Bericht
door RVK » do mei 24 2007 9:08 am
Door het heen en weer draaien van de diafragmaring wordt bij de meeste oude Nikkons het grootste diafragma ingesteld. Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat de pin in het vorkje valt maar als je de lenzen opzet met ingesteld op f5.6 gaat dat vanzelf.
Bij het afnemen van de lens blijft de pin in de juiste positie staan
Bij de Nikon F Photomic FTN ging het wat makkelijker daar de pin verend is en zo vanzelf in het vorkje valt
Ik heb gekeken maar kan niet vinden of er nog iets moet worden ingesteld maar ik denk het wel.
Als je de lens bij de Ftn indexeert wordt er en palletje meegenomen en verschijn er op de zijkant bij de schaalverdeling de grootste diafragma waarde.
Bij de FT kan ik dat niet vinden maar er staat ook een rode stip op het huis met daar tegenover een schaalverdeling, 1.4 tot 4.5.
Ik denk dat na instellen van de gevoeligheid en opzetten van de lens deze op het grootste diafragma gezet moet worden waarna je deze schaalverdeling zo draait dat de waarde op de schaalverdeling overeenkomt met het max. diafragma van de lens en wel tegenover de tweede rode stip staat.
Misschien heeft Hans Braakhuis nog een gebruiksaanwijzing of zijn er andere oud gedienden die nog weten hoe dat gaat.
Anders vergelijk de waarden van de belichtings meter van de FT met een losse belichtings meter of ander camera en kijk of dat overeen komt en wat de invloed is van deze instellingen.
Hoe kom je trouwens nog aan de juiste batterijen?
RVK