Ooostvaardersplassen

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
smook

Ooostvaardersplassen

Bericht door smook » di jan 04 2011 9:43 am

Beste forumleden,

met enige schroom bijgaand mijn eerste post ter beoordeling.

Schroom, omdat ik niet weet of er minimale kwaliteitseisen gelde.

Maar dan nog, ik leer graag van de aanwezige kennis en kunde.

Dus kritiek is van harte welkom.

Vraag bij deze foto's is hoe ik ze spannender kan maken.

Een impressie van de oostvaardersplassen.

Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

vriendelijke groet,
Bob

ErikB
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Ooostvaardersplassen

Bericht door ErikB » di jan 04 2011 10:01 am

Welkom Bob! Plaats gerust je foto's ongeacht de kwaliteit. We geven je feedback enkel om ervoor te zorgen dat je volgens foto's weer beter worden, en weer beter enzovoorts ;) We zitten hier om van elkaar te leren, wij van jou, jij van ons ;)

Over je foto's, in het algemeen zeker geen slecht poging. Nou ben ik zelf een zeer fanatiek landschapsfotograaf en ben ik een perfectionist dus ik heb nog wat dingen waar je de volgende keer op kan letten.

Bij foto 1: ik zie 3 eilandjes. Die liggen allemaal achter elkaar en worden dus niet nuttig gebruikt in de compositie. Probeer eens op die plek een paar stappen naar rechts te doen. Je gebruikt dan de eilandjes als 'stapstenen' om door de foto heen te lopen. Eentje links, de 2e rechts en de derde komt dan als ik het vanuit de foto goed zie tussen beiden in en leidt het oog weer verder de foto in naar het stukje riet net achter eiland 3.

Foto 2: de foto mist eigenlijk een spannende compositie. Er zit wel een opbouw in lagen in, maar die komt niet heel erg tot zijn recht. Bij deze situatie had je de oever het beste als invoerende lijn kunnen gebruiken. Dan zou die uit de rechteronderhoek komen en als je dan de foto horizontaal spiegelt komt de lijn uit de linkeronderhoek en heb je een sterke invoerende lijn, probeer maar eens ;) Daarnaast vind ik deze foto iets te licht, ik heb het gevoel dat de sneeuw die er nog ligt uitgebeten wit is.

Foto 3 tenslotte. Spiegel deze foto eens ;) De lijnen komen dan uit de linkeronderhoek en dat is doorgaans een veel betere hoek voor invoerende lijnen ;) Voor de rest zit er in deze foto weinig voor een goede compositie. Het zichtpunt (waar het water verder loopt) links is weinig interessant. De lucht komt ook niet erg uit, maar daarover zometeen meer. Bij een foto als deze was het interessant geweest als er een schaatser of iets anders was die meespeelde in je compositie.

Over de luchten zei ik zonet ook al iets. Die zijn kaal en te licht. Als je nog niet in RAW fotografeert kan ik je zeer aanbevelen dat te gaan doen, er valt dan veel meer uit de foto te halen. Daarnaast is het denk ik geen verkeerd plan om een verloopfilter aan te schaffen als je je wilt verdiepen in landschapsfotografie. Daarnaast kan ik je nog een boek aanbevelen dat mij enorm heeft geholpen. Namelijk het boek 'Nederlandse landschappen fotograferen' van Ruben Smit. Hij vertelt eerst theoretisch hoe je aan je compositie kan werken. Daarna besteed hij de andere helft van het boek aan voorbeelden waarin hij de theorie toepast. Erg leerzaam en leuk om te lezen!

Heel veel succes en ik ben benieuwd naar meer!

smook

Bericht door smook » di jan 04 2011 10:44 am

Dag eric,

dank voor je reactie.

Ik ben aan de slag gegaan.

Valt nog niet mee om in Capture nx voor elkaar te krijgen wat je vertelt.

Ik zal mij daar ook in moeten verdiepen.

Hierbij alvast een andere versie van foto 3.
Afbeelding

groet,
bob

ErikB
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door ErikB » di jan 04 2011 11:17 am

Hoi Bob,

Een goede poging, bewerken is weer een vak apart ;) Je ziet dat je in de lucht nu digitale ruis hebt geintroduceerd. Vandaar dus ook mijn opmerking om een verloopfilter te kopen ;) Dan voorkom je namelijk dat je in de nabewerking nog de lucht open moet trekken en daarmee voorkom je dus ook ruis ;)
Verder zou ik de foto nog iets overbelichten in de nabewerking, zodat de stukken sneeuw die niet in de schaduw liggen ook echt wit worden. Sneeuw in de schaduw wordt automatisch blauw, maar de rest moet wit zijn, en dat is nu niet helemaal het geval ;)

JeroenR
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door JeroenR » di jan 04 2011 11:22 am

Hoi Bob,

Zeker niet slecht! Denk bij het aanpassen van de luchten aan de kwaliteit van je foto. Linksboven is nu veel ruis te zien waardoor de foto weer minder wordt.

Hieronder nog enkele tips die ik je wil geven:
- Denk aan het rechtzetten van de horizon. Op alle drie de foto's kun je dit aanpassen.
- Probeer de compositie wat spannender te maken. Het zijn nu alle drie beelden met een overwegend egale kleur wat de foto's misschien wat saai maken. Misschien is er een rietkraagje in de buurt van waar achter je een foto kunt maken en je wat riet mee kunt nemen in de compositie.
- Met dit soort foto's vind ik persoonlijkde gulden snede altijd goed werken. Probeer je horizon iets hoger te krijgen waardoor je nog meer van de voorgrond krijgt en het ijs wat oneindiger lijkt.

Heb je nog iets leuks kunnen doen met de voetstappen in de sneeuw van foto 3? Als ik daar was had ik daar ook iets mee gedaan denk ik.

Keep up the good work!
D800 | 35mm 1.4G | 50mm 1.4G | 85mm 1.4G | 24-70mm 2.8 | 70-200mm 2.8 VRII | SB-910 | SB-600

smook

Bericht door smook » di jan 04 2011 11:49 am

Eric en Jeroen,

bedankt voor jullie reacties ik ga ermee aan de slag!

Wordt vervolgt.

groet,
bob

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”