Aankoop advies

Discussies over macro/micro objectieven
wblink
Forumlid
Forumlid

Re: Aankoop advies

Bericht door wblink » do nov 25 2010 4:36 pm

emdeklerk schreef:Waarde wblink (met welgemeende excuses voor dat per ongeluk getikte e-tje - lezen op het web eist zijn tol...),
lees nog even wat u schreef. Ik begrijp dat u er vanuit ging dat beide opnamen op dezelfde ingestelde brandpuntsafstand zouden moeten zijn genomen, maar vanaf het begin was duidelijk dat dit niet het geval was.
Aangezien de tweede opname op 24mm is genomen is er dus sprake van een (iets!) grotere scherptediepte, waardoor er normaal gesproken meer voorwerpen in de scherpte zouden moeten liggen, althans scherper afgebeeld zouden moeten worden. Van een geheel onbevooroordeelde vergelijking is dan ook inderdaad geen sprake meer, maar het voordeel zou in dat geval bij de 24-70 liggen, niet bij de 28-70. Eigenlijk kreeg door de ingestelde brandpuntsafstand de 24-70 een voorsprongetje. En dan heeft Jolanda nog de moeite genomen van beide objectieven dezelfde diafragmawaarde 4,5 in te stellen - waardoor de 24-70 nog meer gediafragmeerd is dan de 28-70, en desondanks in dit geval minder presteert.
Al deze dingen heb ik mij al van de aanvang af gerealiseerd: leest u maar.
Van mij is dan ook de toen al gedane suggestie afkomstig de testopnamen over te maken met ongeacht welke criteria door sceptici verzonnen zouden kunnen worden, leergeld als ik betaald heb op dit forum. En dan met de 24-70 ingesteld op 28mm: hierbij ook dan weer de 24-70 een voorsprong gevend, want dan geef je eigenlijk al toe dat de uiterste groothoekstand 24mm-stand slecht is... Neemt u alstublieft in aanmerking dat, als we dit ook zouden verwachten van de 28-70, deze pas zou presteren bij pakweg 33mm... Maar nee, het ding heeft al betere prestaties in zijn uiterste groothoekstand van 28mm dan zijn dure, jongere en Gecastreerde neefje 24-70.
Maar legt u gerust even uit waar de rest van mijn verhaal uws inziens niet ter zake doet.
En ik ben zeker niet gewend van mijn hart een moordkuil te maken, zoals simpelweg op dit forum te verifiëren zal zijn.
Mijn aanvankelijke irritatie komt voort uit het feit dat ik mijn stellingname naar beste weten van de aanvang af zorgvuldig geformuleerd heb, maar dat er kennelijk nog immer niet goed gelezen wordt. U kunt het zelf nalezen: alles wat ik hierboven aanhaal, staat al overduidelijk in het eerder door mij geplaatste en door u gewraakte stukje.

Met immer hartelijke groet, nu aanzienlijk minder geïrriteerd maar wel enigszins verwonderd,
emdeklerk
Het hele bovenstaande verhaal heeft voor mij een hooghartig en welgedaan toontje, wat bij mij in ieder geval niet oproept tot een degelijke discussie. Oorzaak daarvan is het overdreven secure taalgebruik.
Als ik iets "schijt" vind, noem ik dat ook zo. Jij zal dat "parbleu" oid noemen.
Om een lang en ongetwijfeld taalkundig juist epistel kort en leesbaar te houden:
Als je test moet je de omstandigheden zo gelijk mogelijk maken EN die omstandigheden duidelijk vermelden en niet van de al/niet aanwezige exif-info af laten hangen (die OOK gemanipuleerd kan zijn, maar daar ga ik niet van uit).
Willem.

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » do nov 25 2010 4:40 pm

emdeklerk schreef:Waarde wblink (met welgemeende excuses voor dat per ongeluk getikte e-tje - lezen op het web eist zijn tol...)
Met immer hartelijke groet, nu aanzienlijk minder geïrriteerd maar wel enigszins verwonderd,
emdeklerk
Het hele bovenstaande verhaal heeft voor mij een hooghartig en welgedaan toontje, wat bij mij in ieder geval niet oproept tot een degelijke discussie. Oorzaak daarvan is het overdreven secure taalgebruik.
Als ik iets "schijt" vind, noem ik dat ook zo. Jij zal dat "parbleu" oid noemen.
Om een lang en ongetwijfeld taalkundig juist epistel kort en leesbaar te houden:
Als je test moet je de omstandigheden zo gelijk mogelijk maken EN die omstandigheden duidelijk vermelden en niet van de al/niet aanwezige exif-info af laten hangen (die OOK gemanipuleerd kan zijn, maar daar ga ik niet van uit).

Edit: voor mij einde verhaal, je mag de slotzin/slotepistel maken als je wilt.
Willem.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do nov 25 2010 5:11 pm

Of de een wat meer deftig schrijft, en een ander een meer Jan en alleman taal gebruikt, doet niets af aan het inhoudelijke waar het in die testen en vergelijkingen om gaat. Wat Emdeklerk daarin te melden heeft over die 28-70mm en 24-70mm lens staat gewoon overeind. (Evenals wat in bijdragen van anderen daarbij naar voren komt). Het zijn zelfs in de foto's die hier geplaatst zijn gewoon zichtbare feiten en in in zijn uitleg daarover goed onderbouwd.
Je kunt daar dan wel moeilijk over doen, wel of niet over irriteren en er omheen draaien, het verandert niets aan de feiten.
Vriendelijke groet, Léon Obers

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do nov 25 2010 6:11 pm

"Als je test moet je de omstandigheden zo gelijk mogelijk maken EN die omstandigheden duidelijk vermelden en niet van de al/niet aanwezige exif-info af laten hangen (die OOK gemanipuleerd kan zijn, maar daar ga ik niet van uit)."

Nog even goed doorlezen wat hier staat, en laten doordringen wat er bedoeld wordt...
Als ik in het hele verhaal één regel heb gelezen die helemaal nergens over gaat is het deze wel.

- Hangen omstandigheden af van al dan niet aanwezige exif-info?
(Hè? Ik ben er altijd van uit gegaan dat exif-info achteraf weergeeft met welke parameters een opname gemaakt is?)
- En wie moet er eigenlijk iets?

In ieder geval vind ik de opnamen van Jolanda goed genoeg om een vergelijking te maken. Geen extreem moeilijk onderwerp, voorwerpen in voor- en achtergrond, gelijkmatige lichtval over de gehele opname. Gewone huis- tuin en keuken praktijk. Dat ik me realiseer dat het, waar het een formele test betreft, altijd beter kan: prima, vandaar ook mijn oproep aan de critici dan zelf aan de slag te gaan. Maar voorlopig wordt mijn oproep aan de critici de testopnamen naar eigen normen en waarden te maken, niet beantwoord.

En als mijn wellicht Reviaans taalgebruik op overwegende bewaren stuit is het geen enkel probleem mijn tekst aan te passen naar iedere gewenste vorm. (Wedden dat ik dan een "slotje" oproep?) Make my day...

Met nog immer vriendelijke groet, emdeklerk

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » do nov 25 2010 7:50 pm

emdeklerk schreef: En als mijn wellicht Reviaans taalgebruik ..... (
Dat lijkt me toch werkelijk te veel eer.
Het doet me meer denken aan het schoolkrantje van een gymnasium in 1956.
Taalgebruik type Adriaan en Olivier.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do nov 25 2010 8:00 pm

Beste Jaap Driest,

Niemand schrijft als de grote Reve. Mijn bedoeling was zeker niet mezelf aan hem te spiegelen.
Reviaans is hier niet bedoeld als van Reve, maar soms, wellicht, in de verte, op een goede dag, enigszins gelijkend op...
Mijn wens me zo duidelijk en ondubbelzinnig mogelijk uit te drukken werkt dit taalgebruik nog wel eens in de hand.
Een hopelijk ongevaarlijke afwijking, maar ik denk dat daarover de meningen verdeeld zijn...

Dank voor je nuancering.
emdeklerk
Laatst gewijzigd door emdeklerk op do nov 25 2010 8:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

pbreev

Bericht door pbreev » do nov 25 2010 8:08 pm

Het doet me meer denken aan het schoolkrantje van een gymnasium in 1956.
Maar dan wel 19% btw ...

Reest
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Reest » do nov 25 2010 10:35 pm

Taalgebruik type Adriaan en Olivier.
De verhalen van Leonhard Huizinga vind ik vermakelijker dan het vele gekissebis (goed geschreven heren?) in dit topic.
Groet
Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do nov 25 2010 11:24 pm

Bij gelegenheid zal ik me eens therapeutisch verdiepen in de schrijfsels van de heer Leonhard Huizinga.
En wellicht heeft het Museum voor het Onderwijs nog wat gymnasiale schoolkrantjes uit 1956.
Ben benieuwd.
emdeklerk

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door George Fennes » do nov 25 2010 11:34 pm

Uhhhhhh waar ging het ook alweer over? :oops:
Blijf het objectief bekijken

Daniël

Bericht door Daniël » vr nov 26 2010 8:03 am

bla bla bla bla.

Lijkt wel een kippenhok.
George Fennes schreef:Uhhhhhh waar ging het ook alweer over? :oops:
tja, een 28-70mm lens.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » vr nov 26 2010 9:40 am

Daniël schreef:bla bla bla bla.

Lijkt wel een kippenhok.
George Fennes schreef:Uhhhhhh waar ging het ook alweer over? :oops:
tja, een 28-70mm lens.
Oooooo nu snap ik het :wink:
Blijf het objectief bekijken

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr nov 26 2010 10:27 am

Mooi geweest wat mij betreft. Onderhand is er een nauwelijks te ontrafelen draadje ontstaan over van alles behalve het onderwerp. Als jullie de discussie verder willen voeren, dan graag in een apart draadje onder een geschikte naam in de coffeecorner of in Overige discussies.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Gesloten

Terug naar “Macro/micro objectieven”