Jarenlang alleen een coolpix P1 gehad, nu sinds 3 maanden een D5000 en 18-105 lens. Langzaam dingen aan het leren....
Hieronder wat van mijn fotos, oud en nieuw, thema schepen. Comments/suggesties graag!
1:

2:

3:

4:

5:

6:

Nooit full-size (die hou je lekker voor jezelf); downloaden is zo simpel ...Ben and Jerry schreef:Zetten jullie fullsize foto's op jullie hosting site, of al kleiner gemaakte files?
Patrick schreef:Welkom op ons forum. Familie van de ijsmakers?![]()
Lijkt me een aparte wereld waar je mooie platen in kan schieten die normale stervelingen nooit zouden kunnen schieten omdat ze er gewoonweg nooit komen.
Veel oefenen. Probeer te bepalen welke foto's je zelf mooi vindt, en probeer te achterhalen waarom je dat vindt. En vraag de opinie van anderen. Heel leerzaam!
Veel plezier verder op het forum.
Nr. 1 is inderdaad mooi. Het wolkje is nodig.Ben and Jerry schreef:Qua wat ik mooi vind: no.1 vind ik eigenlijk de eenvoud van de compositie het mooist, slechts een paar lijnen terwijl het object toch overweldigend overkomt. Technische vraag tussendoor: die 'vlekken' onderin, is dat nu wat je bokeh noemt? En zijn dit 'goede' of 'slechte' bokeh?
Myriad schreef:Nr. 1 is inderdaad mooi. Het wolkje is nodig.Ben and Jerry schreef:Qua wat ik mooi vind: no.1 vind ik eigenlijk de eenvoud van de compositie het mooist, slechts een paar lijnen terwijl het object toch overweldigend overkomt. Technische vraag tussendoor: die 'vlekken' onderin, is dat nu wat je bokeh noemt? En zijn dit 'goede' of 'slechte' bokeh?
Die vlekken is geen bokeh, maar is lensflare (diafragmavlekken). Je ziet 6-hoekjes. Dat is kennelijk de vorm van het diafragma van de 18-55 (wist niet dat ie 6 lamellen heeft).
Die vlekken ontstaan door verkeerde breking van het licht in je objectief. Kun je voorkomen door goed in je oculair te kijken bij het maken van de foto, niet tegen zon of helder licht/reflectie in te fotograferen en altijd een zonnekap te gebruiken. De zonnekap beschermt niet alleen de frontlens tegen gevaar van buitenaf, maar weert ook vals licht, wat de foto meer contrast geeft. Ook kun je je andere hand gebruiken of een pet o.i.d. om de vlekken weg te werken voor de opname.
Wel opletten dat die niet in beeld komen. Houd ook je frontlens schoon. Soms kunnen diafragmavlekken mooi zijn, maar in dit geval vind ik dat niet zo. Met bepaalde software schijn je soms lensflare te kunnen verwijderen uit de opname.