Eerste pogingen productfotografie

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Myriad

Eerste pogingen productfotografie

Bericht door Myriad » za jan 01 2011 6:44 pm

Heb de afgelopen dagen wat tijd gehad om me met productfotografie bezig te houden.
Nr. 1 en 2 zijn al eerder gemaakt in 'de IKEA fotostudio'.
Nr. 3, 4 en 5 zijn gemaakt in m'n nieuwe lichttent.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden (verlichting, achtergrond, beeld, compositie etc.).

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

Frankie
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Eerste pogingen productfotografie

Bericht door Frankie » zo jan 02 2011 12:11 am

Ziet er strak uit en mooi belicht.
Ik heb verder alleen een suggestie voor de twee laatste: die zweven nu, alsof ze zijn uitgeknipt. Zou ze iets meer verbinden met de achtergrond.

Myriad

Bericht door Myriad » zo jan 02 2011 11:31 am

Bedankt voor jullie reakties! Daar kan ik wat mee.

Deze set heb ik: http://www.lighttent.eu/product_info.ph ... pvqdkds0p2
Er zijn meer webshops die dit soort spullen verkopen. Je krijgt relatief veel waar voor je geld, maar de schroefdraad en de schroeven van de lampstaanders zijn waardeloos; van plastic! Voorzichtig zijn dus.
Ik ben wel blij dat ik de 80cm versie van de tent heb gekocht en niet een of twee maatjes kleiner; bij de 1e keer opzetten lijkt het te groot, maar ik heb nu genoeg ruimte om objecten te plaatsen, camera standpunten te proberen etc. Een losse witte en zwarte achtergrond zijn inclusief. Ik heb er een losse grijze achtergrond en een sterkere (85W) daglichtlamp bijgekocht. Andere 'kleuren' leiden m.i. teveel van het onderwerp af. De achtergrondjes zijn langwerpig en bedekken de achterwand én vloertje en zijn met klittenband te bevestigen. Het wegstrijken van de kreukels in de achtergrondjes is nog niet zo goed gelukt, vandaar de kreukels. Ik zal het denk ik meerdere keren moeten strijken (en voor het opbergen oprollen). Er komt misschien nog wel een keer een graduated background grey-to-white van PVC bij (mooi verlopende toon en diepte en geen kreukels).

Met de scherpte en manual focus moet ik nog een beetje ervaring/gevoel opdoen. Ik doe dat nog op het oog (bolletje) en zonder matglas. De voorgrond moet in ieder geval scherp.
De achterkant van het object mag van mij iets minder scherp zijn. Ik zit er misschien ook iets te dicht op. Een langere USB kabel voor tethered shooting zou ook wel leuk zijn ...

Ik ben het wel eens met Frankie dat nr. 4 en 5 wel uitgeknipt/zwevend lijken. Daar moet ik nog iets mee. Zwart neemt natuurlijk alle schaduw (en daardoor diepte) weg. Karton blijft een optie, zoals op foto 1. Ik heb spotmeting toegepast, ook om de nog bestaande kreukels zoveel mogelijk te laten verdwijnen in het zwart. Of ik moet het object toch maar op een witte achtergrond/ondergrond plaatsen, zoals op foto 2. Dan zie je (subtiel) nog iets schaduw.

1 is zomaar een probeersel op zwart karton. De diepte bevalt me, alleen de scherpte ligt inderdaad niet helemaal goed. 2 is gemaakt met een vlakke glasplaat op zwart karton. Zocht een leuke compositie met spiegeling. Bij 3 ging het me om de vorm van de pruim zo goed mogelijk te laten uitkomen en hoe dat uit te lichten; zie nu linksboven de pruim vingerafdrukken! Vanwege de (stompe) pijlvorm heb ik hem rechts in beeld geplaatst. De pruim is geplaatst op een porseleinen fruitschaal, die niet helemaal wit is. 4 vind ik zelf ook het mooiste qua beeld en compositie. Inderdaad jammer van de kreukels en het ontbreken van diepte. In 5 zocht ik glas als uitdaging. Moet haast wel op mat zwart ... maar dan anders. Heb hier als enige bovenverlichting (vanuit de meegeleverde softbox) toegevoegd. Onderverlichting (hoe?) schijnt hierbij de beste resultaten op de leveren. Nu zie je op het champagne oppervlak het witte vierkantje. Het glas is inderdaad krom. Zal eens uitzoeken hoe dat komt. Denk door de correctie/nabewerking.

Over de verlichting: hiermee moet je experimenteren voor het beste resultaat; foto's maken en vergelijken. Je kunt varieren met de plaatsing van de lampen; dichtbij/veraf, aan de zijkant/schuin van voren/schuin van achteren etc. Met en zonder verlichting van boven vanuit de softbox. De 36W daglichtlampen geven voldoende licht (het zijn trouwens wel enorm grote lampen). Lichttent met de opening bij een raam. Bij de tent is een wit voorpaneel met openingssleuf geleverd (klittenband). Bedoeld voor sterk reflecterende materialen zoals glas en metalen, maar ik gebruik het voorlopig nog maar even voor alle situaties (anders zie je (zeker later op de dag) op het object een donkerder vlak). Camera op statief op manual focus. Objectief door sleuf. Gebruikte objectieven: 24-70 f/2.8; 105 micro VR, 50mm f/1.8

Vandaag ga ik maar eens verder met experimenteren; staal, composities, flitser in commander-stand erbij etc. (heb een SG-3IR). Leuk om te doen en te leren; wordt vervolgd :D

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door weimaraner » ma jan 03 2011 7:08 pm

Zoveel mensen, zoveel meningen ... Ik vind nummer 2 wel erg geslaagd. :) De reflectie voegt m.i. echt iets toe en dat, samen met de compositie, maakt het voor mij een mooiere foto dan nummer 1.
Van de laatste twee is het inderdaad jammer dat de objecten lijken te zweven; misschien een glasplaat of perspex plaat als ondergrond gebruiken (bovenop je zwarte doek)? Verder is de belichting goed - enige aanmerking die ik nog heb is dat ik de koffiebonen iets te gearrangeerd vind. Het lijkt of ze zorgvuldig neergelegd zijn op nagenoeg gelijke afstand van elkaar. Ik had er zelf iets meer op een hoopje neergelegd of anders slechts twee of drie bonen neergelegd maar dan wel bij elkaar.

Nog een opmerking over nummer 1. Een ervaren fotograaf heeft mij ooit wel eens geleerd dat een sinasappel een uitstekend object is om belichtingen voor portretfotografie op te oefenen. Dit vanwege de structuur van de schil. Dus ik ben benieuwd naar je volgende serie. :wink:

Myriad

Bericht door Myriad » za jan 22 2011 8:04 pm

Henk schreef:Ben benieuwd naar je volgende serie!
weimaraner schreef:Dus ik ben benieuwd naar je volgende serie.
Heb het nodige bijgeleerd qua verlichting e.d. En gebruik nu LiveView om de focus daar te leggen waar ik het wil.
Even wat anders; het fruit volgt binnenkort.

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Myriad op za jan 22 2011 11:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » zo jan 23 2011 12:20 pm

Ten eerste: prachtig ! Heerlijk om te zien hoe je met overgave en mooie resultaten de productfotografie aan het eigen maken bent. Feedback alleen omdat je er om vraagt want ik vind de plaatjes zoals gezegd heel fraai en zou het je niet na kunnen doen...
Flesje: mooi licht (matglans), scherpte en 'fragiele' kleurcombi voor / achter. Alleen: waarom rechts / boven meer ruimte ? Niet dat het niet klopt ofzo, maar die vraag komt bij me op. In die extra ruimte zou ik een bepaalde 'functionaliteit' verwachten, zoals in het tweede plaatje bijvoorbeeld als ruimte voor tekst o.i.d.
Makizushi: prachtig creatief neergezet. Kan zo in een culinair tijdschrift en ik zou bijna zin in sushi krijgen (en daar hou ik écht niet van :mrgreen: ). Met name zorgen de stokjes ervoor dat de blik heel mooi in het beeld gebracht wordt. Kleurstelling oranje / bruin / gebroken wit doet het heel goed. Wat betreft de drie plaatjes linksboven ben ik het eens met de vorige reactie: ze zijn wat scherper / glanzender / contrastrijker dan de rest van het plaatje. Zou eerder andersom 'moeten' zijn. Probeer ze eens weg te laten en met de vrijkomende ruimte je tekst in bijvoorbeeld twee in plaats van drie blokken neer te zetten.Wordt het geheel wat rustiger / meer 'ZEN'.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » zo jan 23 2011 12:56 pm

Ik sluit me aan bij bovenstaande, met een opmerking.

Het glas verstoord het hele beeld. Je had de Sake er uit moeten laten, of een wit proceleinen kopje/bekertje moeten nemen dat bij het bord past.
Nu heb je alles in de foto mooi straks, en dan een heel onrustig opject boven in beeld.

Myriad

Bericht door Myriad » zo jan 23 2011 10:52 pm

Allen bedankt voor de feedback. Ik ga kijken wat ik ermee kan.
Hierbij nog een toetje:

8.
Afbeelding

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door JacTrum » vr jan 28 2011 11:49 pm

Het toetje is een beetje waterig van kleur... Maar je experimenten worden steeds beter!
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Freaky87
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Freaky87 » za jan 29 2011 1:46 pm

Mooie reeks hoor!
Staan enkele knappe plaatjes tussen! :D

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”