DC 135 eerste opnames

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: DC 135 eerste opnames

Bericht door Patrick » di dec 28 2010 12:08 am

Skippy schreef:
Patrick schreef:En van je camera. ISO 6400... :roll:
Camera + nabewerking Patrick :wink:
Oeps. Ik zou het bijna vergeten... :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di dec 28 2010 7:08 am

Grojan schreef: Verder lijkt je scherpstelling wat te ver naar voren te liggen, zogenaamde frontfocus, goed te zien bij je kleindochter bij wie het puntje van de neus en de wenkbrauwen wel scherp zijn maar de ogen net buiten de scherpte liggen, het is niet veel en dit kan je per objectief afstellen op je D700.
gewoon peter schreef:Ook het instellen van de front/cq backfocus heb ik nog niet gevonden voor dit objectief. Misschien nog iemand wat tips? groet, peter
Zou ik in dit geval toch nog even niet aan rommelen.
Controleer bij opnamen eerst of de gebruikte scherpstelmode wel juist is en op welke delen wordt scherp gesteld.
De gebruikte AF-scherpstelmode bij dat bewuste portret is Dynamisch veld 51, punten (AF-C).
De PhotoME viewer geeft aan dat het scherpstelpunt op het puntje van de neus zou zitten. Dat zou in dit geval dan overeenstemmen met het punt in de opname wat scherp is. Maar ik weet niet of de (grafische) weergave van die scherpstelpunten in PhotoME daarbij betrouwbaar is. Typisch wordt één punt in het centrum weergegeven. NikonViewNX2 geeft echter geen scherpstelpunten weer (tenminste niet van het webplaatje). Dus het is even gissen op welke delen exact is scherp gesteld. Gebruik bij portretten eerder enkelveld scherpstelling op een van de ogen als scherpstelmethode.
Vriendelijke groet, Léon Obers

gewoon peter

Bericht door gewoon peter » di dec 28 2010 8:32 am

Skippy schreef:Vanavond toevallig een shoot gedaan met een leuk model en de 105mm DC.

Deze als "tussendoortje" geschoten bij bestaand/heel weinig licht op iso 6.400, f2.2 DC neutraal.
Ook even heel snel bewerkt maar het geeft denk ik wel de potentie van zo'n DC lens weer.
Luc, daar was ik al van overtuigd voordat ik hem kocht! Maar nu ik hem heb, tja, net kinderen, dan begint het probleem pas. Maar ik duik er in, groet, peter

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » di dec 28 2010 9:44 am

gewoon peter schreef:
Skippy schreef:Vanavond toevallig een shoot gedaan met een leuk model en de 105mm DC.

Deze als "tussendoortje" geschoten bij bestaand/heel weinig licht op iso 6.400, f2.2 DC neutraal.
Ook even heel snel bewerkt maar het geeft denk ik wel de potentie van zo'n DC lens weer.
Luc, daar was ik al van overtuigd voordat ik hem kocht! Maar nu ik hem heb, tja, net kinderen, dan begint het probleem pas. Maar ik duik er in, groet, peter
Heel goed Peter, veel plezier ermee in ieder geval! Heb je nu voldoende info?

gewoon peter

Bericht door gewoon peter » di dec 28 2010 10:11 am

Skippy schreef:
gewoon peter schreef:

Heel goed Peter, veel plezier ermee in ieder geval! Heb je nu voldoende info?
Ja Luc, ik denk voldoende. Heb vanmorgen al de site van SLRgear doorgelezen (was wel de 105, maar voor mij hetzelfde) Ben niet zo onder de indruk van de defocus mogelijkheden na het zien van het beeld van die pop met die plant en dat cd rek op de achtergrond, maar wel een schitterende uitleg.
Nu nog die andere site doorlezen (stacken) en daarna ook nog even uitvogelen hoe het met de front cq. backfocus is gesteld. Hartstikke bedankt in ieder geval en uiteraard een ieder die z'n steentje heeft bijgedragen. groet, peter

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » wo mar 09 2011 10:12 pm

Het blijft een prachtlens:

Afbeelding

Dit resultaat krijg je als je DC "verkeerd" gebruikt:

Afbeeldingt

gewoon peter

Bericht door gewoon peter » wo mar 09 2011 11:35 pm

Wat een kleuren zeg fantastisch. Ben zelf nog niet helemaal bezig geweest, maar zo'n carnaval ia natuurlijk ideaal voor deze lens. Prachtig en vooral met je "foute" DC van foto 2 geef je ook heel duidelijk aan dat het wel een hele speciale lens is. Zit nu nog even in de lappenmand maar de tijd komt dat ik er echt weer mee bezig ga. Bedankt en groet, peter

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo mar 09 2011 11:43 pm

yzf1kr schreef:Het blijft een prachtlens:
:? De eerste foto is onscherp.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » vr apr 22 2011 4:06 pm

Ik blijf het toch een moelijke lens vinden.
Hij is haarscherp, maar de resultaten zijn niet altijd helemaal voorspelbaar. Alsof deze lens af en toe een eigen kijk op de wereld heeft.

HIer een foto van een bijtje op pruimen bloesem. Geschoten op f/2 en DC op +2.

Afbeelding

gewoon peter

Bericht door gewoon peter » vr apr 22 2011 8:54 pm

yzf1kr schreef:Ik blijf het toch een moelijke lens vinden.
Hij is haarscherp, maar de resultaten zijn niet altijd helemaal voorspelbaar. Alsof deze lens af en toe een eigen kijk op de wereld heeft.

HIer een foto van een bijtje op pruimen bloesem. Geschoten op f/2 en DC op +2.

http://www.flickr.com/photos/yzf1kr/5643474752/
Ik moet eerlijk bekennen dat ik er nog weinig mee gefotografeerd heb door fysieke omstandigheden. Maar wat ik gedaan heb alleen nog maar met het DC deel gewoon op nul. De instellingen daarmee ben ik absoluut niet mee bezig geweest. Maar v.w.b. scherpte en kleur, voor mij nog steeds het mooiste wat Nikon geproduceerd heeft. Die kleuren van de bloemen en de blaadjes zullen wel heel natuurgetrouw zijn, maar dat +2 van de DC gooit volgens mij heel veel roet in het eten. Weet niet of je naar het openluchtmuseum gaat, maar mss kunnen we daar wat overeenkomsten c.q. verschillen waarnemen. Maar blijf proberen, groet, peter

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”