En die ca 20.000 foto's heb je allemaal in de sportzalen gemaakt?
Ik probeer me me in de situatie van de TS te verplaatsen. Hij zoekt oplossing voor zijn probleem in de zaal. En, wat ik begrijp is dat hij met diaframa's van 2.8 tot 5,6 werkt.
Naar mijn ervaring gaat die 5,6 bij zaalsporten niet werken. De suggesties van Ronald onderschrijf ik helemaal, maar dan nog vind ik persoonlijk 2.8 te weinig.
Scherpstellen met D3
- Matthieu
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Scherpstellen met D3
\
Ach.....valt allemaal nogal mee hoor.
Voor zaal sporten geldt in het algemeen wat matig TL licht.
Ik kom zelf regelmatig in sportzalen voor reportages.
Er zijn best wel mogelijkheden hoor....Hoef je niet eens
tot extreem hoge iso's
Ik heb het idee dat TS dat ook bedoeld
maar enkel een probleem heeft met scherpstellen.
Daar heb ik al op gereageerd.
Hier een simpel voorbeeldje die ik recent gemaakt heb.
Camera Nikon D3
Exposure 0.008 sec (1/125)
Aperture f/2.8
Focal Length 38 mm
Focal Length 38.9 mm
ISO Speed 800
Exposure Bias 0 EV

tot extreem hoge iso's
Camera Nikon D3
Aperture f/2.8
Focal Length 38 mm
Focal Length 38.9 mm
ISO Speed 800
Exposure Bias 0 EV

Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer
Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart
www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
- yo-1
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
uuuuuuhhhhhh, ja. Dat wil zeggen, indoor in overdekte zwembaden, dus vergelijkbaar..Wilci schreef:En die ca 20.000 foto's heb je allemaal in de sportzalen gemaakt?
Nikon: D4, 14-24 F2.8, 24-70 F2.8, 24-120 F4, 70-200 F2.8 VRII, 300 F2.8 VRII, SB-900, SB-700, TC-14 II
Hallo allemaal,
Fijn hier zoveel reacties te mogen ontvangen van jullie.
Ik ga morgen even kijken naar wat voorbeeld foto,s, zodat jullie er even naar kunnen kijken.
De vele vragen en antwoorden moet ik natuurlijk nog even inventariseren en op de site vermelden, dus dat kost even wat tijd.
Ook ga ik alle links even nalezen en de tips uitproberen.
Klopt het dat het AF -C systeem alleen op 9 bps alle beelden blijft scherpstellen? en dat dit dus NIET gebeurt met 10 en 11 bps?
Dan zou de AF-C alleen het eerste beeld scherpstellen....????? heb ik dat dus goed begrepen van jullie?
Wat de sluitertijden van mijn foto,s betreft, die zal ik ook nog even nakijken en vermelden.
Allemaal alvast bedankt voor jullie reacties en het meedenken. Ik hoop hier vaak terug te kunnen komen en zo elkaar te kunnen helpen. Rest mij jullie allemaal nog een hele fijne dag toe te wensen.
mvg
Christo
Fijn hier zoveel reacties te mogen ontvangen van jullie.
Ik ga morgen even kijken naar wat voorbeeld foto,s, zodat jullie er even naar kunnen kijken.
De vele vragen en antwoorden moet ik natuurlijk nog even inventariseren en op de site vermelden, dus dat kost even wat tijd.
Ook ga ik alle links even nalezen en de tips uitproberen.
Klopt het dat het AF -C systeem alleen op 9 bps alle beelden blijft scherpstellen? en dat dit dus NIET gebeurt met 10 en 11 bps?
Dan zou de AF-C alleen het eerste beeld scherpstellen....????? heb ik dat dus goed begrepen van jullie?
Wat de sluitertijden van mijn foto,s betreft, die zal ik ook nog even nakijken en vermelden.
Allemaal alvast bedankt voor jullie reacties en het meedenken. Ik hoop hier vaak terug te kunnen komen en zo elkaar te kunnen helpen. Rest mij jullie allemaal nog een hele fijne dag toe te wensen.
mvg
Christo
-
- Forumlid
Met dank aan Matthieu: pag 88 van de handleiding:Christo schreef:..Klopt het dat het AF -C systeem alleen op 9 bps alle beelden blijft scherpstellen? en dat dit dus NIET gebeurt met 10 en 11 bps?...
Continu hoog
In de ontspanstand Continu hoog is de maximale beeldsnelheid 9 bps bij de instelling [FX-formaat (36 × 24)] of [5 : 4 (30 × 24)]. Voor de maximale beeldsnelheid bij opnamen in DX-formaat (24 × 16) kunt u kiezen uit 9, 10 en 11 bps via persoonlijke instelling d2 ([Opnamesnelheid] > [Continu hoog], p. 320). (Bij een beeldsnelheid van 10 of 11 bps wordt de scherpstelling vergrendeld op de waarde voor de eerste opname in elke serie en bij weinig licht wordt ook de belichting vergrendeld op de waarde voor de eerste opname.)
Het verwarrende van deze tekst is m.i. dat je het zo kan lezen dat 10 of 11 bps alleen voor DX formaat zou gelden.
Maar bij 9 bps zou hij bij iedere opname moeten scherpstellen.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Fijne foto maar lijkt me qua onderwerp en gevolgen voor noodzakelijke korte sluitertijd en snelle AF niet goed vergelijkbaar met waar de TS mee bezig is. Ik citeer de TS "De sport is twirling, een hele snelle danssport, met allerlei sprongen en koprollen, maar ook ander snelle draaibewegingen.".Matthieu schreef:\
tot extreem hoge iso's
Camera Nikon D3
Aperture f/2.8
Focal Length 38 mm
Focal Length 38.9 mm
ISO Speed 800
Exposure Bias 0 EV
Niet voor niets zie je bij jouw foto op 1/125 zo mooi die beweging in de figuur rechts op de foto.
Nu kan je nog wel wat winnen aan sluitertijd met een D3/D700-sensor op de hoge iso's maar als ik serieus met binnen(sport/theater etc.)fotografie bezig zou zijn is mijn keuze de D3s plus de flexibiliteit van een f2.8 zoom. Ik vond de kwaliteit van de hoge iso's op een D3s echt een openbaring die heel veel extra speelruimte biedt.
- Matthieu
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Sorry luc, snap je reactie niet zo.Skippy schreef:Fijne foto maar lijkt me qua onderwerp en gevolgen voor noodzakelijke korte sluitertijd en snelle AF niet goed vergelijkbaar met waar de TS mee bezig is. Ik citeer de TS "De sport is twirling, een hele snelle danssport, met allerlei sprongen en koprollen, maar ook ander snelle draaibewegingen.".Matthieu schreef:\
tot extreem hoge iso's
Camera Nikon D3
Aperture f/2.8
Focal Length 38 mm
Focal Length 38.9 mm
ISO Speed 800
Exposure Bias 0 EV
Niet voor niets zie je bij jouw foto op 1/125 zo mooi die beweging in de figuur rechts op de foto.
Nu kan je nog wel wat winnen aan sluitertijd met een D3/D700-sensor op de hoge iso's maar als ik serieus met binnen(sport/theater etc.)fotografie bezig zou zijn is mijn keuze de D3s plus de flexibiliteit van een f2.8 zoom. Ik vond de kwaliteit van de hoge iso's op een D3s echt een openbaring die heel veel extra speelruimte biedt.
ik heb de foto enkel geplaatst n.a.v. de discussie dat een sportzaal enkel met hele hog iso's en
goed glaswerk te doen is.
Met mijn instellingen die ik bij de foto plaats probeer ik stelling te nemen dat het vaak erg moeilijk is in sporthallen.
Dat twirlen is snel met veel beweging en sprongen.
Dat is ook bij Aikido zo. Toch kun je absoluut mooie platen maken (zoals je ziet) met een
niet al e snelle tijd. Ook de beweging hoeft niet per sé bevroren te zijn, zo hou je wat snelheid in je foto
Met mijn D3 kan ik ook veel hogere iso's schieten en de tijd sneller te maken. bij deze foto wilde ik
het juist niet doen om de beweging te laten zien.
Ook ik heb hier een 2.8 zoom gebruikt dus snap je opmerking daarover niet.
Ik denk dat de vergelijking met de situatie van de TS wel vergelijkbaar is.
Echter zijn vraag waar alles mee begon ging over scherpstellen. Ook daar heb ik mijn visie over gegeven.
Heb nu het idee dat er veel afgedwaald wordt. :mrgreen:
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer
www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu
Hallo allemaal,
Ik wil jullie allemaal even netjes bedanken voor jullie uitgebreide reacties.
Ik ga met alle tips aan de slag en zal z.s.m. even wat foto,s voor jullie als voorbeeld op de site plaatsen.
Hebben jullie nog meer tips? ik nodig jullie dan uit om deze meteen hier te plaatsen.
Morgen heb ik weer een fotoshoot, dus dan kan ik de tips en de instellingen die hier zoal werden vermeld eens uitproberen.
Kom snel weer even terug, eerst alles uitproberen, dan zal ik verslag doen van mijn ervaringen.
Groetjes
Christo
Ik wil jullie allemaal even netjes bedanken voor jullie uitgebreide reacties.
Ik ga met alle tips aan de slag en zal z.s.m. even wat foto,s voor jullie als voorbeeld op de site plaatsen.
Hebben jullie nog meer tips? ik nodig jullie dan uit om deze meteen hier te plaatsen.
Morgen heb ik weer een fotoshoot, dus dan kan ik de tips en de instellingen die hier zoal werden vermeld eens uitproberen.
Kom snel weer even terug, eerst alles uitproberen, dan zal ik verslag doen van mijn ervaringen.
Groetjes
Christo