Eerste posts, scheepsfotos

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Ben and Jerry

Eerste posts, scheepsfotos

Bericht door Ben and Jerry » vr dec 17 2010 10:34 pm

Hallo allemaal, net dit forum ontdekt en al uren aan het kijken/lezen!

Jarenlang alleen een coolpix P1 gehad, nu sinds 3 maanden een D5000 en 18-105 lens. Langzaam dingen aan het leren....

Hieronder wat van mijn fotos, oud en nieuw, thema schepen. Comments/suggesties graag!

1:
Afbeelding

2:
Afbeelding

3:
Afbeelding

4:
Afbeelding

5:
Afbeelding

6:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ben and Jerry op za dec 18 2010 3:49 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Myriad

Re: Eerste posts, scheepsfotos

Bericht door Myriad » vr dec 17 2010 11:07 pm

Nou Ben and Jerry; dat is een leuke binnenkomer op dit forum. Voor mij foto 1, 4 en 6.
Je kunt je ook voorstellen in een speciaal topic daarvoor hier op 't forum. Kun je vast wel vinden.
Welkom en veel plezier hier.

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door weimaraner » vr dec 17 2010 11:20 pm

Inderdaad geen slecht begin. Vooral nummer 1 en 3 vind ik erg goed.
Wel zou ik nummer 3 wat rechter zetten - evenals nummer 5 lijkt ie wat naar links te hellen.

Ben and Jerry

Bericht door Ben and Jerry » za dec 18 2010 3:55 am

Thanks! 3 en 5 iets aangepast, maar volgens mij teveel de andere kant op...

Zetten jullie fullsize foto's op jullie hosting site, of al kleiner gemaakte files?

Myriad

Bericht door Myriad » za dec 18 2010 11:34 am

Ben and Jerry schreef:Zetten jullie fullsize foto's op jullie hosting site, of al kleiner gemaakte files?
Nooit full-size (die hou je lekker voor jezelf); downloaden is zo simpel ...
Dus gewoon kleiner maken (max. 1024 voor de langste zijde) (en dan pas evt. verscherpen).

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za dec 18 2010 11:47 am

Welkom op ons forum. Familie van de ijsmakers? :wink:

Lijkt me een aparte wereld waar je mooie platen in kan schieten die normale stervelingen nooit zouden kunnen schieten omdat ze er gewoonweg nooit komen.

Veel oefenen. Probeer te bepalen welke foto's je zelf mooi vindt, en probeer te achterhalen waarom je dat vindt. En vraag de opinie van anderen. Heel leerzaam!

Veel plezier verder op het forum.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Gabees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Gabees » za dec 18 2010 12:32 pm

Mooie foto's zeg...
Eens wat andere scheepsfoto's dan die je meestal ziet.

Ben and Jerry

Bericht door Ben and Jerry » zo dec 19 2010 3:31 am

Patrick schreef:Welkom op ons forum. Familie van de ijsmakers? :wink:

Lijkt me een aparte wereld waar je mooie platen in kan schieten die normale stervelingen nooit zouden kunnen schieten omdat ze er gewoonweg nooit komen.

Veel oefenen. Probeer te bepalen welke foto's je zelf mooi vindt, en probeer te achterhalen waarom je dat vindt. En vraag de opinie van anderen. Heel leerzaam!

Veel plezier verder op het forum.

Ik ben inderdaad heel bevoordeeld door de plaatsen waar ik kom, en de manier waarop. Nu alleen nog leren al die zaken goed in beeld te brengen, ik heb het gevoel dat ik zoveel kansen mis door gebrek aan kennis/vaardigheid :oops:

Qua wat ik mooi vind: no.1 vind ik eigenlijk de eenvoud van de compositie het mooist, slechts een paar lijnen terwijl het object toch overweldigend overkomt. Technische vraag tussendoor: die 'vlekken' onderin, is dat nu wat je bokeh noemt? En zijn dit 'goede' of 'slechte' bokeh?

no 4 voornamelijk door het licht-donker contrast, en het uitwaaierende licht. Daarnaast de reflectie van de dokblokken, ik vind reflecties vaak mooi om te gebruiken in een foto. Ik neig daardoor echter wel vaak naar de horizon in het midden van de foto te plaatsen.

no 6 heb ik deze week gemaakt, vooral de tegenstelling van de vrouw die geheel ontspannen zit te lezen terwijl ze aan beide zeiden omringd is door woelige baren. Heb voor deze foto de zee reflectie aan de rechterkant iets opgelicht om het dezelfde helderheid te geven als de linkerzijde.

Myriad

Bericht door Myriad » zo dec 19 2010 9:46 am

Ben and Jerry schreef:Qua wat ik mooi vind: no.1 vind ik eigenlijk de eenvoud van de compositie het mooist, slechts een paar lijnen terwijl het object toch overweldigend overkomt. Technische vraag tussendoor: die 'vlekken' onderin, is dat nu wat je bokeh noemt? En zijn dit 'goede' of 'slechte' bokeh?
Nr. 1 is inderdaad mooi. Het wolkje is nodig.

Die vlekken is geen bokeh, maar is lensflare (diafragmavlekken). Je ziet 6-hoekjes. Dat is kennelijk de vorm van het diafragma van de 18-55 (wist niet dat ie 6 lamellen heeft).
Die vlekken ontstaan door verkeerde breking van het licht in je objectief. Kun je voorkomen door goed in je oculair te kijken bij het maken van de foto, niet tegen zon of helder licht/reflectie in te fotograferen en altijd een zonnekap te gebruiken. De zonnekap beschermt niet alleen de frontlens tegen gevaar van buitenaf, maar weert ook vals licht, wat de foto meer contrast geeft. Ook kun je je andere hand gebruiken of een pet o.i.d. om de vlekken weg te werken voor de opname.
Wel opletten dat die niet in beeld komen. Houd ook je frontlens schoon. Soms kunnen diafragmavlekken mooi zijn, maar in dit geval vind ik dat niet zo. Met bepaalde software schijn je soms lensflare te kunnen verwijderen uit de opname.

Ivan10
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ivan10 » zo dec 19 2010 12:09 pm

Leuke foto's! Ga zo door! De wereld van de mega-scheepvaart!

Ben and Jerry

Bericht door Ben and Jerry » zo dec 19 2010 12:39 pm

Myriad schreef:
Ben and Jerry schreef:Qua wat ik mooi vind: no.1 vind ik eigenlijk de eenvoud van de compositie het mooist, slechts een paar lijnen terwijl het object toch overweldigend overkomt. Technische vraag tussendoor: die 'vlekken' onderin, is dat nu wat je bokeh noemt? En zijn dit 'goede' of 'slechte' bokeh?
Nr. 1 is inderdaad mooi. Het wolkje is nodig.

Die vlekken is geen bokeh, maar is lensflare (diafragmavlekken). Je ziet 6-hoekjes. Dat is kennelijk de vorm van het diafragma van de 18-55 (wist niet dat ie 6 lamellen heeft).
Die vlekken ontstaan door verkeerde breking van het licht in je objectief. Kun je voorkomen door goed in je oculair te kijken bij het maken van de foto, niet tegen zon of helder licht/reflectie in te fotograferen en altijd een zonnekap te gebruiken. De zonnekap beschermt niet alleen de frontlens tegen gevaar van buitenaf, maar weert ook vals licht, wat de foto meer contrast geeft. Ook kun je je andere hand gebruiken of een pet o.i.d. om de vlekken weg te werken voor de opname.
Wel opletten dat die niet in beeld komen. Houd ook je frontlens schoon. Soms kunnen diafragmavlekken mooi zijn, maar in dit geval vind ik dat niet zo. Met bepaalde software schijn je soms lensflare te kunnen verwijderen uit de opname.

Aha, bedankt voor de uitleg! Zo leer ik iedere dag weer iets bij.

FYI: foto 1 is gemaakt met mijn coolpix P1 uit 2005, een pocketcamera dus niet een 18-55 lens. Geschoten in mei van dit jaar, toen ik nog geen dslr had (stom stom stom, had ik echt al eeuwen geleden moeten kopen).

Krijg vandaag mijn nikon 70-300 binnen :)

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”