Op school

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
flitslicht

Op school

Bericht door flitslicht » di jan 04 2011 12:54 am

Vandaag kreeg ik de vraag van een forumlid waarom ik weinig foto's hier plaats. Bij deze dan voor één keer. Het gaat om foto's die ik gemaakt heb voor een school tbv de website en de schoolgids, ze moeten dus voor nieuwe leerlingen uitdrukken dat het een hele leuke school is.

De exif heb ik expres verwijderd, maar alle foto's zijn genomen met een D300 + 24-70 of 70-200 VR2, allemaal met f/2.8 bij bestaand licht, ISO 400-1600. Uitzondering zijn de disco foto's, die zijn genomen met de 12-24 op f/4 en met directe flits, ISO 3200. Een aantal zijn erg langwerpig ivm specifieke eisen voor de website.

Het zijn er 25, om een goed beeld te geven 8)

1
Afbeelding

2 (ik weet niet zeker dat deze in de schoolgids komt :huh: )
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding

6
Afbeelding

7
Afbeelding

8
Afbeelding

9
Afbeelding

10
Afbeelding

11
Afbeelding

12
Afbeelding

13
Afbeelding

14
Afbeelding

15
Afbeelding

16
Afbeelding

17
Afbeelding

18
Afbeelding

19
Afbeelding

20
Afbeelding

21
Afbeelding

22
Afbeelding

23
Afbeelding

24
Afbeelding

25
Afbeelding

Myriad

Re: Op school

Bericht door Myriad » di jan 04 2011 6:03 am

Flip, ik vind ze stuk voor stuk (op nr. 20 na) en als geheel goed de ontspannen/leuke sfeer en aspecten op die school weergeven. De foto's werken goed waar ze voor bedoeld zijn.
Erg goed gedaan! Met name hoe goed je de intimiteit hebt uitgedrukt spreekt me erg aan.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » di jan 04 2011 9:11 am

Lekkere ongedwongen serie!

JeroenR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door JeroenR » di jan 04 2011 9:15 am

Mooie serie hoor!
D800 | 35mm 1.4G | 50mm 1.4G | 85mm 1.4G | 24-70mm 2.8 | 70-200mm 2.8 VRII | SB-910 | SB-600

Deavit

Bericht door Deavit » di jan 04 2011 9:16 am

Doet me denken aan m'n schoolsite, en die gids die ik elk jaar krijg, haha...

Maar mooi gedaan!

gewoon peter

Bericht door gewoon peter » di jan 04 2011 9:21 am

Hele mooie serie Flip, het begint al bijna saai te klinken :) . Kon ik maar weer naar school, groet, peter

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » di jan 04 2011 10:27 am

Sluit me aan bij bovenstaande reacties, lekkere serie!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Daniël

Bericht door Daniël » di jan 04 2011 12:28 pm

het kan aan mij liggen.
Maar ik mis bij veel scherpte.

Maar voor een school catalogus is het prima.
12, 13, 14, 17, 18, 21

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di jan 04 2011 1:12 pm

Leuke spontane serie.
Met soms zeer verrassende invalshoeken en momenten. Zoals foto 13. Je ziet de gebogen tenen in de schoen en de deuk in de bal bij de klap ertegen, en dan nog dat wegsnellende been van een ander. Nr 19 de schaduwen die een eigen leven leiden, fraai.

Wel wat Daniël al op heeft gemerkt, dat er bij diverse foto's aan scherpte ontbreekt. Nu zitten er bewust veel foto's tussen met langere sluitertijden om het allemaal wat dynamischer te maken in "beweging", maar ik mis soms dan net teveel aan ergens een vlak wat je scherper verwacht dan dat ik zie. Maar het kan hem ook in de verscherping zitten van de beelden voor op het web. Ik weet dat jij standaard kiest voor wat zachtere beelden dan veel anderen. Een persoonlijke smaak.

Verder zie ik ook opnamen met een wat ongelukkig gekozen standpunt, zodat onderwerpen in de achtergrond vervelend in het verlengde van de persoon zitten. Zoals bijv. de raamstijl en balk achter de leerling bij foto 6. Standpunt 20-30 centimeter naar rechts, en het hoofd had "vrij" tussen de balk en raamstijl ingezeten, de arm links ook vrij voorbij de raamstijl. Dan was dat beter los gekomen.
Bij opname 7, stoel voor je net even snel opzij schuiven en zelf ietsje doorzakken zodat je een lager standpunt had, was het scherm achter het hoofd links verdwenen (en had je geen last meer van de stoel).
Ik snap dat het snelle momenten zijn, waarbij je binnen een seconde moet anticiperen. Maar het is te doen. Het maakt dit soort opnamen dan net "af".
Vriendelijke groet, Léon Obers

flitslicht

Bericht door flitslicht » di jan 04 2011 5:47 pm

Bedankt voor de leuke feedback.

Over de scherpte, ik dacht wel dat daar weer opmerkingen over zouden komen. Ik vind inderdaad dat tot het uiterste opgeklopte contourcontrast nogal onnatuurlijk overkomen. Dat doen mensen volgens mij meer om zichzelf gerust te stellen dat ze hele scherpe foto's kunnen maken dan dat het nu echt bijdraagt aan een beter beeld. Hetzelfde geldt voor kleur die ik vaak van een onnatuurlijk zuurstokgehalte vind op forums, trouwens ook op televisies bij de mensen thuis. Ik houd dat liever wat neutraler, behalve als het functioneel is zoals in de disco.

Maar, we're here to please en dus heb ik ze hieronder nogmaals neergezet met de nodige USM eroverheen. Vind het zelf geen verbetering.

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding

6
Afbeelding

7
Afbeelding

8
Afbeelding

9
Afbeelding

10
Afbeelding

11
Afbeelding

12
Afbeelding

13
Afbeelding

14
Afbeelding

15
Afbeelding

16
Afbeelding

17
Afbeelding

18
Afbeelding

19
Afbeelding

20
Afbeelding

21
Afbeelding

22
Afbeelding

23
Afbeelding

24
Afbeelding

25
Afbeelding

flitslicht

Bericht door flitslicht » di jan 04 2011 5:59 pm

Henk schreef:Wel nog een vraagje, hoe reageerden de leerlingen op jouw aanwezigheid, hoe heb je hun benaderd? Alles ziet er zo gemoedelijk uit.. (wat 't resultaat natuurlijk alleen maar beter maakt)!
Dat is voornamelijk een kwestie van je houding. Overkomen alsof je daar thuishoort en als de leerlingen vragen waar het voor is het uitleggen. Ze gingen gewoon door waar ze mee bezig waren en negeerden me verder. Dat werkt niet altijd zo, hangt ook af van de sfeer in een omgeving. Ik kan me nog herinneren dat ergens, twintig jaar geleden, in een loods waar mensen dingen stonden in te pakken ik iedere keer opnieuw uitgebreid uitleg moest geven en eerst toestemming moest vragen aan iedere persoon afzonderlijk. Maar daar heerste ook niet zo'n goede sfeer.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di jan 04 2011 7:40 pm

flitslicht schreef: Maar, we're here to please en dus heb ik ze hieronder nogmaals neergezet met de nodige USM eroverheen. Vind het zelf geen verbetering.
Nou ja, dat is dan weer over de top heen, komen er overal artefacten. Er is ook nog iets van niet te weinig niet teveel. :wink:

Overigens de houding bij bedrijven kan het inderdaad wel eens heel anders vergaan.
Ik heb wel eens bij een familiebedrijf gefotografeerd. Omdat het foto's voor een brochure betrof moet je daarin rekening houden waar die brochure komt te liggen, het wervende karakter ervan en de doelgroep voor wie het is bestemd.
Nu was er een werknemer die een machine bediende waarvan ik vond dat die niet zo'n geweldige "model" uitstraling had van wat je als "wervend" zou mogen bestempelen. Een man met duidelijk een wat pokdalig gezicht met een rode drankneus en lange vettige onverzorgde haren. Nu had ik niets tegen die man hoor, maar vond hem als model niet geschikt.

Met takt heb ik geprobeerd of een ander bij de machine als model kon staan. De oude baas van het bedrijf moest er eerst een half uurtje of wat over nadenken (ik moest echt een half uurtje stoppen, verlichting, alles stond ingesteld), om vervolgens te horen te krijgen de betreffende rode neus man toch op de foto te zetten. Kennelijk wilde de baas geen persoonlijke gevoelens kwetsen of een mate van jaloezie wie wel of niet in de folder kwam te staan.
Nu ja, het kwam als zodanig in de brochure terecht. Ik heb het bij inlevering van de foto's aan het reclamebureau wel aangegeven om mijn eigen visie daarin ook zuiver te houden. (Anders was het reclamebureau weer ontevreden over mijn aanpak).
Zo zie je maar weer, waar je mee te maken krijgt.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » di jan 04 2011 9:36 pm

Superleuke serie, vet compliment ! Op bijna alle foto's een zeer herkenbare maar ook positieve uitstraling. Plaats eens wat vaker!
Ben het helemaal met je eens dat het idee achter een foto het belangrijkst is, maar wat je hier zegt, vind ik te kort door de bocht:

"Ik vind inderdaad dat tot het uiterste opgeklopte contourcontrast nogal onnatuurlijk overkomen. Dat doen mensen volgens mij meer om zichzelf gerust te stellen dat ze hele scherpe foto's kunnen maken dan dat het nu echt bijdraagt aan een beter beeld. Hetzelfde geldt voor kleur die ik vaak van een onnatuurlijk zuurstokgehalte vind op forums, trouwens ook op televisies bij de mensen thuis. Ik houd dat liever wat neutraler, behalve als het functioneel is zoals in de disco."

Volgens mij heeft dat toch meestal met stijl en smaak te maken :wink:

flitslicht

Bericht door flitslicht » di jan 04 2011 9:41 pm

Frankie schreef: Volgens mij heeft dat toch meestal met stijl en smaak te maken :wink:
Klopt natuurlijk, het is maar een mening .

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » di jan 04 2011 9:46 pm

Yep, heb jij weer gelijk in ! :P

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”