Monopod

Discussies over statieven
Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Re: Monopod

Bericht door Jaap Driest » wo dec 08 2010 6:14 pm

Ik heb een Manfrotto eenbeenstatief. Drie delen; dus wel aan de lange kant. Zou nu voor een viersegmenter gaan.
Gebruik het vaak voor de combi van de D300 en de 70-200.
Ik heb ook een eenvoudige kantelkop. Manfrotto 234RC. Die heeft dezelfde voetplaat als mijn andere Manfrotto.
Ik kantel de camera vrijwel nooit, maar gebruik de kop vooral voor de snelkoppeling.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

palone

Bericht door palone » wo dec 08 2010 7:01 pm

Melliw schreef:
rbfoto.nl schreef:Als je echt een stevige wilt, de Gitzo GM5541 is een goede keus.
Helemaal mee eens. Kost wat maar je hebt ook wat.
Heb dit ding aangeschaft met de gedachte dat hij voor de rest van m'n leven is.

Kop: een schommelkop die kan draaien over 1 as is in praktijk voldoende.
zoiets: of
of iets duurder:

Groeten van Willem
@Willem. Zoiets als wat ? of wat is iets duurder ?

Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Melliw » wo dec 08 2010 7:08 pm

Vreemd: de linkjes waren weg, maar ze staan er nu wel echt.
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

palone

Bericht door palone » wo dec 08 2010 10:07 pm

ik heb deze nodig voor de D300s icm met de Nikkor 80-200 f2.8. Heb je er dan ook een plaat bij nodig ?
Nog iemand advies voor deze combi ?

Melliw
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Melliw » wo dec 08 2010 10:36 pm

Een snelwissel is handig, deze combie gebruik ik ook op deze Manfrotto kop. Werkt prima.
BrinksFotografie

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » wo dec 08 2010 10:46 pm

Ik weet niet precies welke 80-200 je hebt. Maar als ie een statiefgondel heeft, dan kun je daarin je camera ook een kwartslag draaien om staande foto's te maken. De combi is dan ook mooier in balans. Ik heb een 70-200 met gondel en een 80-200 zonder.
Als je een 80-200 schuifzoom hebt, dan komt dus je monopoot onder de body. Het is een heel gedoe om dan die poot rechtstreeks in de body te draaien. Kan wel, maar is echt heel onhandig. Je komt dan een hand te kort. Dus die snelkoppeling is echt handig, want soms wil je monopoot er ook onder weg hebben. Als je even laag bij de grond wilt bv. Dus als je al een statief hebt, dan zou ik altijd kiezen voor een kop met hetzelfde systeem. Dan kun je de koppelingsplaat er gewoon onder laten zitten. Die goedkope Manfrotto-kop die Willem noemt, kan wel kantelen, maar heeft geen snelkoppeling. De 234RC wel. Kost 15 euro meer. Daar zou ik het nooit voor laten.

palone

Bericht door palone » wo dec 08 2010 10:49 pm

ok, duidelijk. Ik heb deze past gekocht: Nikkor AF-ED 80-200 f/2.8D ), dus met gondel. Kan zo'n manfrotto kop ook een gitzo aluminium monopod ?

Melliw
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Melliw » wo dec 08 2010 11:06 pm

palone schreef:Kan zo'n manfrotto kop ook een gitzo aluminium monopod ?
Prima mits ze beide dezelfde aansluiting hebben, vaak 1/4.
BrinksFotografie

Replay
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Replay » wo dec 08 2010 11:18 pm

Léon Obers schreef:
Riemke schreef:@Leon: Monopod mag NIET mee in de handbagage, moet in de gewone koffer. (Mijn laatste ervaring afgelopen zomer) Wordt nl. als mogelijk slagwapen gezien :D
OK, regels worden telkens aangescherpt (Dit jaar heb ik niet gevlogen).
Wel handig als een monopod dan in ieder geval compact genoeg is om in een koffer te stoppen. :D

Ik heb mensen ook wel eens complete golftassen als handbagage zien meenemen. Ik was verbaast dat het mocht of überhaupt wel paste in een kastje boven je hoofd. Mogelijk met speciale aanmelding vooraf wordt het goedgekeurd?
Zelf heb ik wel eens complete lampstatieven en koffers met studio flitsapparatuur meegenomen in een vliegtuig.
Maar dat betrof ook een speciaal ingehuurde chartervlucht en was vooraf allemaal geregeld.

Mijn monopod gaat al jarenlang mee in de handbagage,in een trolly met camera's,lenzen en laptop e.d. die maarliefst 16kg weegt. Na tien jaar heb ik nog nooit problemen gehad met die handbagage,ongeacht de vliegmaatschappij (KLM,United Airlines en Lufthansa). Past gewoon in het bagagekastje maar ik moet de stewardess wel altijd even attenderen dat de klep zwaar is :lol:

Ontopic: ik heb een Manfrotto 680B. Die heeft 4 delen (3 klemmen) en is in ingeschoven stand slechts 52 cm lang.(Deze past dan wel in mijn trolly)
Je kan kiezen voor schroef- of klemverbinding. De klemverbinding kan idd na enige tijd minder klemmen waardoor de monopod zakt (met 300mm 2.8 ) maar die kan je eenvoudig weer strakker zetten.

palone

Bericht door palone » do dec 09 2010 7:43 am

Replay schreef: Ontopic: ik heb een Manfrotto 680B. Die heeft 4 delen (3 klemmen) en is in ingeschoven stand slechts 52 cm lang.(Deze past dan wel in mijn trolly)
Je kan kiezen voor schroef- of klemverbinding. De klemverbinding kan idd na enige tijd minder klemmen waardoor de monopod zakt (met 300mm 2.8 ) maar die kan je eenvoudig weer strakker zetten.
Ik heb even gekeken, maar kan geen enkele Manfrotto vinden met een schroefverbinding. Of is dat type uit de handel genomen ?

gr.,

Patrick

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » do dec 09 2010 6:29 pm

Mijn Manfrotto heeft klemmen op de poten.
Die worden slapper in de loop van de tijd. Dan kun je ze met een imbussleutel weer wat strakker zetten.
Als je er op tijd aan denkt, is het geen probleem.
Als je er niet aan denkt, dan zit je, net als ik, te kloten met een inzakkende poot langs het voetbalveld. Wijze les, dus.

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » do dec 09 2010 11:30 pm

De maximale statiefhoogte plus hoogte van de enkelvoudig draaiende kop plus afstand onderkant camera tot oculair zou idealiter gelijk moeten zijn aan je eigen lengte minus verticale afstand schedeltop tot pupil. Maar als er toch verschil moet zijn dan is te hoog beter dan te laag. Zeker met goede koppelingen is het makkelijk om hem wat in te korten. Je ziet: ik ben er (ook) over aan 't denken :wink2:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

wil53
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door wil53 » vr dec 10 2010 12:56 am

Ben super tevreden over de gitzo qua lengte en gewicht.
Met de snelkoppeling en plaat kan er toch een 500mm zonder probleem op gezet worden.

palone

Bericht door palone » vr dec 10 2010 8:31 am

@wil53: welke (combi) heb jij dan ?

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » vr dec 10 2010 9:14 am

Toen ik op de Noordpool vertoefde hadden diverse natuurfotografen een Manfrotto 682B monopod bij zich. Daar lieten die jongens zo hun camera met een 300mm f/2.8 zelfstandig op staan zonder dat het zaakje omviel. Die drie pootjes verdwijnen geheel in het onderstel. Ik was daar zeer van gecharmeerd. Misschien ook even naar kijken...

Afbeelding

Suc6,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”