Nikon AF-S VR Micro 105 mm F/2.8 G IF-ED

Discussies over macro/micro objectieven
henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Nikon AF-S VR Micro 105 mm F/2.8 G IF-ED

Bericht door henkk » vr feb 04 2011 8:40 pm

Met de 'lenzenformule' kun je uitrekenen hoe dichtbij je kunt komen met die tussenringen. 1/f=1/b+1/v, waarbij f= brandpuntsafstand, b=beeldafstand (tot optisch centrum objectief) en v=voorwerpsafstand (tot optisch centrum objectief). Door de tussenring neemt b toe met de dikte van de tussenring. Bij instelling op oneindig is b=300 mm voor jouw voorbeeld.
Als je tussenringen gaat zetten tussen een 300 mm en je body, moet je niet alleen de body blijven vasthouden maar ook het objectief ondersteunen (of alleen dat). Dan lijkt het aantal tussenringen mij geen probleem.
Groet, Henk
P.S. als er een werkwoord stelden zou bestaan, had "dit objectief steld" met dt geschreven moeten worden. :wink:
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Melliw » vr feb 04 2011 11:05 pm

Het aantal lijkt me ook niet zo'n probleem. Ik gebruik de ringen zelf ook en ervaar het niet als een probleem.
De AF zou wat meer moeite kunnen krijgen.
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

The Riddler

Bericht door The Riddler » za feb 05 2011 10:23 am

Heb test van de lens op photozone gelezen. Goede review
Wel hoge ca waarde bij kleiner diafragma. Ervaringen van andere gebruikers hiermee? Uiteraard is ca te corrigeren via software.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » za feb 05 2011 10:43 am

The Riddler schreef:Heb test van de lens op photozone gelezen. Goede review
Wel hoge ca waarde bij kleiner diafragma. Ervaringen van andere gebruikers hiermee? Uiteraard is ca te corrigeren via software.
Nooit wat van gemerkt. Hij is gewoon beter dan alle andere macro-objectieven in dit bereik van Tokina, Tamron en Sigma. Alleen de Sigma is wat betreft CA trouwens beter. Maar er is er niet een die zo scherp is als de Nikon.

Hij is gewoon fantastisch. De enige reden om een andere te kiezen is de hogere prijs en het relatief grote formaat van de Nikon.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

John Jansen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door John Jansen » za feb 05 2011 11:19 am

Ik heb de Nikon 105mm deTamron 90mm en de Sigma 150mm alledrie macro lenzen maar de Nikon is toch echt de favoriet.Trouwens met de instelslede(wel zorgen dat de VR uitstaat en MUP aan) en zo'n 20-30 opnames maken van een onderwerp (iedere keer de camera een stukje verder opschuiven) en met het programma helicon focus samenvoegen kun je je onderwerp van begin tot eind scherp krijgen werkt super simpel.Ik gebruik vrijwel altijd de handmatige scherpstelling ,om bijvoorbeeld in de natuur macro fotografie toe te passen zet ik de lens op 1:1 minimaal F11 max F16 sluitertijd van minstens125ste dan wel een (losse)flitser gebruiken (ITTL). Beweeg met de camera naar het onderwerp toe (dit vereist enige oefening) op het moment dat het onderwerp scherp is afdrukken en de beweging doorzetten,op deze manier heb je het beste resultaat wel de VR functie gebruiken.Op deze manier werk je snel en krijg je verrassende resultaten is ook heel erg leuk om te doen,maar zoals met alles oefening baart kunst. Deze techniek heb ik geleerd bij Bas Meelker ff googele.

The Riddler

Bericht door The Riddler » za feb 05 2011 11:53 am

Bedankt voor de snelle reacties Patrick en John. Ervaringen van gebruikers zeggen mij dan meer dan testrapporten.
Methode zoals John omschrijft heeft ook mijn voorkeur. De keuze is dus definitief gevallen op deze lens. Doorslaggevend is dan ook voor mij de VR functionaliteit zoals John omschrijft, dit rechtvaardigt voor mij de meerprijs ten opzichte van andere -goede- macroobjectieven. Ook de bouwkwaliteit sprak mij aan. Ik ga de lens dus vanmiddag kopen. Je eerste Nikon lens: zal je niet snel vergeten denk ik. :D :D

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » za feb 05 2011 11:56 am

VR is handig, maar ook de AFS motor en de interne scherpstelling zijn geweldig.

Goede jacht vanmiddag! :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » za feb 05 2011 3:32 pm

John Jansen schreef:Om genoeg scherpte diepte te krijgen kun je ook overgaan tot Focus stacking.Heel erg leuk ook om te doen en een waanzinnig resultaat.
Focus stacking.

Nieuw voor mij, maar uit je woorden maak ik goed nieuws op.

Waar, hoe?
Willem.

John Jansen
Forumlid
Forumlid

Bericht door John Jansen » za feb 05 2011 3:41 pm

Beste Willem,
Even Googelen op focus stacking zie je hoe en wat in verschillende video filmpjes.

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » za feb 05 2011 5:18 pm

nog simpeler: even terug naar de 1e blz. van dit draadje.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

jvhoof

Bericht door jvhoof » zo feb 06 2011 11:34 am

Hier een foto van een kenko tussenring. Je ziet duidelijk de contacten die zorgen voor doorgifte van de signalen.
Deze foto is gemaakt met de sigma 17-70 inclusief een tussenring van 20mm(de middelste uit de set)
Afbeelding

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » zo feb 06 2011 3:22 pm

John Jansen schreef:Beste Willem,
Even Googelen op focus stacking zie je hoe en wat in verschillende video filmpjes.
Hartelijk dank voor deze tip.

Ik had er nog nooit van gehoord, maar het is DE manier waarop ik weer meer plezier met macro's kan gaan beleven.

Inmiddels gekozen voor Helicon software en wacht op info van Cognisys vwb hun StackShot systeem.

Wat kom je hier toch mooie ideën tegen ....
Willem.

John Jansen
Forumlid
Forumlid

Bericht door John Jansen » ma feb 07 2011 1:26 pm

Deze manier van macro fotografie kost een hoop tijd,het leuke hiervan is dat je met een kleine opstelling binnen uren zoet kunt zijn.
Liever dat dan met je vrouw op de bank zitten en kijken naar al die duffe soaps. :mrgreen:

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » ma feb 07 2011 3:59 pm

John Jansen schreef:Deze manier van macro fotografie kost een hoop tijd,het leuke hiervan is dat je met een kleine opstelling binnen uren zoet kunt zijn.
Liever dat dan met je vrouw op de bank zitten en kijken naar al die duffe soaps. :mrgreen:
Vrouw? Bank? Soaps? Kijken?

Waar HEB je het over?

Hmm, wordt off topic, sorry.
Willem.

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”