Beginner/fototips - D90 met 50 mm lens f1.4 of flitser

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
heerlen60

Beginner/fototips - D90 met 50 mm lens f1.4 of flitser

Bericht door heerlen60 » za jan 29 2011 11:39 am

Hallo,
Ik ben een beginner op fotogebied en heb een paar maanden geleden de D90 aangeschaft. Voornamelijk fotografeer ik mensen/portretten.
Ik wil graag nog heel veel leren..........;-) ...
Intussen heb ik 4 fotocursus avonden gevolgd voor extra info. Afgelopen en dan....er blijven vragen. Ik wil me graag ergens bij aansluiten om meer te leren of zo, maar antwoord van een foto hobbyclub was dat ze er niet waren om mensen zoveel te leren..?!?!?!? zeg maar meer fotobespreking. Verder geen mensen in mijn omgeving waar ik vragen aan kan stellen.
Nu wil ik graag een feestmiddag en -avond gaan fotograferen en heb de 50 mm lens f1.4 aan geschaft.......(tip gevonden op internet ivm lichtsterkte)
Ik ben er mee aan het oefenen, maar na vele uren ben ik nog niet tevreden.... ...weet iemand wat en hoe ik het beste instellingen kan zetten...? Ik zet hem in de A stand en verhoog de ISO en pas soms de witbalans aan. Of is het aanschaffen van een externe flitser misschien beter??
Hebben jullie tips, of welke boekjes + sites handig zijn om dit allemaal te ontdekken hoe ik meer kan leren?
Alvast bedankt en groetjes Dorie
Laatst gewijzigd door heerlen60 op za jan 29 2011 12:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom
Forumlid
Forumlid

Re: Fototips en D90 met 50 mm lens f1.4 of flitser

Bericht door Tom » za jan 29 2011 12:05 pm

Met een externe flitser maak je het jezelf alleen maar moeilijker. Vertellen waarom je niet tevreden bent en wat foto's plaatsen (inclusief EXIF) lijkt me handig als je hulp nodig hebt.

heerlen60

Re: Beginner/fototips - D90 met 50 mm lens f1.4 of flitser

Bericht door heerlen60 » za jan 29 2011 12:27 pm

Dankjewel, ik weet helaas niet hoe ik foto's moet plaatsen. Wat ik moeilijk vind is bijvoorbeeld het juiste diafragma vinden. Heb je nu 5 of 2 mensen op een foto staan, hoe weet je dan wat de beste instelling is zodat niet alleen 1 gezicht of zo scherp is.
Groetjes Dorie

wiggel
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door wiggel » za jan 29 2011 1:23 pm

Beste Dorie, kijk hier even voor het plaatsen van foto's.

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =34&t=6964

Gr.
Wim

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » za jan 29 2011 1:41 pm

heerlen60 schreef:Wat ik moeilijk vind is bijvoorbeeld het juiste diafragma vinden. Heb je nu 5 of 2 mensen op een foto staan, hoe weet je dan wat de beste instelling is zodat niet alleen 1 gezicht of zo scherp is.
Groetjes Dorie
http://www.dofmaster.com/dofjs.html
Verder is het echt een kwestie van veel doen, dan ga je dat vanzelf aanvoelen.

heerlen60

Bericht door heerlen60 » za jan 29 2011 4:24 pm

Dankjewel Wim, ik heb geen foto's online staan, maar bedankt voor je tip, echt fijn.

Groetjes Dorie

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » za jan 29 2011 7:06 pm

Beste Dorie,
Men zou je eindeloos kunnen adviseren. Een D90 met een 50/1.4 is een prima combinatie; typisch 'portretlens'-beeldhoek op een D90 DX camera. Mensen, gezichten zal allemaal goed gaan. Hele groepen fotograferen zal zomaar niet lukken omdat je dan ver weg moet gaan staan.
Het is heel goed te werken in de A-stand, heel leerzaam en door veel fotografen gebruikt. Een paar starters:
- het objectief is het best op 4, 5.6 en 8; geeft een behoorlijke scherptediepte (zie de link naar DOF-master) en de hoogste scherpte
- als er weinig licht is, of je juist weinig scherptediepte wil (achtergrond onscherp maken), kies je juist diafragma 1.4-2.8; moet je bij een feest ook in de schemer mooie close-ups mee kunnen maken!
- als opslagformat RAW kiezen, dan kun je nog van alles bijwerken (kan in JPEG ook wel, maar toch minder flexibel); haal ViewNX2 van het web (gratis download bij Nikon) en bewerk evt. je foto's daarmee na
- witbalans gewoon op A zetten (icm RAW kun je nog alles aanpassen als het niet klopt); handinstelling is best lastig en zou ik een beginner niet aanraden, het wordt eerder slechter dan beter; ik vind het gemakkelijker achteraf de witbalans bij te stellen dan tijdens de opname.
- ipv zelf ISO te verstellen zou je 200 kunnen instellen en Auto-iso aan zetten met een minimum sluitertijd van 1/100 of 1/125, op basis van het objectief wat je hebt; gemak is dat de camera dan zelf de iso aanpast als het licht te kort gaat schieten; als je vindt dat de ISO te hoog wordt, kun je altijd nog een lagere diafragmawaarde kiezen;
- met zo'n objectief en camera zou ik niet direct een externe flitser zoeken maar eerst eens met bestaand licht proberen uit te komen. Flitsen doodt elke sfeer.
- ik ken de AF van een D90 niet maar het lijkt dat er 3D-tracking AF op zit volgens de nikon website met 11 scherpstelpunten; ik vind dat de beste manier van scherpstellen in AF-C stand; als je onderwerpen niet bewegen, kies dan AF-S(ingle)
Ten slotte: niet te veel tegelijk veranderen. Ga gewoon eerst eens veel fotograferen en kijk naar het effect van verschillende diafragmawaardes.
Heb je nog een ander objectief? Een 20 of 24 mm erbij zou voor feesten en partijen ook mooi zijn.
Veel succes! Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

heerlen60

Bericht door heerlen60 » wo feb 02 2011 6:47 pm

Hallo Henk,

Ik wil je heel erg bedankt voor je zeer fijne uitleg die je mij hebt gegeven. Echt super!!!!
Met jou info ga ik zeker zsm aan de slag. Verder heb ik nog de Nikkor 18/105 3.5-6.5. Maar ik neem aan dat ik daar geen foto's mee kan maken zonder flitslicht, dat is me tenminste nog niet gelukt in de A stand. Ik pas de Iso aan tot Max 800.
Bedankt ook voor je tip van het fotoprogramma, heb je ervaringen met Lightroom, ik hoord van de leraar fotografie dat het fijn zou zijn?
Groetjes Dorie

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » wo feb 02 2011 7:51 pm

Ik zie dat je ook in Heerlen woont, ik heb je een PB gestuurd.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo feb 02 2011 7:54 pm

yzf1kr schreef:Ik zie dat je ook in Heerlen woont, ik heb je een PB gestuurd.
Woon jij in Heerlen? Zie er niets van! :wink:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » wo feb 02 2011 8:06 pm

Geeft niet, je hoeft ook niet alles te zien. :mryellow:

Maar het is altijd makkelijk om iemand in de buurt te kennen, waar je wat aan kan vragen.
(Nou wil ik niet zeggen dat ik heel veel van foto's af weer hoor. Nouja, weten wel, maar daadwerkelijk in praktijk omzetten is het moelijke. :oops: )

charles

Bericht door charles » wo feb 02 2011 8:08 pm

Ik denk dat die 60 in zijn gebruikersnaam hem heeft verraden :mryellow:

Met vriendelijke groet,

Charles Vos

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo feb 02 2011 8:15 pm

charles schreef:Ik denk dat die 60 in zijn gebruikersnaam hem heeft verraden :mryellow:
:lol: Die 60 maakt hem 50. Of 51 natuurlijk. :mryellow:

Mooi aangeboden yzf1kr!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

George Fennes
Clublid
Clublid

Bericht door George Fennes » wo feb 02 2011 8:20 pm

Patrick schreef:
charles schreef:Ik denk dat die 60 in zijn gebruikersnaam hem heeft verraden :mryellow:
:lol: Die 60 maakt hem 50. Of 51 natuurlijk. :mryellow:

Mooi aangeboden yzf1kr!
Is Dorie niet een meisjesnaam?
Die 60 kan ook duiden op het feit dat Dorie eerst een D60 heeft gehad :D
Blijf het objectief bekijken

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » wo feb 02 2011 10:36 pm

heerlen60 schreef: ... Verder heb ik nog de Nikkor 18/105 3.5-6.5. Maar ik neem aan dat ik daar geen foto's mee kan maken zonder flitslicht, dat is me tenminste nog niet gelukt in de A stand. Ik pas de Iso aan tot Max 800.
Bedankt ook voor je tip van het fotoprogramma, heb je ervaringen met Lightroom, ik hoord van de leraar fotografie dat het fijn zou zijn?
Groetjes Dorie
Sla even alle voorgaande berichten over. Ik woon ook niet in de buurt van Zuid Limburg (wel in het andere hogergelegen deel van NL).
Het lijkt me dat je met een D90 wel verder kunt gaan dan Iso 800 Probeer het gewoon eens. En er zijn ruisreductie acties in nabewerking; kost wel wat in scherpte. En bovendien, vroeger toen we met films werkten, waren korrels een deel van het beeld! Dus waarom daar nu zo moeilijk over doen?
Met lightroom heb ik geen ervaring. Wel met ViewNX2, CaptureNX2 en Photoshop Elements (6 en 9). Ik doe eenvoudige dingen met ViewNX2, lastiger dingen met CNX2 en sommige dingen met Photoshop (vooral mergers van panorama's).

Wat betreft de 18-105 mm lens kun je daarmee kijken welke brandpunt je het meest gebruikt. Zonder flits zul je daarmee niet veel kunnen bij weinig licht. Flits gebruiken is ook niet verboden! Het is best een aardige combinatie met je 50/1.4 voor moeilijke lichtomstandigheden.

Hoeveel mensen je met een 50 mm op de foto kunt krijgen hangt er helemaal van af hoever je er van af gaat staan. Op 3-5 meter afstand kun je er 5 tot 10 in beeld krijgen.

Begin bij het eenvoudige (ViewNX?) en ga naar iets uitgebreiders als je meer wil. Probeer eerst eens een gratis demo (30 dagen gratis of zo is gebruikelijk).
Succes! Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”