D90 kopen als eerste digitale reflex ?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
M@rcel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: D90 kopen als eerste digitale reflex ?

Bericht door M@rcel » vr okt 08 2010 3:39 pm

V60 schreef:D90 + 18-105 VR komt me op een € 830 te staan. Denk dat dit al een lagere prijs is dan enkele maanden geleden. Waarschijnlijk zijn er lagere prijzen te vinden maar ik hoop toch ook op een beetje service en uitleg.
En in een fotozaak uitleg vragen om dan naar een MM ofzo te lopen om enkele euro's uit te sparen vind ik niet correct.

De raad om door te sparen voor een D7000 ga ik niet opvolgen omdat ik voor mezelf vind dat ik al genoeg ga uitgeven :). Zo een D7000 gaat toch enkele honderden euro's meer kosten terwijl er op de D90 blijkbaar toch weinig valt aan te merken.
Een belangrijke reden om een D7000 boven een D90 te kiezen is zoals het er naar lijkt de betere en snellere autofocus. Als je die snelheid nodig hebt (bijvoorbeeld bij sportfotografie bij weinig licht), dan is het een goede reden om de D7000 te nemen. ISO waarden van de D7000 lijkt ook beter te zijn, maar een hoge iso gaat altijd ten koste van dynamisch bereik. Mocht het zo zijn dat je toch veel foto's gaat maken met iso waarden tussen de 800-1600, dan kun je beter gaan investeren in lichtsterke lenzen met een hogere AF snelheid. De kitlens is eerder de beperking dan de D90.

De 18-105 VR is niets mis mee voor normaal gebruik. De 16-85 wordt gezien als de betere lens, maar het verschil is minimaal (je hebt lab test resultaten nodig om het verschil te kunnen bepalen met worst case scenario's) en het prijsverschil is aardig groot.

Ik ga in elk geval eerst mijn eigen beperkingen bepalen, daarna die van kitlenzen, en ben ik dan nog niet tevreden, dan koop ik de dan reeds uitgegeven vervanger van de D300S, de D400, dat lijkt mij een veel betere upgrade dan de stap naar de D7000.

seamer

Bericht door seamer » vr okt 22 2010 8:58 pm

Ik heb namelijk ook recent een D90 gekocht, met 18-105 en 70-300. Nu heb ik niet de lenzen die jij al had maar ik ben uiterts tevereden met het hele set wat in heb aangeschaft. Mijn D90 heeft zijn vuurdoop gehad in Namibië heb daar een rondreis gemaakt van 19 dagen de camara heeft veel te verduren gehad, maar de resultaten waren subliem. De 70-300 heeft ongeveer 1200 a 1300 gemaakt en ik kan niet anders zeggen 100% tevreden. Ik heb in het verleden met minolta gefotograveerd en moest dus ook afstand doen van alles wat ik had, camara's en lenzen enz, ik deed wel met pijn in mijn hart maar ik heb het naast mij neer gelegd. Het hele set kost wel wat ik begrijp dat ook goed, maar de keus zal je niet tegen vallen.
Ik zou bij verder correspondentie wel wat foto's kunnen sturen voor de resultaten. :arrow:

server666

Bericht door server666 » vr okt 22 2010 9:11 pm

seamer schreef:Ik heb namelijk ook recent een D90 gekocht, met 18-105 en 70-300. Nu heb ik niet de lenzen die jij al had maar ik ben uiterts tevereden met het hele set wat in heb aangeschaft. Mijn D90 heeft zijn vuurdoop gehad in Namibië heb daar een rondreis gemaakt van 19 dagen de camara heeft veel te verduren gehad, maar de resultaten waren subliem. De 70-300 heeft ongeveer 1200 a 1300 gemaakt en ik kan niet anders zeggen 100% tevreden. Ik heb in het verleden met minolta gefotograveerd en moest dus ook afstand doen van alles wat ik had, camara's en lenzen enz, ik deed wel met pijn in mijn hart maar ik heb het naast mij neer gelegd. Het hele set kost wel wat ik begrijp dat ook goed, maar de keus zal je niet tegen vallen.
Ik zou bij verder correspondentie wel wat foto's kunnen sturen voor de resultaten. :arrow:
Ik heb serieuze interesse voor de Nikon D90 met beide lenzen (18-105 en 70-300) en zou heel graag wat foto's van je zien "seamer"!
Ben reeds aan het sparen en kijk rond de maand november-december 2010 wat de prijzen gaan doen. Ik vind de D 7000 iets te duur en zou ruim uit de voeten kunnen met de D90 (mooie camera-veel mogelijkheden)

henk0405

Bericht door henk0405 » vr okt 22 2010 9:21 pm

ik heb sinds dit jaar ook een D90 aangeschaft, met de 18-105 lens, maar de 70-300 van Tamron erbij.
ik moet zeggen, ik ben er hartstikke tevreden mee en zou eigenlijk niks anders meer willen.
't is idd wel een bedrag wat je ervoor moet neerleggen, maar dan heb je ook een geweldige camera.

Tony D
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Tony D » vr okt 22 2010 11:24 pm

seamer schreef:Ik heb namelijk ook recent een D90 gekocht, met 18-105 en 70-300. Nu heb ik niet de lenzen die jij al had maar ik ben uiterts tevereden met het hele set wat in heb aangeschaft. Mijn D90 heeft zijn vuurdoop gehad in Namibië heb daar een rondreis gemaakt van 19 dagen de camara heeft veel te verduren gehad, maar de resultaten waren subliem. De 70-300 heeft ongeveer 1200 a 1300 gemaakt en ik kan niet anders zeggen 100% tevreden. Ik heb in het verleden met minolta gefotograveerd en moest dus ook afstand doen van alles wat ik had, camara's en lenzen enz, ik deed wel met pijn in mijn hart maar ik heb het naast mij neer gelegd. Het hele set kost wel wat ik begrijp dat ook goed, maar de keus zal je niet tegen vallen.
Hier hetzelfde traject: ik heb zo'n dertig jaar met Minolta's gefotografeerd, ook digitaal met de 7D. Tot zich een mogelijkheid voordeed om een andere camera te kopen en toen voor de D90 gekozen met de 16-85 en de 70-300 erbij, allebei Nikkor lenzen. Ik heb nog geen dag spijt gehad. Heerlijke camera en dito lenzen!

Tony D
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie

Gideon
Forumlid
Forumlid

Bericht door Gideon » za okt 23 2010 12:41 am

server666 schreef:
Ik heb serieuze interesse voor de Nikon D90 met beide lenzen (18-105 en 70-300) en zou heel graag wat foto's van je zien "seamer"!
Ben reeds aan het sparen en kijk rond de maand november-december 2010 wat de prijzen gaan doen. Ik vind de D 7000 iets te duur en zou ruim uit de voeten kunnen met de D90 (mooie camera-veel mogelijkheden)
Wacht niet te lang met de aanschaf van je d90. De laatste 400 stuks zijn naar NL gekomen. Hierbij houdt het op voor de D90

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » za okt 23 2010 3:30 pm

Gideon schreef:Wacht niet te lang met de aanschaf van je d90. De laatste 400 stuks zijn naar NL gekomen. Hierbij houdt het op voor de D90
Waar haal je die wijsheid vandaan? :huh:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Gideon
Forumlid
Forumlid

Bericht door Gideon » za okt 23 2010 3:39 pm

Patrick schreef:
Gideon schreef:Wacht niet te lang met de aanschaf van je d90. De laatste 400 stuks zijn naar NL gekomen. Hierbij houdt het op voor de D90
Is dat belangrijk voor jou dan? Ik geef aan dat je niet te lang moet wachten, de voorraden van de D90 zullen niet meer aangevuld worden.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » za okt 23 2010 6:12 pm

Gideon schreef:
Patrick schreef:
Is dat belangrijk voor jou dan? Ik geef aan dat je niet te lang moet wachten, de voorraden van de D90 zullen niet meer aangevuld worden.
Op zich niet. Maar je bent erg stellig in je bewering. En het is een soort informatie die (bijna) niemand heeft. Het leek me geen hele vreemde vraag. :?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » za okt 23 2010 8:55 pm

Gideon schreef:
Patrick schreef:
Uit dezelfde glazen bol die ik daar al eerder heb zien schemeren? :huh:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”