Resetten van de belichtingscorrectie?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Tjeerd88
Forumlid
Forumlid

Re: Resetten van de belichtingscorrectie?

Bericht door Tjeerd88 » ma jan 31 2011 3:10 pm

Goh, wat een reacties allemaal. Erg leuk. Mooi forum.

Ik ben het helemaal met het citaat van Hans eens dat Nikon het gebruik van de belichtingscorrectie (+ het terugzetten op 0) gebruikersvriendelijker had kunnen maken. Temeer omdat het een functie is die je (ik in ieder geval wel) heel vaak gebruikt en ik vaak foto's maak waar snelheid van handelen is vereist. Natuurlijk kan ik me dan een andere werkhouding aanleren, zoals enkele aanbevelen, maar dat betekent dat ik me als gebruiker moet aanpassen aan de denkwijze van de techneut die het op deze manier heeft ontworpen. Ik denk anders: het apparaat moet het mij zo makkelijk mogelijk maken! Een aparte knop om bijv. de b.correctie met één druk weer op 0 te zetten, zou ik dan handig vinden. Zeker omdat er wel een paar aparte knoppen op het apparaat zitten, die ik in ieder geval nooit gebruik (zoals die schuine AF-lock onder de multi-selector en die AE-L/AF-L naast het oculair).

Wel heb ik na diep in de handleiding gedoken te hebben, nog een paar instellingen gevonden die het gebruik van de belichtingscorrectie makkelijk/intuïtiever maken. Onder de menukeuze Persoonlijke instellingen:
- b2: Eenv. belichtingscorrectie: als je de optie op 'Aan' zet, dan hoef je het kleine +/- knopje niet meer in te drukken in combinatie met de instelschijf. Je hoeft dan alleen aan de hoofdinstelschijf te draaien. Dit voorkomt dat je met twee vingers moet klooien. Bij diafragma-voorkeuze bijvoorbeeld (wat ik bijna standaard gebruik), werkt dit echt een stuk makkelijker: terwijl je door de lens kijkt kies je met de secondaire instelschijf je diafragma, en daarna corrigeer je evt. enkele stops met de hoofdinstelschijf. Je oog hoef je dan niet van het oculair te halen om dat irritant kleine +/- knopje te zoeken. Gaat echt snel (en dan begrijp ik weer niet dat Nikon dit niet zo als standaard heeft ingesteld).
- f7: 'Aanduidingen omkeren'. Hiermee kan je de schaalverdeling van de belichtingscorrectie omzetten van +++++0-------, naar -------0++++++. Dit vind ik, met mijn beperkte geest, nu eenmaal een intuïtievere weergave. Op school hebben ze er bij mij nl. ingehamerd dat op de getallenreeks de minnetjes links van de 0 staan en de plusjes rechts. In Japan leren ze dat de kinderen wellicht net andersom. Door dit aan te passen voorkom ik dat ik (in de haast) de correctie net de verkeerde kant op doe.
- f5: Rotatie omkeren. Hiermee draai je de richting om van de instelschijven. Erg handige optie in combinatie met f7! Als ik nu de hoofdinstelschijf naar rechts draai, vermeerder ik de hoeveelheid licht (met plus dus) en naar links verminder ik met min. Deze werkwijze sluit dus weer aan bij wat ze me ooit in de wiskunde-les hebben proberen bij te brengen.

Kortom, het gaat er bij dit alles om dat hoe minder je over de bediening na hoeft te denken, hoe meer ruimte je over hebt om je op de compositie en de belichting zelf te concentreren.

Vriendelijke groet,
Tjeerd
Nikon D90; AF-S Nikkor 18-55 mm VR; AF-S Nikkor 55-200 mm VR; AF Nikkor 50 f 1/1,8 D; SB-700 Flitser

Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Melliw » ma jan 31 2011 3:17 pm

Eerlijk gezegd snap ik de problemen niet helemaal.

Wanner je A, S of M gebruikt zit deze functie toch onder één van de draaischijven? Ik schiet meestal in A en dan zit het diafragma op het wiel achter. De belichtingscorrectie pas je dan aan met het wiel vóór.
Daarnaast kijk je toch constant door de zoeker en zie je aan de -----0++++ aanduiding toch over een een belichtingscorrectie is. Sluitertijd en/of diafragma houd je altijd in de gaten, dus dan is er verder toch helemaal geen probleem?
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Toby

Bericht door Toby » ma jan 31 2011 7:09 pm

Zoals boven genoemd is het aanpassen van de belichtingscorrectie met de instelschijf een optie, niet standaard. Ik gebruik het niet gezien ik vind dat je het dan te snel per ongeluk aanpast, daarnaast pas ik liever de ISO op deze manier aan.
De belichtingsaanduiding op deze manier is omdat Nikon dat altijd al zo gedaan heeft, bij Canon is het andersom.

Henk
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Henk » ma jan 31 2011 8:43 pm

Ik gebruik de achterste draaischijf net als Toby zelf ook liever voor het wijzigen van ISO (A en S stand). Eigenlijk nooit bedacht om de draaischijf eens te gebruiken voor de belichtingscorrectie. Misschien maar eens een tijdje proberen :D . Net als ik Tjeerd vind ik de volgorde van - 0 + wel logischer. en zo hebben we allemaal onze eigen voorkeuren 8) . Gelukkig maar :lol:
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net

Paulus van Aken
Forumlid
Forumlid

Bericht door Paulus van Aken » vr feb 04 2011 8:36 pm

iefie schreef:wat een moeilijk gedoe allemaal.
Als je de camera pakt om mee te nemen, druk je op de +/- knop en zet je hem op 0 thats it.
Lijk wel gek om alles te resetten.
Precies, dit is de manier om te werken. Niet wachten totdat het te laat is. Bovendien, wat een andere respondent ook al zei: als je correctie niet te grootis, kun je het bij de nabewerking makkelijk rechttrekken. Had m'n D80 standaard op -0,7 staan, en in situaties van weinig licht of grijs weer is dat niet nodig (maar beter als andersom) en dan trok ik het histogram even recht in NX2, fluitje van een cent.
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.

george013

Bericht door george013 » vr feb 04 2011 10:20 pm

Als je je de gewoonte aanmeet om na elke foto naar het histogram te kijken weet je ook of je belichting goed of fout is. Ongeacht de al dan niet aanwezige correctie.
George

Melliw
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Melliw » vr feb 04 2011 11:10 pm

Als je de gewoonte aanleert te kijken naar ISO, diafragma en sluitertijd ben je altijd veilig.
Op gegeven moment voel je op je klompen aan dat het klopt of niet.

Een goede foto maken is meer dan op een knopje drukken. Je moet bewust zijn van zaken als sluitertijd, diafragma en ISO bij elke opname.
BrinksFotografie

george013

Bericht door george013 » vr feb 04 2011 11:20 pm

En laat de ISO-instelling nu zijn wat ik vaak vergeet. Die vind ik niet snel terug, ook niet in het histogram, tenzij je naar de instellingen kijt.
Iedereen moet zo zijn eigen ritme/logica vinden.
George

Melliw
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Melliw » vr feb 04 2011 11:37 pm

Die staat toch ook in de zoeker als je er door kijkt. Net zo prominent als de andere twee.
BrinksFotografie

george013

Bericht door george013 » za feb 05 2011 10:36 am

Bij de D80 niet. Wel de indicatie belichtingscorrectie. Maar geen ISO. Met mijn instellingen althans.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za feb 05 2011 10:59 am

Een verkeerde ISO zul je direct merken aan de voor een bepaalde lichtomstandigheid sterk afwijkende camerakeuze voor diafragma en/of sluitertijd. Bij de D80 even op de ISO knop drukken links achter op de camera, en je weet de exacte instelling.
Het is zoals je zegt: "Iedereen moet zo zijn eigen ritme/logica vinden."
Vriendelijke groet, Léon Obers

Tjeerd88
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tjeerd88 » zo feb 06 2011 10:27 am

Beste mensen, dank voor al het commentaar!

Hoewel ik het niet met iedereen eens ben, ben ik toch een stap verder gekomen. Erg nuttig dus.
Leuk ook dat er zo snel wordt gereageerd.

Van dit forum ga ik vaker gebruik maken!

Vr.gr.,
Tjeerd
Nikon D90; AF-S Nikkor 18-55 mm VR; AF-S Nikkor 55-200 mm VR; AF Nikkor 50 f 1/1,8 D; SB-700 Flitser

Rick S.

Bericht door Rick S. » zo feb 06 2011 11:15 am

Ik denk dat iedereen dat wel eens heeft gehad, of je ISO die te hoog staat, of je belichtingscorrectie, of je sensor die niet schoon is of je lens die je niet hebt schoongemaakt. Allemaal van die dingen die je daarna niet meer hoopt te vergeten. ;)

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”