Bedankt voor jullie reakties! Daar kan ik wat mee.
Deze set heb ik:
http://www.lighttent.eu/product_info.ph ... pvqdkds0p2
Er zijn meer webshops die dit soort spullen verkopen. Je krijgt relatief veel waar voor je geld, maar de schroefdraad en de schroeven van de lampstaanders zijn waardeloos; van plastic! Voorzichtig zijn dus.
Ik ben wel blij dat ik de 80cm versie van de tent heb gekocht en niet een of twee maatjes kleiner; bij de 1e keer opzetten lijkt het te groot, maar ik heb nu genoeg ruimte om objecten te plaatsen, camera standpunten te proberen etc. Een losse witte en zwarte achtergrond zijn inclusief. Ik heb er een losse grijze achtergrond en een sterkere (85W) daglichtlamp bijgekocht. Andere 'kleuren' leiden m.i. teveel van het onderwerp af. De achtergrondjes zijn langwerpig en bedekken de achterwand én vloertje en zijn met klittenband te bevestigen. Het wegstrijken van de kreukels in de achtergrondjes is nog niet zo goed gelukt, vandaar de kreukels. Ik zal het denk ik meerdere keren moeten strijken (en voor het opbergen oprollen). Er komt misschien nog wel een keer een graduated background grey-to-white van PVC bij (mooi verlopende toon en diepte en geen kreukels).
Met de scherpte en manual focus moet ik nog een beetje ervaring/gevoel opdoen. Ik doe dat nog op het oog (bolletje) en zonder matglas. De voorgrond moet in ieder geval scherp.
De achterkant van het object mag van mij iets minder scherp zijn. Ik zit er misschien ook iets te dicht op. Een langere USB kabel voor tethered shooting zou ook wel leuk zijn ...
Ik ben het wel eens met Frankie dat nr. 4 en 5 wel uitgeknipt/zwevend lijken. Daar moet ik nog iets mee. Zwart neemt natuurlijk alle schaduw (en daardoor diepte) weg. Karton blijft een optie, zoals op foto 1. Ik heb spotmeting toegepast, ook om de nog bestaande kreukels zoveel mogelijk te laten verdwijnen in het zwart. Of ik moet het object toch maar op een witte achtergrond/ondergrond plaatsen, zoals op foto 2. Dan zie je (subtiel) nog iets schaduw.
1 is zomaar een probeersel op zwart karton. De diepte bevalt me, alleen de scherpte ligt inderdaad niet helemaal goed. 2 is gemaakt met een vlakke glasplaat op zwart karton. Zocht een leuke compositie met spiegeling. Bij 3 ging het me om de vorm van de pruim zo goed mogelijk te laten uitkomen en hoe dat uit te lichten; zie nu linksboven de pruim vingerafdrukken! Vanwege de (stompe) pijlvorm heb ik hem rechts in beeld geplaatst. De pruim is geplaatst op een porseleinen fruitschaal, die niet helemaal wit is. 4 vind ik zelf ook het mooiste qua beeld en compositie. Inderdaad jammer van de kreukels en het ontbreken van diepte. In 5 zocht ik glas als uitdaging. Moet haast wel op mat zwart ... maar dan anders. Heb hier als enige bovenverlichting (vanuit de meegeleverde softbox) toegevoegd. Onderverlichting (hoe?) schijnt hierbij de beste resultaten op de leveren. Nu zie je op het champagne oppervlak het witte vierkantje. Het glas is inderdaad krom. Zal eens uitzoeken hoe dat komt. Denk door de correctie/nabewerking.
Over de verlichting: hiermee moet je experimenteren voor het beste resultaat; foto's maken en vergelijken. Je kunt varieren met de plaatsing van de lampen; dichtbij/veraf, aan de zijkant/schuin van voren/schuin van achteren etc. Met en zonder verlichting van boven vanuit de softbox. De 36W daglichtlampen geven voldoende licht (het zijn trouwens wel enorm grote lampen). Lichttent met de opening bij een raam. Bij de tent is een wit voorpaneel met openingssleuf geleverd (klittenband). Bedoeld voor sterk reflecterende materialen zoals glas en metalen, maar ik gebruik het voorlopig nog maar even voor alle situaties (anders zie je (zeker later op de dag) op het object een donkerder vlak). Camera op statief op manual focus. Objectief door sleuf. Gebruikte objectieven: 24-70 f/2.8; 105 micro VR, 50mm f/1.8
Vandaag ga ik maar eens verder met experimenteren; staal, composities, flitser in commander-stand erbij etc. (heb een SG-3IR). Leuk om te doen en te leren; wordt vervolgd