Scherp/onscherp

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
RRon

Scherp/onscherp

Bericht door RRon » za jan 08 2011 8:00 pm

Ik heb dus pas een D5000 gekocht nog met standaard 18-55VR, ik wil hem eerst leren kennen en de basis principes van het fotograferen onder de knie zien te krijgen! Hiervoor heb ik de afgelopen dagen met mijn neus in de gebruiksaanwijzing gezeten.
Wat ik mooi vind is het scherp en onscherp maken van delen van de foto. Nou lees ik dus dat dat goed zou gaan met de stand "A", hierbij regelt de camera de sluitertijd en de gebruiker het diafragma. Ik heb dat geprobeerd en krijg dat maar gedeeltelijk voor elkaar, gisteren een onderwerp heel dichtbij en achtergrond aardig onscherp. Vandaag weer een poging gedaan om van een rij bomen, waarbij de eerste vlakbij stond en de anderen dus steeds verder weg, er 1 uit te kiezen en kijken wat er gebeurde als ik met het diafragma aan het spelen ging. Vond resultaat minimaal en dus teleurstellend. Wie kan mij voorzien van tips om dit beter voor elkaar te krijgen??
Zo zag ik net iets op het journal, eerst de voorgrond scherp en daarna werd de voorgrond onscherp en werd de achtergrond mooi scherp!

Ik probeer de camera te begrijpen, nu snap ik dus niet waarom een gedeelte van de foto onscherp wordt als ik speel met diafragma, kleinere opening meer onscherpte??
Soms moet je accepteren dat dingen zijn zoals ze zijn, maar ik probeer het graag te begrijpen, stom hè! :mryellow:

Foto's van gisteren heb ik niet meer maar die van die rij bomen nog wel!

Afbeelding

Afbeelding

Volgende week ga ik eens lekker buiten spelen, helaas nog niet de tijd ervoor gehad, maar probeer hem nu eerst te begrijpen!

Thanks

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Scherp/onscherp

Bericht door George Fennes » za jan 08 2011 8:16 pm

Je scherptediepte is van verschillende factoren afhankelijk.
In de eerste plaats je diafragma een klein diafragmagetal b.v. 3.5 zal veel onscherpte opleveren voor en na het scherpstelpunt en een hoog diafragmagetal 16 of 22 zal veel scherpte opleveren voor en na het scherpstelpunt.
Probeer maar eens uit.
Blijf het objectief bekijken

RRon

Bericht door RRon » za jan 08 2011 8:25 pm

Dat heb ik dus geprobeerd met bovenstaande foto's, de ene met 5.6 en de ander met 36 zo uit mijn hoofd, vind het verschil minimaal! :(

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » za jan 08 2011 8:35 pm

Ik heb de indruk dat je op de 2e boom heb scherpgesteld.
Hoe verder weg je scherpstelt des te groter zal je scherptediepte zijn.
Probeer eens iets dichter bij de bomen te gaan staan en op de 1e boom scherp te stellen, dan zal je zien dat je scherptediepte behoorlijk verschilt.
Blijf het objectief bekijken

Aart
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Aart » za jan 08 2011 8:36 pm

RRon schreef:Dat heb ik dus geprobeerd met bovenstaande foto's, de ene met 5.6 en de ander met 36 zo uit mijn hoofd, vind het verschil minimaal! :(

Heb de exif gegevens van je foto eens bekeken.
Dan zegt de bovenste f36 en een sluiter van 1/6.

Om eerlijk te zijn kan ik hem dan niet stil houden.
Ik denk dat het bewegingsscherpte is.
Tenzij je van statief gewerkt heb.

RRon

Bericht door RRon » za jan 08 2011 8:59 pm

George Fennes schreef:Ik heb de indruk dat je op de 2e boom heb scherpgesteld.
Hoe verder weg je scherpstelt des te groter zal je scherptediepte zijn.
Probeer eens iets dichter bij de bomen te gaan staan en op de 1e boom scherp te stellen, dan zal je zien dat je scherptediepte behoorlijk verschilt.

Gisteren heb ik dus inderdaad scherp gesteld op iets vlak voor de camera en toen werd achtergrond behoorlijk wazig! Zal morgen de hond weer eens uitlaten en die bomen weer even opzoeken! Thanks voor de tip.
Heeft de AF-veldstand hier ook nog invloed op? Heb hem nu op Enkelpunt staan????

Aart Eland schreef:
RRon schreef:Dat heb ik dus geprobeerd met bovenstaande foto's, de ene met 5.6 en de ander met 36 zo uit mijn hoofd, vind het verschil minimaal! :(

Heb de exif gegevens van je foto eens bekeken.
Dan zegt de bovenste f36 en een sluiter van 1/6.

Om eerlijk te zijn kan ik hem dan niet stil houden.
Ik denk dat het bewegingsscherpte is.
Tenzij je van statief gewerkt heb.
Oké, heb me dus te veel gefocust op diafragma en daarbij de te lange sluitertijd uit het oog verloren?? Nee nog geen statief! :wink:

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » za jan 08 2011 11:11 pm

Bovendien: behalve in uiterste noodgevallen, kun je diafragma's kleiner dan f/16 (dus f/22 en f/36) beter niet gebruiken. Die veroorzaken weer onscherpte door andere oorzaken (diffractie) en dan over de gehele foto.

Je bent op de goede weg. Veel mensen hier op het forum zitten nu te applaudisseren nu ze gelezen hebben dat je de gehele gebruiksaanwijzing hebt zitten doorspitten (mij is dat helaas nog niet gelukt: ik blijf maar in slaap vallen). Maar de techniek van de camera is maar een deel van het verhaal. Basiskennis van fotograferen is minstens net zo nodig. De gebruiksaanwijzing vertelt je welk knopje of menu-onderdeel waartoe dient, maar vertelt je bijvoorbeeld niet waarom je in de ene situatie een klein diafragma en in een andere een groter diafragma "moet" (of "kunt") gebruiken. Dit forum doet dat wel. Het kost je wel een jaartje om zo veel mogelijk te lezen en te begrijpen, maar je ontdekt zo elke dag weer een flink scala aan mogelijkheden, is mijn ervaring.

Je kunt er ook een boek over kopen. Het slimst is een redelijk breed "algemene basiskennis" boek over digitale fotografie. Niet één van die rijk geïllustreerde, op je eigen camera gerichte boeken. Dat zijn zonder uitzondering snelle bewerkingen van boeken over andere camera's, gericht op snelle verkoop en ze vertellen je weinig meer dan de gebruiksaanwijzing (heb ik ontdekt... :( ).
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo jan 09 2011 3:18 am

Voor maximaal effect moet je zo veel mogelijk inzoomen en je diafragma zo groot mogelijk kiezen (dat is een zo klein mogelijke waarde!).
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » zo jan 09 2011 3:34 pm

Patrick schreef:Voor maximaal effect moet je zo veel mogelijk inzoomen en je diafragma zo groot mogelijk kiezen (dat is een zo klein mogelijke waarde!).
...en dat alles op een zo kort mogelijke afstand tot het onderwerp.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

RRon

Bericht door RRon » zo jan 09 2011 7:22 pm

Jaap, dank je voor je reaktie, ik begrijp wat je bedoeld! :wink:
Gebruiksaanwijzing heb ik op mijn werk tijdens een paar nachtdiensten gelezen met de camera in de hand! :wink: Ik weet nu ongeveer wat de tekentjes op de knopjes betekenen, ik weet hoe diafragme en sluitertijd etc in te stellen zijn. Wat dat allemaal voor effect heeft op de foto hoop ik mbv dit forum en met het maken van heeeeeeeeeeeeeeel veel foto's te ontdekken!
Dat dat allemaal veel tijd nodig heeft geeft niet, die tijd maak ik af en toe wel vrij!
Kon vandaag helaas niet op pad maar ga van de week zeker nog even bovenstaande met behulp van jullie tips uittesten!!

Thanks

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”