Ed Schouten schreef:Is het de moeite waard eender welke monitor te kalibreren. Heb er wel eens over lopen denken maar dan moet het wel de moeite waard zijn. In dit kader wil ik dan ook op 12 december naar de workshop kleurbeheer van Onno
Het is een beetje afhankelijk welke monitor je hebt.
Een goede monitor (Eizo / Mac) kan af fabriek zodanig goed zijn afgeregeld dat de beeldweergave qua kleur wel goed (genoeg) is. Alleen is de helderheid dikwijls te ruim ingesteld en moet dan bijgeregeld worden. Dat handmatig afstellen is te doen als je een goede kijk op kleur hebt en de nodige kijkervaring. Het kost veel tijd.
Echter de onzekerheid op lange termijn, bij het inbranden/verslijten van de monitor en het verlopen van de kleur of het dan nog steeds telkens op dezelfde wijze wordt afgeregeld, breekt je vroeg of laat toch een keer op in met onverwacht verkeerde resultaten die je beslist tegen gaat komen.
Kalibreren via een hardwaretool en software ben je altijd verzekerd van een consistent resultaat.
Nu, over een half jaar, volgend jaar. Het is dan iets waarover je op dat stuk dan geen zorgen meer hoeft te maken.
Kijken naar die kleur-check pagina's levert je echter nog wel steeds een goede referentie op of het ook echt allemaal klopt.
Meestal aan de hand van die pagina's (met name ook de normaal praktische voorbeelden als een Fuji landschap, stilleven, portret) geeft mij een indicatie wanneer het tijd is de monitor weer opnieuw te kalibreren. Ik ken die beeldjes al jaren, dus je bent "gewend" aan de helderheid ervan, en hoe het eruit hoort te zien. De vergrote verticale grijstrappen nabij zwart en wit, geven je inzicht of het met de tekening in donkere en lichte partijen nog goed zit.
Wat verder belangrijk is in een consistente manier van werken, is dat je computer omgeving "neutraal" moet zijn en altijd dezelfde helderheid. Geen fel gekleurde muren om je heen, maar neutrale tinten (wit / grijs). Verlichting ook neutraal (daglicht-TL of koel TL-licht). Geen daglicht direct door een raam op je werkplek, doe overdag in ieder geval de gordijnen dicht. Beslist niet werken in een huiskamer die zomers overdag met zon overgoten is, en 's avonds een totaal ander helderheid heeft.