Portretten [verzamel]

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Portretten (verzamel)

Bericht door Riemke » ma nov 08 2010 8:20 am

@San: Als dit je eerste keer in de studio is, dan belooft dat nog heel van moois! :D
@Ale: Mooi portret van Barbara. Schitterende ogen heeft ze. Vanwaar het gebruik van die CTO gel? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Aan de onderkant had je m.i. iets meer ruimte kunnen laten. Ze zit nu een beetje "ingeklemd"
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » ma nov 08 2010 11:05 am

Riemke schreef:@Ale: Mooi portret van Barbara. Schitterende ogen heeft ze. Vanwaar het gebruik van die CTO gel? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Aan de onderkant had je m.i. iets meer ruimte kunnen laten. Ze zit nu een beetje "ingeklemd"
Bedankt voor het compliment en tip Riemke, moeite genoeg om die brommers van de oprit te houden... :D

Waarom heb ik de CTO gel gebruikt? Het licht was gisteren niet van die aard dat je een herfstgevoel zou krijgen. Het was koud en grauw. De dames wilde perse een fotoshoot omdat het droog was. Nou, ik kan je verzekeren die hebben kou geleden. Om nu toch wat herfstkleur aan de foto mee te geven had ik bedacht om die full CTO op de achterste flitser te plaatsen en zodoende een "herfstzonnetje" met de specifieke kleur te creëren.

Om te laten zien hoe het licht was, hieronder een groepsfoto van de ladies. Camera links een SB-900 in softbox, boven (achter) de dames, via een boom aan statief, een SB-900 voor haar / rim licht. Lichtratio was hier 1:2. Kijk naar de kleuren, was al niet echt onder de indruk op het LCD scherm dat dit herfst moest zijn. Vandaar dus de creativiteit, al zeg ik het zelf, met de full CTO.

Afbeelding

Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » ma nov 08 2010 1:57 pm

Herfstsfeertje?

Afbeelding

San

Bericht door San » ma nov 08 2010 3:25 pm

Leuke meiden zo .. Riemke mag ik vragen hoe je dat warme herfstsfeertje hebt gekregen? Ik vind het heel natuurlijk gedaan zo.

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » ma nov 08 2010 5:15 pm

Ik heb de JPEG in Camera RAW geopend en de kleurtemperatuur iets opgeschroefd. Daarna de achtergrond wat donkerder gemaakt door de laag te dupliceren en de meiden weer "terugpoetsen" d.m. v. laagmasker. Tenslotte selectief de verzadiging van de herfstkleuren in de achtergrond opgeschroefd d.m.v. Nik Software Viveza, een plugin die werkt met kleursturingspunten. Daarmee kun je selectief de kleuren oppeppen zonder dat die handeling van invloed is op de rest van de foto.

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » ma nov 08 2010 6:30 pm

Riemke schreef:Herfstsfeertje?
Top Riemke, ik bombardeer je echt tot PS Queen van NCN! Lekkere warme kleuren zo. Maar je kent me wat langer dan vandaag en weet dat ik een lui varken ben. Hoe krijg ik die nu voor elkaar in camera? WB instellen op een hogere graad K, de verzadiging per profiel aanpassen... Hmmm, dan toch maar voor jouw optie kiezen en de post processing weg inslaan.
Hoe dan ook, het ziet er top uit!
Bedankt,

ALE

San

Bericht door San » ma nov 08 2010 6:56 pm

Bedankt voor de toelichting Riemke : )

Adriaan
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Adriaan » ma nov 08 2010 8:12 pm

Hoi Arthur en Riemke,
Misschien een vreemde vraag maar zijn de ogen van de dames ook ge "pre-processed"?
Ik vind dat zo mooi zo'n scherpe oogopslag. Maar bij mij is gewoon alles even scherp...
Groeten, Aad.

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » ma nov 08 2010 8:23 pm

Niks te danken San! :D
@Arthur: Het mooiste is natuurlijk als je het allemaal in de camera kunt doen, maar helaas zijn de omstandigheden niet altijd goed in ons koude kikkerlandje. Foiograferen in NEF is dan ook eerste vereiste, zodat je naderhand de WB nog kunt corrigeren. Heb je hier de auto WB gebruikt?
Ik maak meestal met dit soort weersomstandigheden een handmatige witbalans.
PS-queen van de NCN? :D Dank voor het compliment!

@Adriaan: Soms kunnen ogen erg donker lijken in een portret. In dat geval ga ik wel eens met shadow/highlight aan de gang om wat meer doortekening te krijgen. Evt kun je de ogen met USM (Unsharp Mask) nog wat extra verscherpen. De ogen moeten in een portret eigenlijk altijd goed scherp zijn; het is het eerste waar je naar kijkt.

Adriaan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Adriaan » ma nov 08 2010 9:23 pm

Mag ik een voorbeeld geven:
Afbeelding
Hangt hier achter mij op A3.
Ik vind het mooi...maar ik mis die sprekende ogen....

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » ma nov 08 2010 9:56 pm

Oef Adriaan, dat kan ik me indenken dat je die foto op A3 hebt laten afdrukken. Wat een kanjer! Echt schitterend.

@Riemke,
Onderstaand een bewerkt volgens de Riemke Methode, althans dat probeer ik na te bootsen. Hoor graag of ik in de buurt ben gekomen.
Ik denk niet dat het je verbaast dat ik altijd in NEF fotografeer en merendeel ook de WB manueel instel zoals ook de overige zaken. De foto is eveneens gemaakt met twee SB-900, 1 camera links op 45 graden door softbox en een camera rechts, 90 graden. Lichtratio hier 1:4

Afbeelding

Op- en aanmerkingen altijd welkom!
Groet,

ALE

Adriaan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Adriaan » ma nov 08 2010 10:05 pm

Arthur...neem je me nu in de maling? :oops:

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door hans1956 » ma nov 08 2010 10:12 pm

Goeiendag wat zie ik hier prachtige foto's voorbij komen.
@Arthur je bent vreselijk goed bezig en ik vind het top van Riemke hoe zij met PS aan de gang is en dat weer uitdraagt zodat het er nog mooier uit ziet. En wat ben jij toch een, in jou woorden, "bofbibs" met zulke mooie meiden!!!

Een klein puntje van kritiek :oops: :oops: De mascara van Barbara vind ik niet mooi! Zou wat mij betreft iets fijner opgebracht kunnen worden. Zoals bij het middelste meisje.
Verder top platen!!!

@Adriaan en San ook jullie foto's zien er prachtig uit.
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » ma nov 08 2010 10:20 pm

hans1956 schreef:Een klein puntje van kritiek :oops: :oops: De mascara van Barbara vind ik niet mooi! Zou wat mij betreft iets fijner opgebracht kunnen worden. Zoals bij het middelste meisje.
Kun je ze dat even zelf zeggen svp :D Wij geven dit bij wijze van spreken iedere dag aan, maar luisteren ho maar :cry:
Bedankt voor de complimenten,

ALE

Adriaan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Adriaan » ma nov 08 2010 10:28 pm

Dankjewel Hans. Ik bloos een beetje want ik heb een "rechttoerechtaan" foto, zonder crop enzo doorgestuurd (voor de eerste keer op dit forum) omdat ik benieuwd ben naar de "ogen-methode".
Groeten: Aad.

Plaats reactie

Terug naar “Portret, studio en mode”