lekker eens een keertje geen RAW

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Marti58
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

lekker eens een keertje geen RAW

Bericht door Marti58 » wo jan 26 2011 3:32 pm

nooit uit geprobeerd om eens gewoon met de laagste JPEG setting te fotograferen.

toch maar eens gedaan. ( D300S met 16-85VR )

Afbeelding
* living in harmony with nature and other beings...will create a better world for all * marti58 -2006

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: lekker eens een keertje geen RAW

Bericht door Patrick » wo jan 26 2011 3:38 pm

Je wilt vast iets "bewijzen" in dit draadje?

Hoewel velen ervan overtuigd zijn dat over het algemeen het een voordeel is om in NEF (RAW) te schieten, is het natuurlijk niet zo dat JPG niet meer zou kunnen.

En natuurlijk kan een D300s een mooi JPG bestandje opleveren. Niemand die daaraan twijfelt volgens mij.

Kortom: waarom zo duidelijk dat "geen RAW"? :huh:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Marti58
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Marti58 » wo jan 26 2011 4:32 pm

Patrick schreef:Je wilt vast iets "bewijzen" in dit draadje?

Hoewel velen ervan overtuigd zijn dat over het algemeen het een voordeel is om in NEF (RAW) te schieten, is het natuurlijk niet zo dat JPG niet meer zou kunnen.

En natuurlijk kan een D300s een mooi JPG bestandje opleveren. Niemand die daaraan twijfelt volgens mij.

Kortom: waarom zo duidelijk dat "geen RAW"? :huh:
nee ik wil niets bewijzen..ik schiet eigenlijk al jaren geen JPEG meer en met mijn D300's nog helemaal niet.

meer wil ik niet zeggen, voor mij eigenlijk een soort her ontdekking.
* living in harmony with nature and other beings...will create a better world for all * marti58 -2006

ErikB
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door ErikB » wo jan 26 2011 4:36 pm

Hm,, behalve dat JPG minder ruimte inneemt zie ik geen enkele ontdekking die boven RAW zou gaan..

Ik snap ook eerlijk gezegd niet helemaal wat je hiermee wilt zeggen. Als je er niets mee wil zeggen had je het namelijk niet gezegd ;)

De foto zelf, goede foto, mooie registratie. Ik zou enkel zelf een telelens gebruikt hebben om zo de achtergrond wat rustiger te krijgen dmv andere perspectief ;)

gisela
Forumlid
Forumlid

Bericht door gisela » wo jan 26 2011 7:59 pm

Ja,op de cursus digitalefotografie,die ik aan het doen ben,mogen we allen maar in jpeg fotograferen.
De cursus- leider ,overigens een vrij bekend fotograaf wil het zo, ook het bewerken van onze opdrachten ziet hij niet graag.
Oh sorry toch nog een beetje erg of Topic. :oops:
Ik ben niet bang om langzaam voorwaarts te gaan,maar alleen bang om stil te staan.
Gisela.

geerttt

Bericht door geerttt » wo jan 26 2011 8:23 pm

Met de nikon poolpix P80 van me vader kan ik ook mooie JPEG's schieten (die kan alleen in JPEG schieten). Dus ik weet inderdaad niet wat je hier wilt bewijzen, er is niets mis met JPEG, alleen is RAW beter :)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo jan 26 2011 9:24 pm

gisela schreef:Ja,op de cursus digitalefotografie,die ik aan het doen ben,mogen we allen maar in jpeg fotograferen.
De cursus- leider ,overigens een vrij bekend fotograaf wil het zo, ook het bewerken van onze opdrachten ziet hij niet graag.
Oh sorry toch nog een beetje erg of Topic. :oops:
Misschien die restrictie om te kijken wat je fotografisch in je mars hebt, om te stimuleren het zoveel mogelijk al bij de opname goed te doen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » wo jan 26 2011 10:40 pm

geerttt schreef:Met de nikon poolpix P80 van me vader kan ik ook mooie JPEG's schieten (die kan alleen in JPEG schieten). Dus ik weet inderdaad niet wat je hier wilt bewijzen, er is niets mis met JPEG, alleen is RAW beter :)
Dat hangt af van het doel.

iJoost

Bericht door iJoost » wo jan 26 2011 10:59 pm

Er is helemaal niets mis met fotograferen in jpeg.

Je laat dan inderdaad mogelijkheden liggen om achteraf de omzetting over te doen (of te corrigeren). Klopt. Maar als je met die mogelijkheden verder toch weinig doet (in feite gewoon een standaard omzetting toepast) dan kun je het ook door de camera laten doen.

Dat zijn keuzes. Die maak je zelf wetend wat de gevolgen zijn. Mensen die luidkeels beweren dat een bepaalde instelling "fout" is begrijpen blijkbaar niet waarom er eigenlijk instellingen zijn. Instellingen zijn er in de meeste gevallen omdat Nikon niet alles voor jou kan beslissen. Omdat je bepaalde keuzes alleen zelf kunt maken afhankelijk van de situatie, het gewenste resultaat of je werkwijze. Het feit dat er een instelling is, zou je als een duidelijke hint kunnen zien dat er misschien toch ook nog nadelen zouden kunnen zijn aan de instelling die je zelf altijd gebruikt.

Dus brein in de versnelling, nadenken over de gevolgen, zelf kiezen. En niet voor eens en voor altijd maar van geval tot geval.

Het is lastig maar er zijn geen magic settings... ;-)

jacobus
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door jacobus » do jan 27 2011 7:15 am

Mee eens, op festivals fotografeer ik heeeel veel foto's in JPG, laat de camera het werk doen. Met de Nikon D300s geen enkel probleem. Voor de rest gebruik ik RAW. Dus wat de vorige posters ook al zeiden, het is afhankelijk van de omstandigheden

Jacobus
Sony RX100 Mark4

Daniël

Bericht door Daniël » do jan 27 2011 7:47 am

De D300s kan heel goed omgaan met JPG.
Ik schiet het eigenlijk al een lange tijd niet meer. Schiet alleen in RAW.
Dit omdat ik de bewerking nog wil doen.

Maar er is niks mis mee.
Resultaat is netjes zeg.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”