raw openen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Kroontje

Re: raw openen

Bericht door Kroontje » do okt 28 2010 8:51 pm

george013 schreef:
george013 schreef:Stop de kaart in de kaartlezer en bekijk deze, dus zonder te copieeren. Staan je bestanden erop zoals verwacht, dan vind er een verandering plaats vanaf dit moment. Staan ze er niet op zoals verwacht, dan moet je het probleem zoeken in de camera.
George
Wat hier staat is toch geen Chinees?
George
Moet het nou op deze manier :twisted: Even Off Topic :wink:
Kroontje

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » vr okt 29 2010 5:25 pm

George ik heb geen kaarlezer ! ik laad altijd rechtstreeks vanaf de camera.
De manier waarop je het schrijft komt niet vriendelijk over. Ik weet waar ik mee bezig ben
en ik hou er niet van om als dom ergens neergezet te worden.

Het is dat ik je ken en weet dat je het niet zo bedoeld.
Verder Zand erover er word al genoeg gekibbeld op fora,s en ik wil me hier niet ook toe laten verleiden.

Ondertussen antwoord gehad van Nikon en een bestandje gedownload dit werkt helaas niet.
Dus we gaan weer verder vragen en hopelijk komt de oplossing.
Het is toch wel fijn dat Nikon je met dit soort problemen helpt..
NAS Buikpijn

george013

Bericht door george013 » vr okt 29 2010 6:25 pm

Nicole, Je logica, voor zover aanwezig, ontgaat me.
Je hebt een probleem met het openen van NE-bestanden van de D300. Eerst denk je alleen bij het openen en dan blijkt dat ze niet op schijf staan, althans je kunt ze niet vinden.
Wat ik probeer is je op een volgens mij logische manier het traject foto maken tot foto bewerken te volgen om dan tot een punt te komen waar je kunt zeggen: hier gaat het fout.
En het eerste wat ik dan wil weten is of de camera de foto wel maakt. Zou je ook kunnen zien op je schermpje, daar wordt de extensie ook vermeld.
En zo ga jet het lijntje verder volgen.
Maar we weten nog steeds niet of de camera de foto maakt. Ga me nu niet vertellen dat je dat kunt horen aan het wegschrijven.
George

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » za okt 30 2010 7:42 am

George, je kunt horen aan het wegschrijven en de snelheid of het een Nef of jpgje is.
Als je jpgjes maakt kun je sneller achter elkaar doorklikken. Je hoort en merkt het dus zeker wel !
Probeer zelf maar eens.. als ik snel foto's wil maken en meerdere achter elkaar fotografeer ik
met Jpgjes..
De camera slaat ze bij mij niet op als Nefjes dat is het probleem.
Hij maakt er 2 jpgjes van en geen jpgje en een Nef.

(Het stukje "voor zover aanwezig" in de eerste zin mag je weglaten van mij.
Dit kleineert en zoals ik al zei hou ik er niet van om iemand als dom of jezelf als slim te bestempelen)
NAS Buikpijn

Adriaan
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

raw openen

Bericht door Adriaan » za okt 30 2010 9:40 am

Nicole hoe heb je gezien dat er twee jpg's opgeslagen zijn? Door met de verkenner naar je dcim-map te gaan? Grt. Aad

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » za okt 30 2010 9:49 am

Nicole: Wat zie je als je via de verkenner het fotomapje opent? Zie je dan ook geen NEF files? Welk programma gebruik je om je foto's op de PC te zetten?

:D zie net dat Adriaan ook op dat idee was gekomen.

Kijk ook eens in dit topic: http://www.nikon-club.nl/forum/viewtopi ... 35&t=22610" onclick="window.open(this.href);return false;
Misschien staat daar de oplossing?
Laatst gewijzigd door Riemke op za okt 30 2010 10:17 am, 1 keer totaal gewijzigd.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

george013

Bericht door george013 » za okt 30 2010 10:14 am

Ze kan het ook op het schermpje zien. Heb net even gekeken maar de D300 ondersteunt geen mass-storage device. Toch maar voor een paar euro een kaartlezer kopen.
George

Adriaan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Adriaan » za okt 30 2010 10:18 am

george013 schreef:Ze kan het ook op het schermpje zien. Heb net even gekeken maar de D300 ondersteunt geen mass-storage device. Toch maar voor een paar euro een kaartlezer kopen.
George
Ik heb geen D300 meer. Maar kun je niet via de usbkabel naar het kaartje in de camera navigeren?
Ik lees pagina 225 van de handleiding. Daar staat dat Mass storage wel beschikbaar is.
Daar moet je de camera dan dus wel op instellen.
Ben benieuwd!
Aad

george013

Bericht door george013 » za okt 30 2010 10:46 am

Foutje van mij. Zat te kijken bij de D3000, nulletje teveel.
Maar hoe dan ook, ze moet op de kaart kijken en dat weigert ze nog steeds konsekwent.
George

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » za okt 30 2010 10:54 am

@adriaan, als ik ze opsla zie ik dat en je ziet het aan de groote van het bestand.
Ik kan idd via het kabeltje naar mijn kaart die in de camera zit maar vanuit het kaartje kan ik ze niet rechtsteeks openen.
Ik kan wel zien dat als het nefjes zijn ik de foto niet gelijk kan zien in de camera en jpgjes wel.
Dit doordat ik vergeleken heb met de Nefjes die hij wel maakt als ik de camera instel op alleen Nef.

@Riemke ik gebruik geen programma ik haal ze rechtstreeks van de camera door de camera te openen D300 en dan alles selecteren en kopieren.
Ik ga het topic even doorneuzen dank je.

@adriaan ik zal het stukje even opzoeken over de Mass storage in de handleiding.

@George ik had deze nooit nodig het ging altijd goed als ik fotografeerde in Nef of in Jpg.
Alleen als ik in beide fotografeer niet. Dus vind het dan zonde om iets te kopen wat ik niet nodig heb.

Ik ga vanmiddag naar een kennis en daar op zijn pc zal ik het ook proberen kijken wat hij dan doet.

Bedankt voor het meedenken.
NAS Buikpijn

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » za okt 30 2010 10:57 am

Ik zal zondag ook het programma View NX instaleren, zoals in het topic die Riekme me gaf.
NAS Buikpijn

george013

Bericht door george013 » za okt 30 2010 11:00 am

Nicole,
Kun je de extensies van je bestanden niet zien? Moet je gelijk veranderen, ervan uitgaande dat je Windows hebt.
Maar op je schermpje moet je het ook kunnen zien. Bij mij, D80, wordt de extensie wel vermeld.
George

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » za okt 30 2010 11:07 am

@George ik kan het op mijn camera wel zien.
gelijk vanuit de camera op mijn pc niet..hoe kan ik dat instellen dan?
Bedankt dat je ondanks ons kleine woordewisseling nog meedenkt :wink2:
NAS Buikpijn

Adriaan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Adriaan » za okt 30 2010 11:12 am

Nicole, Vaak is de optie "bekende extensies verbergen" in windows aangevinkt. Die optie (bij mapinstellingen) moet je uitvinken zodat je alle extensies kunt zien.
Als je de camera op mass storage zet kun je via de verkenner op het kaartje kijken. Je negeert alle boodschappen van windows, gaat naar "deze computer" en je ziet de kaart omdat het dan een verwisselbare schijf is.
Zie je daar de bestanden is er niks met de camera aan de hand. Zie je ze niet is daar iets mis. Oja: formatteer je kaart in de camera voordat je de testopnames gaat maken...hebben we dat ook ge-elim ineerd!
Benieuwd! Groeten, Aad

Adriaan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Adriaan » za okt 30 2010 11:14 am

Ik zie dat George en ik elkaar nu voorbij rennen...ik ga even boodschappen doen.
Zie over een uurtje wel weer.
Groeten: Aad

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”