Nieuwe printer of kalibrieren(Opgelost)

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Kroontje

Re: Nieuwe printer of kalibrieren

Bericht door Kroontje » vr dec 03 2010 2:35 pm

Hallo Ed

Tijd spreken elkaar nog wel over :wink:

Wat betreft de printer.
Ik denk dat we nu een oorzaak weten.
Ik heb net een afdruk opgehaald van mijn plaatselijke afdruk winkel.
Op deze foto is hij ook donkerde dan mijn beeldscherm.
Wat zij aangaf is dat waarschijnlijk de monitor te licht staat.
Deze is wel gekalibreerd op de Default settings, maar waarschijnlijk staat de helderheid niet goed.
Ik dacht dat dit ongeveer 5100k moet zijn. Maar ga dat zo nog even natrekken, voordat ik zeg opgelost.

Groet Kroontje

Kroontje

Re: Nieuwe printer of kalibrieren(Update)

Bericht door Kroontje » vr dec 03 2010 4:45 pm

Hallo Hier een Update.

De afdruk van de vakhandel is nagenoeg het zelfde als uit mijn printer. Je zou zeggen dat dat een goed teken is, maar hij is niet als mijn beeldscherm.
Het donkerde maken met Brightness wil ook niet helpen. tenzij ik deze op nul zet.
Ik heb nu mijn beeldscherm op drie manieren gekalibreerd.
1: Default settings ( fabriek instelling )
2: Brightness op 50% terug en Contrast naar 75%
3: Eerst het beeld scherm ingesteld zoals hier beschreven staat en dan gekalibreerd.
Het wordt geen verbetering t.o.v. de afdruk. Het verschil is te groot.

Op dit moment weet ik niet meer waar ik het zoeken moet.
Kan het nog zo zijn dat CNX2 verkeerd staat ingesteld of....maar dit lijkt mij ook niet het geval omdat in CS4 het zelfde wordt weer gegeven. Ook als ViewNX2.
Als ik kijk naar andere software programma's dan is het zeker niet te helder of iets dergelijks.
Zou het aan de camera liggen..e.v.t. verkeerde instellingen. Deze staat gewoon op sRGB

Wie weet nog een oplossing of een suggestie.

Kleine aanvulling..Op mijn andere monitor ziet de foto er net zo uit.

Groet Kroontje

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za dec 04 2010 12:43 am

Kroontje schreef: 3: Eerst het beeld scherm ingesteld zoals hier beschreven staat en dan gekalibreerd.
Het is me niet duidelijk hoe je je beeldscherm kalibreert. Is dat nu met een meetkopje op het scherm + software die een profiel maakt, of gebruik je slechts de plaatjes in de vervolgpagina's en stel je de monitor visueel af via de knoppen voor helderheid en contrast e.d.? Voor een visuele controle vind ik die plaatjes die in die link getoond worden niet voldoende.
Kijk bijv. ook eens naar mijn screen-check pagina: http://fotograaf.cc/ScreenCheck.htm
Lees ook het volgende draadje m.b.t. kleurmanagement bij web-browsers: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 17&t=25676
Vriendelijke groet, Léon Obers

Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cookie1397 » za dec 04 2010 2:22 am

Léon Obers schreef:Het is me niet duidelijk hoe je je beeldscherm kalibreert. Is dat nu met een meetkopje op het scherm + software die een profiel maakt, of gebruik je slechts de plaatjes in de vervolgpagina's en stel je de monitor visueel af via de knoppen voor helderheid en contrast e.d.? Voor een visuele controle vind ik die plaatjes die in die link getoond worden niet voldoende.
Kijk bijv. ook eens naar mijn screen-check pagina: http://fotograaf.cc/ScreenCheck.htm
Lees ook het volgende draadje m.b.t. kleurmanagement bij web-browsers: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 17&t=25676
Hallo Leon net even zitten kijken op de sites die jij aangaf maar om 02:14 is dat geen makkelijke stof om even doorheen te bladeren en moet er eens rustig voor gaan zitten. Denk overigens dat Kroontje zijn scherm niet "echt" kalibreert maar standaard instellingen kiest via de monitor software of zo en evt. instellingen instelt met behulp van helderheid en contrast of wel kiest uit evt kleurtemperaturen instelt. Net zoals ik en de meeste monitor bezitters. Vraagje aan jou: Is het de moeite waard eender welke monitor te kalibreren. Heb er wel eens over lopen denken maar dan moet het wel de moeite waard zijn.
In dit kader wil ik dan ook op 12 december naar de workshop kleurbeheer van Onno
Nikon Z Z & de maskers

Kroontje

Bericht door Kroontje » za dec 04 2010 10:17 am

Goedemorgen

@Léon Met de link die ik aangaf was een probeersel om te kijken of ik er iets beters van kon maken.
De link die je mee aangaf over de browser had ik al een keer gelezen, maar moet eerlijk zeggen nog niks mee gedaan.
Reden daarvan is dat ik het beeldscherm kalibreer met Spyder ( meetkopje ).
Alleen kom ik er niet echt uit wat betreft de Brightness en het Contrast. Ik bedoel wel of niet in Default.
Want als hij op Default staat ingeseld is hij veel te helder :(
Nu heb ik hier ook gelezen dat de nieuwe TFT schermen veel te helder zijn (bron)
Verder ga ik nu je andere link die je aangaf eens dooorspitten :wink:

@Ed Zoals beschreven staat hierboven, kalibreer ik met Spyder Express. Stong er nog aan te twijfelen om een nieuwere versie op Zoom te kopen.
Te duur.

Ik zit er nu heel hard aan te denken om eerst een Eizo monitor te gaan halen :wink: ( Dan maar rek in mijn elastiekje ) en de 105mm uit te stellen.

Maar hier naast nog een andere vraag.
Kan het zijn dat de foto die ik deze keer gemaakt heb niet goed omgezet is op de PC.
Ik bedoel: Op de foto waar ik nu mee loop te stoeien is genomen met Adobe RGB (achterliggende gedachten op het afdrukken ). Dat dat niet helemaal klopt met de monitor en/of de software. cq: niet goed gegaan?
Deze is later omgezet in CNX2 omgezet naar sRGB IEC61966-2.1 vanwege dat dat beter zou zijn. bron van het kleurbeheer op dit forum.

Groet Kroontje

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za dec 04 2010 10:20 am

Ed Schouten schreef:Is het de moeite waard eender welke monitor te kalibreren. Heb er wel eens over lopen denken maar dan moet het wel de moeite waard zijn. In dit kader wil ik dan ook op 12 december naar de workshop kleurbeheer van Onno
Het is een beetje afhankelijk welke monitor je hebt.
Een goede monitor (Eizo / Mac) kan af fabriek zodanig goed zijn afgeregeld dat de beeldweergave qua kleur wel goed (genoeg) is. Alleen is de helderheid dikwijls te ruim ingesteld en moet dan bijgeregeld worden. Dat handmatig afstellen is te doen als je een goede kijk op kleur hebt en de nodige kijkervaring. Het kost veel tijd.
Echter de onzekerheid op lange termijn, bij het inbranden/verslijten van de monitor en het verlopen van de kleur of het dan nog steeds telkens op dezelfde wijze wordt afgeregeld, breekt je vroeg of laat toch een keer op in met onverwacht verkeerde resultaten die je beslist tegen gaat komen.

Kalibreren via een hardwaretool en software ben je altijd verzekerd van een consistent resultaat.
Nu, over een half jaar, volgend jaar. Het is dan iets waarover je op dat stuk dan geen zorgen meer hoeft te maken.
Kijken naar die kleur-check pagina's levert je echter nog wel steeds een goede referentie op of het ook echt allemaal klopt.
Meestal aan de hand van die pagina's (met name ook de normaal praktische voorbeelden als een Fuji landschap, stilleven, portret) geeft mij een indicatie wanneer het tijd is de monitor weer opnieuw te kalibreren. Ik ken die beeldjes al jaren, dus je bent "gewend" aan de helderheid ervan, en hoe het eruit hoort te zien. De vergrote verticale grijstrappen nabij zwart en wit, geven je inzicht of het met de tekening in donkere en lichte partijen nog goed zit.

Wat verder belangrijk is in een consistente manier van werken, is dat je computer omgeving "neutraal" moet zijn en altijd dezelfde helderheid. Geen fel gekleurde muren om je heen, maar neutrale tinten (wit / grijs). Verlichting ook neutraal (daglicht-TL of koel TL-licht). Geen daglicht direct door een raam op je werkplek, doe overdag in ieder geval de gordijnen dicht. Beslist niet werken in een huiskamer die zomers overdag met zon overgoten is, en 's avonds een totaal ander helderheid heeft.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op za dec 04 2010 10:50 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za dec 04 2010 10:43 am

Kroontje schreef: @Léon Met de link die ik aangaf was een probeersel om te kijken of ik er iets beters van kon maken.
De link die je mee aangaf over de browser had ik al een keer gelezen, maar moet eerlijk zeggen nog niks mee gedaan.
Reden daarvan is dat ik het beeldscherm kalibreer met Spyder ( meetkopje ).
Alleen kom ik er niet echt uit wat betreft de Brightness en het Contrast. Ik bedoel wel of niet in Default.
Want als hij op Default staat ingeseld is hij veel te helder :(
Om nu een Eizo monitor te kopen alleen omdat je eigen monitor niet goed staat afgesteld in helderheid lijkt me wat overdreven. Het bijstellen van de helderheid is dan handiger. :wink:
Overigens ook een Eizo monitor staat af fabriek veel te helder ingesteld is mijn ervaring.

Zelf gebruik ik een meetkop (X-Rite) op een iets andere wijze dan het officieel via de gebruiksaanwijzing zou moeten.
Ik stel namelijk eerst handmatig de helderheid en contrast van de monitor naar eigen inzicht zo optimaal mogelijk reeds af en ga daarna pas meten en eventueel iets bijstellen. Op die wijze is de gekalibreerde softwarematige bijstelling nauwelijks anders als mijn eigen handmatige instelling, en is de foutmarge het kleinst.

Wat ik voor een consistente werkwijze belangrijk vind is altijd dezelfde helderheid van de monitor. Die meetkopjes geven na kalibratie een weergave van de helderheid in Candela/m2
Is de afwijking te groot met mijn gestelde waarde, regel ik handmatig de helderheid van de monitor weer bij en kalibreer ik opnieuw, net zolang tot ik na kalibratie op het door mij gestelde doel kom.

In de vrij donkere werkruimte waar ik computer en monitor heb opgesteld is die waarde voor de monitor cira 85 Candela/m2
Dat is relatief erg laag, maar een stuk prettiger voor de ogen en minder vermoeiend dan een meer heldere monitor.
De NIDF-norm voor het leveren van digitale foto's stelt een helderheid voor van monitoren rond 100 Candela/m2
Maar mogelijk is de helderheid voor de werkplek daarin ook wat hoger dan mijn eigen werkplek.
De NIDF-norm http://www.colorproof.nl/pdf/NIDFnorm3.pdf

Kroontje

Bericht door Kroontje » za dec 04 2010 12:05 pm

Hallo Léon

Hoop lees voer :wink:
Wat ik vanochtend gedaan heb is de plugin te installeren op Firefox. Scheelt iets.
Daarna ben ik naar deze link gegaan http://fotograaf.cc/ScreenCheck.htm Dit ziet er goed uit.
Zelf gebruik ik een meetkop (X-Rite) op een iets andere wijze dan het officieel via de gebruiksaanwijzing zou moeten.
Ik stel namelijk eerst handmatig de helderheid en contrast van de monitor naar eigen inzicht zo optimaal mogelijk reeds af en ga daarna pas meten en eventueel iets bijstellen. Op die wijze is de gekalibreerde softwarematige bijstelling nauwelijks anders als mijn eigen handmatige instelling, en is de foutmarge het kleinst.
Hierin kan ik me leven. Heb dit ook zo gedaan, maar dan met spyder.
Hierna heb ik een bestand uit geprint ( deze ).
Dit vergeleken met het scherm. conclusie hiervan is dat er weinig verschil in zit. Afdruk is iets donker, maar zo weinig dat ik daar mee kan leven.

Dus begin ik nu te twijfelen over de instelling die ik voor deze shoot had gedaan namelijk Adobe RGB . Dat het hier fout in is gegaan.
Ik ga er nu een beetje van uit dat mijn beeldscherm niet de boos doender is.

Het is wel jammer dat de software van de monitor niet echt aangeeft op hoeveel k er is ingesteld. Deze geeft alleen een balk van 0 tot 100 aan.

Volgende plan is om een foto te maken met de twee instellingen in de camera en deze rechtsstreeks af te drukken op de printer.
Moet alleen in jpg helaas. maar dan kan ik wel eventueel de Nikon software uitsluiten.

Alvast bedankt voor de toelichting Léon. Groet Kroontje

Kroontje

Bericht door Kroontje » zo dec 05 2010 11:19 am

Hallo

Nieuwe dag nieuwe kansen.
Nu twee foto's gemaakt op statief met instelling sRGB en Adobe RGB.
Resultaat op het scherm is bijna geen verschil en de afdrukken naast elkaar gehouden levert ook geen verschil op.
Alleen zijn de afdrukken vergeleken nog steeds iets donkerde. Bij het thuis afdrukken is dat natuurlijk te doen met evt bijwerken.
Maar dan blijft de vraag waarom het bij de vakhandel het verschil nog groter is :huh:

Ik weet het niet meer wat ik hier thuis nog kan doen :( Maar ik ga wel balen als ik een foto groot wil Laten afdrukken.

Allen hier bedankt alvast voor het meedenken :wink:

Groet Kroontje

Kroontje

Re: Nieuwe printer of kalibrieren(Opgelost)

Bericht door Kroontje » di dec 21 2010 6:31 pm

Oke

Ik heb een afdruk gekregen van een clublid. Deze print is afkomstig van een Epson met het daar behorende papier en ICC profiel.
Deze kwam heel dicht bij het wat ik op mijn scherm zag.
Dus heb ik nog een andere foto weg gebracht naar echte vakmensen in Utrecht (Colorutrecht.nl).
Zij hebben de foto iets verlicht met Niveaus/Curves van 1.00 naar 1.10 en de twee buitenste iets naar binnen. Omdat hij iets te soft was.
Dit is een groot verschil wat ik moest doen bij Profotonet.nl.
Wat we nu gaan doen is kijken naar de kosten van het printen op een nieuwe printer of lekker naar de vakman.

Opgelost dus. Allen bedankt Groet Kroontje

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”