emdeklerk schreef:Er moet helemaal niets, maar het kan handig zijn een balhoofd te monteren voor staande opnamen en voor als je de camera naar beneden of omhoog wilt neigen.
Het weglaten van een kop of balhoofd kan alleen als je zeker weet uitsluitend recht voor je uit, en liggende opnamen te zullen maken.
emdeklerk
Ik ben het niet snel oneens met uw doorgaans wijze woorden, echter een balhoofd op een monopod in combinatie met een tele om sportfotografie te bedrijven is een redelijk drama.
Uit ervaring kan ik zeggen dat het objectief dan een constante neiging zal hebben om naar links of naar rechts om te vallen omdat je eigenlijk het balhoofd los wil hebben om flexibel te zijn maar dan aan de andere kant continue bezig zal zijn om de zijdelingse valneiging te compenseren.
Er zijn in mijn ogen 2 opties voor sportfotografie met een tele. De eerste is om een scharnierende kop te monteren. Deze heeft alleen de mogelijkheid om op en neer te schommelen en niet om van links naar rechts te bewegen. Een tweede optie (maar die is minder voor een monopod geschikt) is een complete schommelkop van bijvoorbeeld Wimberley, ook Manfrotto heeft er een
Dit is een schommel kop
Een nette kop voor op een monopod is deze:
Ze zijn ook wat goedkoper te verkijgen van Manfrotto