Nikkormat FT

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Plaats reactie
GdP

Nikkormat FT

Bericht door GdP » wo mei 23 2007 11:15 am

Wie weet hoe je een lens op een Nikkormat FT kan zetten? :(
Het probleem is dat filmgevoeligheid en max. lensopening eerst moet worden ingesteld. De handleiding ben ik inmiddels al jaren kwijt.
Gerrit

Afbeelding

RVK
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door RVK » wo mei 23 2007 12:09 pm

Als je aan de onderkant van de camera kijkt zie je op de sluitertijdenring een ASA schaalverdeling en een zwart venstertje (schuifje) dat je kan verschuiven en zo op de juiste ASA waarde kan instellen.

Lens op zetten gaat op de oude Nikon manier, lens met vorkje op f 5.6 zetten en op de camera plaatsen.

Daarna diafragma ring eenmaal helemaal naar het kleinste diafragma draaien en daarna naar het grootste.

Dan is alles ingesteld.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

RVK
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RVK » wo mei 23 2007 12:33 pm

Sorry dit is de beschrijving voor de Nikkormat FTN en die is afwijkend. Ik heb een Ft opgezocht en het gaat iets anders.

Op de zelfde ring als het pennetjes voor het vorkje zit een knopje (van voren gezien ca . 30 graden naar links ) dat je kan indrukken waarna je de ring met de pen kan verdraaien t.o.v. de sluitertijden ring.

Je kunt nu de ASA waarde op de voorkant van de ring instellen t.o.v. de rode punt aan de zijkant

Daarna lens opzetten zoals bij alle oude Nikons.

RVK

GdP

Bericht door GdP » do mei 24 2007 12:58 am

Ik denk dat er nog iets ontbreekt.
Ik meen me te herinneren dat de lensopening ook nog ergens in verwerkt moet worden. :?:

Gerrit

RVK
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RVK » do mei 24 2007 9:08 am

Door het heen en weer draaien van de diafragmaring wordt bij de meeste oude Nikkons het grootste diafragma ingesteld. Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat de pin in het vorkje valt maar als je de lenzen opzet met ingesteld op f5.6 gaat dat vanzelf.
Bij het afnemen van de lens blijft de pin in de juiste positie staan

Bij de Nikon F Photomic FTN ging het wat makkelijker daar de pin verend is en zo vanzelf in het vorkje valt
Ik heb gekeken maar kan niet vinden of er nog iets moet worden ingesteld maar ik denk het wel.
Als je de lens bij de Ftn indexeert wordt er en palletje meegenomen en verschijn er op de zijkant bij de schaalverdeling de grootste diafragma waarde.

Bij de FT kan ik dat niet vinden maar er staat ook een rode stip op het huis met daar tegenover een schaalverdeling, 1.4 tot 4.5.

Ik denk dat na instellen van de gevoeligheid en opzetten van de lens deze op het grootste diafragma gezet moet worden waarna je deze schaalverdeling zo draait dat de waarde op de schaalverdeling overeenkomt met het max. diafragma van de lens en wel tegenover de tweede rode stip staat.

Misschien heeft Hans Braakhuis nog een gebruiksaanwijzing of zijn er andere oud gedienden die nog weten hoe dat gaat.

Anders vergelijk de waarden van de belichtings meter van de FT met een losse belichtings meter of ander camera en kijk of dat overeen komt en wat de invloed is van deze instellingen.

Hoe kom je trouwens nog aan de juiste batterijen?

RVK

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

batterijperikelen

Bericht door George Fennes » do mei 24 2007 9:27 am

Het blijkt maar weer dat onze Gerrit, niet voor één gat te vangen is.

In dit geval voor één batterij :wink:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

GdP

Bericht door GdP » wo jun 06 2007 9:28 am

Het blijkt simpeler te zijn dan ik gedacht had.
Het is gewoon de max. lensopening zetten tegenover de gewenste ASA gevoeligheid. En dan gewoon de lens er op zetten. Deze wel in de f/5.6 stand.
Links en rechts draaien is ook niet nodig.
Camera werkt nog perfect!
Ook de lichtmeter vertoont geen noemenswaardige afwijking.
Nog even wat nieuwe afdichtingen er in plakken met een nieuw rubber voor de spiegel opvang en hij is weer bruikbaar.

Gerrit

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”