Monopod
Re: Monopod
Zelf heb ik m'n oog laten vallen op deze Manfrotto monopod.
Het nadeel van een monopod lijkt me dat je of vast zit aan een vaste hoogte, of dat je elke keer moeilijk zit te doen met klemmen of schroeven.
Deze trek je uit en het houdt zijn hoogte, je knijpt in het handvat, en je kunt het weer laten zakken.
Pas wat mee gespeeld in de winkel en het leek me uitstekend werken.
Het nadeel van een monopod lijkt me dat je of vast zit aan een vaste hoogte, of dat je elke keer moeilijk zit te doen met klemmen of schroeven.
Deze trek je uit en het houdt zijn hoogte, je knijpt in het handvat, en je kunt het weer laten zakken.
palone schreef:@wil53: welke (combi) heb jij dan ?
Gitzo GM2541
en welke kop gebruik je erbij ?wil53 schreef:palone schreef:@wil53: welke (combi) heb jij dan ?
Gitzo GM2541
Jobu Snelkoppeling Quick Release 3/8" QRR-138
De lensplaat die bij de 500 zat kan hier ook op geschoven worden.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Ik neem aan een van deze twee: http://www.manfrotto.com/product_list/8 ... 0.0/NeotecOlijfje schreef:Zelf heb ik m'n oog laten vallen op deze Manfrotto monopod.
(Je eigen URL is weggevallen. Tegenwoordig moet je de URL tags er heel bewust bijzetten om in het bericht een url op te nemen).
Ik gebruik die ook al verscheidene jaren met volle tevredenheid.Olijfje schreef: Het nadeel van een monopod lijkt me dat je of vast zit aan een vaste hoogte, of dat je elke keer moeilijk zit te doen met klemmen of schroeven.
Juist aangeschaft om er snel mee te werken. Het gaat ook snel met de camera van horizontaal naar verticaal (met een balhoofdje), waarbij je de camera opnieuw op hoogte moet brengen.
Het ding is wel vrij lang in ingeschoven toestand. Voor in een koffer op vakantie meenemen is die niet geschikt.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Klopt, bedankt! Ik had niet meer gekeken of de url er stond.Ik neem aan een van deze twee:
De onderste lijkt me het makkelijkst, waar je op dat 'pootje' kunt staan en dan de monopod uit kunt trekken.
Maar dan gebruik je dus geen "tilt head", jij beweegt de monopod dan gewoon naar voren en naar achteren om om omhoog of omlaag te gaan ?wil53 schreef:Jobu Snelkoppeling Quick Release 3/8" QRR-138
palone schreef:Maar dan gebruik je dus geen "tilt head", jij beweegt de monopod dan gewoon naar voren en naar achteren om om omhoog of omlaag te gaan ?wil53 schreef:Jobu Snelkoppeling Quick Release 3/8" QRR-138
Ja dat klopt en ook nog niet nodig gehad maar wil het wel eens uitproberen of het echt meerwwarde heeft.
die swivel bv valt al af die is niet sterk genoeg maar de Monopod Tilthead 234 zou denk ik wel kunnen.
- Léon Obers
- Forumlid
Ik heb het bovenste model, het onderste was er toen nog niet. Met het knijpen in het handvat en het gewicht van het onderste deel komt de monopod zelf op hoogte. Of dat extra voetje bij dat 2e model dan gebruikt wordt voor nog wat extra zekerheid om het onderste deel op de grond te laten houden (wat dus al gebeurd door het gewicht), of gebruikt wordt voor de 1e sectie die bij het oudere model in ieder geval wel in een draaibeweging op hoogte gebracht moet worden, maar bij het nieuwe model mogelijk als apart "klemdeel" werkt, is mij niet bekend.Olijfje schreef:Klopt, bedankt! Ik had niet meer gekeken of de url er stond.Ik neem aan een van deze twee: http://www.manfrotto.com/product_list/8 ... 0.0/Neotec
De onderste lijkt me het makkelijkst, waar je op dat 'pootje' kunt staan en dan de monopod uit kunt trekken.
Maar ik denk simpel een extra zekerheid. Als de monopod intensief gebruikt wordt wil het zelf naar beneden schuiven door het gewicht wel eens wat gaan haperen. Met de constructie een keer uit elkaar halen, schoonmaken en weer monteren is het overigens ook weer opgelost. (In de afgelopen 15 jaar heb ik dat één keer gedaan).
ik vraag me eigenlijk af of een tilt head handing is, dan zit er tussen de body/objectief en de monopod dus weer een scharniermechanisme (de tilt head).wil53 schreef:palone schreef:Maar dan gebruik je dus geen "tilt head", jij beweegt de monopod dan gewoon naar voren en naar achteren om om omhoog of omlaag te gaan ?wil53 schreef:Jobu Snelkoppeling Quick Release 3/8" QRR-138
Ja dat klopt en ook nog niet nodig gehad maar wil het wel eens uitproberen of het echt meerwwarde heeft.
die swivel bv valt al af die is niet sterk genoeg maar de Monopod Tilthead 234 zou denk ik wel kunnen.
Dat beweegt dan weer. Zou eigenlijk eens moetne uitproberen.
- Léon Obers
- Forumlid
Tilt-head is meer handig dan zonder waarbij je een monopod dan naar voren of achteren zou moeten leunen om lagere of hogere beelduitsnedes te kunnen maken. Bij het naar voren of achteren leunen is het zwaartpunt niet meer boven de voet van je monopod en moet je constant tegenkrachten gebruiken om je combinatie in evenwicht te houden. Dat komt de stabiliteit in een opname niet ten goede. Hoe schever je monopod staat, hoe slechter de effectiviteit om überhaupt een monopod te gebruiken.
Met een scharnierkopje kun je het zwaartepunt precies boven de voet van de monopod houden, zonder kracht.
Met een scharnierkopje kun je het zwaartepunt precies boven de voet van de monopod houden, zonder kracht.
- gijsbert27
- Forumlid
- Contacteer:
hoi allemaal,ik gebruik nu sinds een maand of 2 de Vanguard Tracker AP-364.
Deze heeft 4 sectie,s is uitgeschoven 170cm lang ,ingeschoven 55cm ,en heeft schroefverbindingen .
Heb er de Manfrotto 234 RC opzitten ,heb nu een koppelingsplaatje onder de 70/200 2.8 zitten ,en een onder de body van de d90 .
Werkt lekker snel ,en het hele setje kost ook nog zes keer niks,79 eurotjes.
Valt mij trouwens op dat Vanguard weinig genoemd word hier ..
Groetjes gijs
Deze heeft 4 sectie,s is uitgeschoven 170cm lang ,ingeschoven 55cm ,en heeft schroefverbindingen .
Heb er de Manfrotto 234 RC opzitten ,heb nu een koppelingsplaatje onder de 70/200 2.8 zitten ,en een onder de body van de d90 .
Werkt lekker snel ,en het hele setje kost ook nog zes keer niks,79 eurotjes.
Valt mij trouwens op dat Vanguard weinig genoemd word hier ..
Groetjes gijs
Nikon D500 Sigma EX 10/20mm D f4-5.6 DC HSM , Sigma 17/70 f2.8 f4 C Sigma 150-600 Sport sb600
Wat voor koppelingsplaat zit er dan onder de 70-200 f2.8 ? Gebruik je dan niet de plaat die al op de 234RC zit ?gijsbert27 schreef:Heb er de Manfrotto 234 RC opzitten ,heb nu een koppelingsplaatje onder de 70/200 2.8 zitten ,en een onder de body van de d90 .
Groetjes gijs
Ik vraag dit omdat ik dan mijn 80-200 f2.8 erop wil bevestigen en niet de body.
gr.,
Patrick
- Léon Obers
- Forumlid
Ik denk dat die bedoelt gewoon twee koppelingsplaten. Eentje onder de body voor andere lenzen.
Telkens erop en eraf schroeven van het een naar het ander is niet handig. Koop dan beter een paar koppelingsplaten en schroef die vast onder die zaken die je snel gekoppeld en ontkoppeld wilt hebben. (Ik heb er denk ik wel een stuk of 4).
Telkens erop en eraf schroeven van het een naar het ander is niet handig. Koop dan beter een paar koppelingsplaten en schroef die vast onder die zaken die je snel gekoppeld en ontkoppeld wilt hebben. (Ik heb er denk ik wel een stuk of 4).
Ok, maar op mijn tripod zit een Gitzo kop type GH1780QR.
De koppelingsplaat op de Manfrotto 234RC gaat daar vast niet oppassen toch ?
De koppelingsplaat op de Manfrotto 234RC gaat daar vast niet oppassen toch ?