Welkom Bob! Plaats gerust je foto's ongeacht de kwaliteit. We geven je feedback enkel om ervoor te zorgen dat je volgens foto's weer beter worden, en weer beter enzovoorts

We zitten hier om van elkaar te leren, wij van jou, jij van ons
Over je foto's, in het algemeen zeker geen slecht poging. Nou ben ik zelf een zeer fanatiek landschapsfotograaf en ben ik een perfectionist dus ik heb nog wat dingen waar je de volgende keer op kan letten.
Bij foto 1: ik zie 3 eilandjes. Die liggen allemaal achter elkaar en worden dus niet nuttig gebruikt in de compositie. Probeer eens op die plek een paar stappen naar rechts te doen. Je gebruikt dan de eilandjes als 'stapstenen' om door de foto heen te lopen. Eentje links, de 2e rechts en de derde komt dan als ik het vanuit de foto goed zie tussen beiden in en leidt het oog weer verder de foto in naar het stukje riet net achter eiland 3.
Foto 2: de foto mist eigenlijk een spannende compositie. Er zit wel een opbouw in lagen in, maar die komt niet heel erg tot zijn recht. Bij deze situatie had je de oever het beste als invoerende lijn kunnen gebruiken. Dan zou die uit de rechteronderhoek komen en als je dan de foto horizontaal spiegelt komt de lijn uit de linkeronderhoek en heb je een sterke invoerende lijn, probeer maar eens

Daarnaast vind ik deze foto iets te licht, ik heb het gevoel dat de sneeuw die er nog ligt uitgebeten wit is.
Foto 3 tenslotte. Spiegel deze foto eens

De lijnen komen dan uit de linkeronderhoek en dat is doorgaans een veel betere hoek voor invoerende lijnen

Voor de rest zit er in deze foto weinig voor een goede compositie. Het zichtpunt (waar het water verder loopt) links is weinig interessant. De lucht komt ook niet erg uit, maar daarover zometeen meer. Bij een foto als deze was het interessant geweest als er een schaatser of iets anders was die meespeelde in je compositie.
Over de luchten zei ik zonet ook al iets. Die zijn kaal en te licht. Als je nog niet in RAW fotografeert kan ik je zeer aanbevelen dat te gaan doen, er valt dan veel meer uit de foto te halen. Daarnaast is het denk ik geen verkeerd plan om een verloopfilter aan te schaffen als je je wilt verdiepen in landschapsfotografie. Daarnaast kan ik je nog een boek aanbevelen dat mij enorm heeft geholpen. Namelijk het boek 'Nederlandse landschappen fotograferen' van Ruben Smit. Hij vertelt eerst theoretisch hoe je aan je compositie kan werken. Daarna besteed hij de andere helft van het boek aan voorbeelden waarin hij de theorie toepast. Erg leerzaam en leuk om te lezen!
Heel veel succes en ik ben benieuwd naar meer!