Hoe voorkom je schaduw bij portretfotografie?
- André
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Hoe voorkom je schaduw bij portretfotografie?
Wat, waar en wanneer Arend ????
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
geef je cursussen?Arend-ho schreef:antwoorden zijn al gegeven.
maar dit is duidelijk je flitser.
nou kan het raam verduisteren sowieso geen kwaad..kan handig zijn.
ik heb nog een paar plekken open...leuk dagje voor je ?
Arend
Waar wanneer enz enz
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Regel dat graag even via een PB.diaan1979 schreef:geef je cursussen?Arend-ho schreef:ik heb nog een paar plekken open...leuk dagje voor je ?
Arend
Waar wanneer enz enz
Bedankt voor het aanbod, maar is van mij al wel heer ver weg....
Ik heb de tips opgevolgd en is al beter met de schaduw...
( alleen jammer van de hand van mijn zoon.., maar aldoende leert men

Ik heb de tips opgevolgd en is al beter met de schaduw...
( alleen jammer van de hand van mijn zoon.., maar aldoende leert men

Hallo Diaan,
Ik weet niet hoe je de flitser van je camera hebt ingesteld maar de laatste foto ziet er uit alsof al het licht van je cameraflitser komt. Je flitser moet altijd in M staan als je er een flitszet mee aan wil sturen.
Groeten Jan
Ik weet niet hoe je de flitser van je camera hebt ingesteld maar de laatste foto ziet er uit alsof al het licht van je cameraflitser komt. Je flitser moet altijd in M staan als je er een flitszet mee aan wil sturen.
Groeten Jan
- weimaraner
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Achtergrond is inderdaad een stuk beter maar zie weinig reflectie in de ogen van de softboxen dus misschien dat Grojan gelijk heeft?
Heb je trouwens ook nog een Nikon speedlight of alleen de Falcon Eyes flitsers? Als je ook nog een SB hebt kun je die eventueel gebruiken als haarlicht om je modellen wat meer los te maken van de achtergrond - doe ik ook regelmatig. Of je kunt er een kleur mee op je achtergrond flitsen als je de speedlight voorziet van een kleurengel, en achter je modellen opstelt gericht op je zwarte achtergrond.
Heb je trouwens ook nog een Nikon speedlight of alleen de Falcon Eyes flitsers? Als je ook nog een SB hebt kun je die eventueel gebruiken als haarlicht om je modellen wat meer los te maken van de achtergrond - doe ik ook regelmatig. Of je kunt er een kleur mee op je achtergrond flitsen als je de speedlight voorziet van een kleurengel, en achter je modellen opstelt gericht op je zwarte achtergrond.
Welke speedlight kun je me aanraden?
Er zijn zoveel verschillende .
Ik gebruik nu alleen mijn flitser van de camera
En de falkon. Eyes flitsset.
Er zijn zoveel verschillende .
Ik gebruik nu alleen mijn flitser van de camera
En de falkon. Eyes flitsset.
- weimaraner
- Clublid
- Contacteer:
Over speedlights/cameraflitsers/reportageflitsers of hoe je het wilt noemen zijn al vele topics volgeschreven maar als je er eentje van deze tijd wilt waar je aardig mee uit de voeten kunt en je fotografeert met Nikon zou ik al snel de SB600 aanraden. Maar als je je spullen toch al handmatig instelt (zoals je ongetwijfeld met je Falcon Eyes set ook doet) kun je ook met oudere modellen uit de voeten - zo gebruik ik regelmatig een SB24 in combinatie met mijn Falcon Eyes set.
Maar ik geloof dat ik afdwaal ...
Maar ik geloof dat ik afdwaal ...

dank je wel voor je reactie..
ik ga sparen haha
ik ga sparen haha
Heb idd de SB 600 gekocht
En van Honlphoto een filter kit
nu dit weekend lekker spelen

En van Honlphoto een filter kit
nu dit weekend lekker spelen

- weimaraner
- Clublid
- Contacteer:
Ben benieuwd naar de resultaten - maar neem aan dat we die hier wel voorbij zien komen. 

Mijn kindjes hadden geen zin vandaag dus maar even met een knuffel van mijn zoontje ( gespeeld
klinkt leuk hahah)

er komen wel meer resultaten moet morgen nl een foto van mijn kindjes en mijn neefje een foto maken
voor canvas voor cadeau voor mijn moeder

er komen wel meer resultaten moet morgen nl een foto van mijn kindjes en mijn neefje een foto maken
voor canvas voor cadeau voor mijn moeder
Eén ding mis ik nog in dit topic...
Je hebt duidelijk nog niet veel kaas van studiotechnieken en flitslicht gegeten. Waarom gebruik je dan in hemelsnaam 3 flitsers??? Hoe meet je het licht? Hoe stuur je de FE's aan?
Als je het jezelf makkelijker wil maken...haal die SB600 van je camera af, berg één van de twee FE flitskoppen op en ga eerst eens oefenen/spelen met 1 lamp...! (er is ook maar één zon) En dit is niet "denegerend" bedoeld...maar met één lamp zie je gewoon veel beter wat licht doet, daarnaast is je ruimte van 3 bij 3 veel te klein om defitg met meerdere lampen te kunnen werken.
Begin eens met één lamp op 45 graden van het model eventueel een reflector aan de andere kant om die ook wat uit te lichten en ga daar eens mee spelen...lamp hoger, lager, dichterbij, etc. Dan wat met de stand en positie van de reflector spelen. Zie je veel beter wat licht doet en wat jouw flitser doet.
Budgetwise kun je de flitser in die kleine ruimte prima aansturen met een sync-kabel...en anders kost een RF602 trigger setje ook bijna niets.
Als je dan tevreden bent over je resultaat met één flitser...pak dan die andere er eens bij als bijvoorbeeld haarlicht, achtergrondverlichting, etc. Als je met studioflitsers werkt zou ik die SB600 sowieso van de camera af laten overigens...frontaal licht is bijna nooit "mooi".
Je hebt duidelijk nog niet veel kaas van studiotechnieken en flitslicht gegeten. Waarom gebruik je dan in hemelsnaam 3 flitsers??? Hoe meet je het licht? Hoe stuur je de FE's aan?
Als je het jezelf makkelijker wil maken...haal die SB600 van je camera af, berg één van de twee FE flitskoppen op en ga eerst eens oefenen/spelen met 1 lamp...! (er is ook maar één zon) En dit is niet "denegerend" bedoeld...maar met één lamp zie je gewoon veel beter wat licht doet, daarnaast is je ruimte van 3 bij 3 veel te klein om defitg met meerdere lampen te kunnen werken.
Begin eens met één lamp op 45 graden van het model eventueel een reflector aan de andere kant om die ook wat uit te lichten en ga daar eens mee spelen...lamp hoger, lager, dichterbij, etc. Dan wat met de stand en positie van de reflector spelen. Zie je veel beter wat licht doet en wat jouw flitser doet.
Budgetwise kun je de flitser in die kleine ruimte prima aansturen met een sync-kabel...en anders kost een RF602 trigger setje ook bijna niets.
Als je dan tevreden bent over je resultaat met één flitser...pak dan die andere er eens bij als bijvoorbeeld haarlicht, achtergrondverlichting, etc. Als je met studioflitsers werkt zou ik die SB600 sowieso van de camera af laten overigens...frontaal licht is bijna nooit "mooi".
Ik heb de eerste foto in het topic ook nog even bekeken en zie dat ook bij deze foto alleen het licht van de cameraflitser te zien is. Dus alle tips over het raam en het plaatsen van je flitsers zullen niet helpen als je de flitszet niet goed aanstuurt.
Groeten Jan
Groeten Jan