Ik raak gefrustreerd
Re: Ik raak gefrustreerd
Pienie,
Jij klaagt over de ondergrens van ISO200. Hier gaat het over de bovengrens, tot waar je acceptabele fotos zonder ruis kunt maken. Afhankelijk van wat je wilt.
Neem aan dat je de D700 bedoelt.
George
Jij klaagt over de ondergrens van ISO200. Hier gaat het over de bovengrens, tot waar je acceptabele fotos zonder ruis kunt maken. Afhankelijk van wat je wilt.
George
Ik zal uitleggen wat ik bedoel:george013 schreef:Pienie,
George
Ik ben in het bezit van een D300 en de laagste ISO waarde die ik in kan stellen is ISO 200.
Ik fotografeer vaak helikopters en bij mooi weer zit ik dan bij een sluitertijd van 1\250s en ISO200 al snel op een diafragma van 11 of meer.
Daarom ben ik blij dat de D7000, die ik zeker ga kopen, weer een echte ISO100 instelling heeft.
Het gaat bij mij dus niet om de bovenwaarde ivm de ruis maar om de onderwaarde ivm het diafragma.
Natuurlijk kan een grijsfilter een oplossing zijn maar ik ben niet zo op steeds filters verwisselen.
- Matthieu
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Pienie schreef:Ik zal uitleggen wat ik bedoel:george013 schreef:Pienie,
George
Ik ben in het bezit van een D300 en de laagste ISO waarde die ik in kan stellen is ISO 200.
Ik fotografeer vaak helikopters en bij mooi weer zit ik dan bij een sluitertijd van 1\250s en ISO200 al snel op een diafragma van 11 of meer.
Daarom ben ik blij dat de D7000, die ik zeker ga kopen, weer een echte ISO100 instelling heeft.
Het gaat bij mij dus niet om de bovenwaarde ivm de ruis maar om de onderwaarde ivm het diafragma.
Natuurlijk kan een grijsfilter een oplossing zijn maar ik ben niet zo op steeds filters verwisselen.
Ook de D300 kun je op iso 100 instellen namelijk iso op -1 LW instellen
even in je handleiding opzoeken bij blz 95 ev.........
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer
Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart
www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart
www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
- André
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
N.a.v. je verhaal, Pienie, ben ik eigenlijk wel benieuwd naar je resultaten van zaterdag. Kun je er een paar plaatsen ????
-1 LW kan inderdaad, maar dat is geen "echte" ISO100 maar is een softwarematig truukje.Ook de D300 kun je op iso 100 instellen namelijk iso op -1 LW instellen
Laatst gewijzigd door André op di sep 21 2010 9:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Klopt maar er staat ook dit:Matthieu schreef:Pienie schreef:Ik zal uitleggen wat ik bedoel:george013 schreef:Pienie,
George
Ook de D300 kun je op iso 100 instellen namelijk iso op -1 LW instellen
Het contrast is iets lager dan normaal in de meeste gevallen wordt een ISO gevoeligheid van ISO200 of hoger aanbevolen.
Daarom blijf ik erbij dat ik blij ben met een echte ISO100 instelling op de D7000.
Ik heb begrepen dat de sensor van de D300(s) ontworpen is voor standaard ISO 200. En ik schiet eigenlijk heel vaak in ISO 200. Waarom niet? Dat was in mijn film tijdperk mijn meest gebruikte ASA/ISO waarde.
De tweek ISO (dus - en +) gebruik ik niet. Dan gaat de kwaliteit alleen maar hard achteruit.
En natuurlijk kan de D700 veel beter om met ISO en de ruis. Maar ik heb nu eenmaal geen D700 geld. Zo is het vaak voor veel mensen.
En de D7000 klinkt allemaal mooi. Maar ook die komt er bij niet in.
Eerst mijn D300s opmaken. Die heeft nog veel klik werk te gaan. Pas als deze dood is komt er een nieuwe.
Hoe noemen ze dat ook alweer:
Je moet roeien met de riemen die je hebt.
De tweek ISO (dus - en +) gebruik ik niet. Dan gaat de kwaliteit alleen maar hard achteruit.
En natuurlijk kan de D700 veel beter om met ISO en de ruis. Maar ik heb nu eenmaal geen D700 geld. Zo is het vaak voor veel mensen.
En de D7000 klinkt allemaal mooi. Maar ook die komt er bij niet in.
Eerst mijn D300s opmaken. Die heeft nog veel klik werk te gaan. Pas als deze dood is komt er een nieuwe.
Hoe noemen ze dat ook alweer:
Je moet roeien met de riemen die je hebt.
De frustratie is minder geworden.
Mede door alle tips die hier gegeven zijn en waarvan ik er een flink aantal heb geprobeerd is het resultaat al een stuk beter (in mijn ogen)
Afgelopen en volgende week is er op de vliegbasis Volkel de Nato tiger meet, een lucht(en) oefening met een groot aantal vliegtuigen.
Afgelopen dinsdag lekker in de zon, afgelopen donderdag in mist en nevel lekker kunnen oefenen met allerhande instellingen.
Bij deze een aantal plaatjes.(wel gecropt en sommige iets bewerkt)
Ik zie dat ik aardig te kort kom tov anderen, maar mijn D60 met lenzen was rond de 400 euro, en de plaatjes waar je werkelijk de klinknagels kan tellen zijn vaak combinaties van vele, heel vele duizenden euro's.
Met vergelijken ben ik dus maar gestopt, met kijken niet want die eng scherpe foto's zijn zoooo mooooi.
Wederom alle commentaar welkom
1. Oostenrijkse SAAB 105

2. Franse Mirage 2000

3.Duitse Tornado

5.Turkse F-16

6. Mirage 2000 met vuiltje in de carburateur

7. Franse Mirage 2000

8. 2x Duitse Tornado

Mede door alle tips die hier gegeven zijn en waarvan ik er een flink aantal heb geprobeerd is het resultaat al een stuk beter (in mijn ogen)
Afgelopen en volgende week is er op de vliegbasis Volkel de Nato tiger meet, een lucht(en) oefening met een groot aantal vliegtuigen.
Afgelopen dinsdag lekker in de zon, afgelopen donderdag in mist en nevel lekker kunnen oefenen met allerhande instellingen.
Bij deze een aantal plaatjes.(wel gecropt en sommige iets bewerkt)
Ik zie dat ik aardig te kort kom tov anderen, maar mijn D60 met lenzen was rond de 400 euro, en de plaatjes waar je werkelijk de klinknagels kan tellen zijn vaak combinaties van vele, heel vele duizenden euro's.
Met vergelijken ben ik dus maar gestopt, met kijken niet want die eng scherpe foto's zijn zoooo mooooi.
Wederom alle commentaar welkom
1. Oostenrijkse SAAB 105

2. Franse Mirage 2000

3.Duitse Tornado

5.Turkse F-16

6. Mirage 2000 met vuiltje in de carburateur

7. Franse Mirage 2000

8. 2x Duitse Tornado

Laatst gewijzigd door bartv70 op za okt 09 2010 11:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
http://s816.photobucket.com/albums/zz86/danielleenbart/" onclick="window.open(this.href);return false;
- André
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Je laatste serie is inderdaad al een heel stuk beter. Toch wel handig he al die tips hier.
Misschien leuk on te weten, maar mijn foto's (een gedeelte althans) zijn op de officiele janhilgers.nl website geplaats. Naast mijn foto's ook veel foto's van andere fotografen, maar leuk is het wel natuurlijk.
Misschien leuk on te weten, maar mijn foto's (een gedeelte althans) zijn op de officiele janhilgers.nl website geplaats. Naast mijn foto's ook veel foto's van andere fotografen, maar leuk is het wel natuurlijk.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Iets verwisseld? nr. 6 en 8 zijn identiek en het bijschrift van nr. 6 klopt dus niet 

Oeps even recht zetten, dank jeBob42 schreef:Iets verwisseld? nr. 6 en 8 zijn identiek en het bijschrift van nr. 6 klopt dus niet
http://s816.photobucket.com/albums/zz86/danielleenbart/" onclick="window.open(this.href);return false;
- gvdnberg
- Clublid
- Contacteer:
Mooi Bart!!
Met name die twee Duitse Tornado's vind ik mooi vastgelegd!
groeten en nog bedankt voor de foto's van de ASK-21(Ginkelse Heide)
Gert van den Berg
Met name die twee Duitse Tornado's vind ik mooi vastgelegd!
groeten en nog bedankt voor de foto's van de ASK-21(Ginkelse Heide)
Gert van den Berg
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr