komt, want de giraffen wassen ze ook...

In het eerste gedeelte van de route had ik veelal de telelens weer nodig (bij de bisons, herten etc.), maar tegen het einde (zeg maar na de rustplaats bij het restaurant in het midden) had ik de standaard zoom meer nodig. Zeker bij de giraffen kan dat heel leuk zijn want die komen vaak erg dichtbij, ze hangen met hun koppen recht voor je ruit of gaan plompverloren voor je auto staan. Ik denk dat je hier met een fisheye lens (die heb ik helaas niet) ook misschien heel erg leuke effecten kunt bereiken; Bijvoorbeeld een foto waarbij je duidelijk 'uit de voorruit' van de auto kijkt met zo'n giraffenkop ervoor die met zijn tong over je voorruit gaat. Voor de bus geldt denk ik zo'n beetje hetzelfde als voor de auto, hij rijdt dezelfde route.
TIP: Laat iemand anders rijden en ga op de bijrijdersstoel zitten om te fotograferen. Dan kun je eventueel ook nog van lens wisselen als het nodig is. Dat was mijn fout en daarom ook geen foto's van de giraffes, mijn tele zat erop, de rest lag achterin en ik zat er te dicht op...
Ik ben niet op de boot geweest, maar van wat ik zag is dat ook telewerk, je bent toch altijd wel minimaal een aantal meters van de oever verwijderd en de beesten komen niet op de boot af.
Dan nog de roofvogelshow, ABSOLUUT doen. Die is erg goed en door de opstelling kun je ze soms met een vrije achtergrond in de vlucht fotograferen. Beste positie leek mij te zijn staand achterop de tribune; Er stonden daar nl. een clubje nikonianen met D3's en 200-400 lenzen, ik dacht die zullen wel weten waar ze moeten staan. Ik stond zelf dus naast hen, zo'n beetje midden achterop de tribune met mijn rug tegen de houten afzetting en dit was het resultaat:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 34&t=27590" onclick="window.open(this.href)return false;
Dit was met de 80-200 zoombereik en dat ging dus erg goed. Het hielp ook dat die valkeniers vrij veel rondlopen.
Verder nog een goed humeur meenemen en je hebt een goede dag.